• سه‌شنبه / ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۳
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1402021206767
  • خبرنگار : 50622

گرافیک راوی یک فرهنگ است 

گرافیک راوی یک فرهنگ است 

ایسنا/البرز گرافیک بدون شک علاوه بر دارا بودن زیبایی بصری، ابزاری کارآمد برای راهنمایی و اطلاع رسانی و پیوند یک ارتباط بصری بین طراح و مخاطب در جامعه است. ابزاری که با استفاده از رنگ و خلاقیت تاثیر بسزایی در فرهنگ سازی و انتقال آسان یک پیام دارد.

گرافیک ورای آنچه که در ابتدا در ذهن از آن متصور می‌شود، فارغ از تولید طرح‌های تبلیغاتی، راوی صبور یک هویت فرهنگی و تصویر ساز یک ارزش مهم نیز محسوب می شود. هنر گرافیک که صنعتی پیچیده اما زیبا از درهم آمیختن رنگ و خلاقیت و استعداد است با نقشبندی در تمام سطوح زندگی کنونی حضور بی چون و چرایی از خود را به نمایش گذاشته است.

بنابراین گرافیک این رسانه فرهنگی با قدرت خارق العاده ای که در ایجاد ارتباط بصری و ورود به قوه ادراکی ببینده دارد؛ نیازمند پرورش و توجه بیشتری از سوی متولیان فرهنگی و شهری است.

گرافیک از زمان غارنشینی انسان‌ها وجود داشته است

شیدسا جمشیدی مدیر گروه گرافیک دانشگاه علمی-کاربردی جهاد دانشگاهی کرج در گفت و گو با ایسنا با تاکید بر نقش پررنگ گرافیک در اشاعه فرهنگ از طریق نقش‌های بصری گفت: هدف گرافیک با عنوان ارتباط تصویری برقراری ارتباط با مخاطب در رساندن یک پیام است و این علم با پیشینه تاریخی قدیمی که از زمان غار نشینی با ترسیم نقاشی‌های ساده بر سنگ‌ها برای انتقال یک پیام و یا آموزش( مثلا نحوه شکار کردن) دارد، ابزاری قدرتمند برای بیان یک آیین یا فرهنگ محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به استفاده همیشگی انسان از تصویر، می‌توان به جرات گفت گرافیک حتی با تجلی در تصویر سازی‌های ساده ریشه در زندگی انسان‌ها داشته و مهم بوده است. یک مزیت این رشته این است که طیف وسیعی از مخاطب را فارغ از سن و جنس و طبقه در بر می‌گیرد. بنابراین کاربردهای بسیاری را می‌توان برای آن متصور بود.

گرافیک هیچ وقت قدیمی و منسوخ نمی‌شود/ایموجی‌ها هم حاصل گرافیک هستند

این مدرس دانشگاه ادامه داد: گرافیک رشته‌ای نیست که قدیمی یا منسوخ شود بلکه با امکانات و استعدادهای بالقوه‌ای که دارد همگام با زندگی انسان پیشرفت می‌کند؛ بسیار کاربردی است و خودش را با تغییرات هماهنگ و به روز می کند و نیازهای انسان را در حوزه خود برطرف می کند.

وی با اشاره به اینکه گرافیک همراه با پیشرفت تکنولوژی در حال تحول است اظهار کرد: طراحی‌های ساده، تبلیغات کاغذی، بسته بندی، تصویرسازی کتب، علایم راهنمایی و رانندگی تا طراحی بیلبوردهای شهری و زیباسازی‌های بصری حمل و نقل شهری (مترو) و گوشی‌های تلفن همراه و طراحی فضاهای پیام رسان‌ها حتی ایموجی‌ها هم مربوط به طراحی‌های گرافیکی هستند که همگام با تغییرات روز به وجود آمده‌اند.

چالش‌های آموزش گرافیک در ایران

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه در مقایسه با کشورهای در حال پیشرفت در کشور ما هنوز بها و توجه کافی به گرافیک نشده است ادامه داد: با توجه به توانایی‌های بالقوه گرافیک و گستردگی کاربرد آن، هنوز به سطح مورد انتظار در توجه به این رشته نرسیده‌ایم. هر چند پیشرفت‌هایی اتقاق افتاده و با تغییرات فعلی دید مخاطبین و درک زیباشناسی نسبت به گرافیک هم بهتر شده است.

جمشیدی در خصوص آموزش دانشگاهی گرافیک افزود: پایه تخصصی این رشته در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است و آنجا شکل می‌گیرند و لازم است این مراکز همراه با سرعت و پیشرفت جهانی که در رشته گرافیک در حال اتفاق است حرکت کنند. همچنین سرفصل هایی که به دانشجویان داده می‌شود باید همسو با نیازهای جامعه باشد.این سرفصل ها قدیمی و نیازمند بازبینی هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha