• چهارشنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۸:۰۳
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402021308217
  • خبرنگار : 50026

تدوین سند مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی و ضرورت‌های پیش رو

تدوین سند مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی و ضرورت‌های پیش رو

ایسنا/خراسان جنوبی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به آغاز تدوین سند مهندسی فرهنگی استان، گفت: این سند حداکثر تا مرداد امسال آماده و برای تصویب به مرکز کشور ارسال شود.

جواد قناعت، امروز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت در نشست تدوین سند مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی گفت: باید ریل‌گذاری‌های اولیه در تدوین این سند به خوبی صورت گیرد و استان در تدوین خوب و به‌موقع سند مهندسی فرهنگی در سطح کشور جلودار باشد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: جلسه شورای فرهنگ عمومی استان شنبه هفته آینده با حضور دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار خواهد شد و در این جلسه اولویت‌های فرهنگی استان تشریح می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه خروجی کار تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان باید ارتقای هویت اسلامی و ایرانی باشد، تصریح کرد: همچنین مسائل مهم استانی و شهرستانی باید در این سند دیده شود.

قناعت با بیان اینکه در اولین فرصت حکم اعضای کمیته‌های ذیل تدوین سند مهندسی فرهنگی استان ابلاغ می‌شود، افزود: همچنین در اسرع وقت باید پنج اولویت فرهنگی هر یک از شهرستان‌ها مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه در کشور از فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی برخورداریم که حلال بسیاری از مشکلات است، اظهار کرد: تاکنون نتوانستیم از این ظرفیت غنی به خوبی استفاده کنیم و مهندسی خوبی در این زمینه داشته باشیم لذا آسیب‌های جدی از این ناحیه در بخش فرهنگ دیده‌ایم.

وی گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب درخصوص ضرورت نقشه مهندسی فرهنگی کشور نکات خوب و ویژه‌ای را مطرح کردند که باید به این نکات به طور ویژه پرداخته شود.

استاندار از خراسان جنوبی به عنوان استانی فرهنگی با باورها و اعتقادات دینی بالا یاد کرد و افزود: خراسان جنوبی در زمینه تدوین سند مهندسی فرهنگی باید پیشگام و پیشرو باشد.

وی به جنگ ترکیبی دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: در این شرایط که دشمنان در زمینه فرهنگی هجمه‌های گسترده‌ای علیه ما دارند، ضرورت و اهمیت تدوین سند فرهنگی استان دوچندان می‌شود.

قناعت بیان کرد: توجه به موضوع ازدواج و اشتغال جوانان و موضوع فرزندآوری از موضوعات بسیار مهمی است که باید در استان مورد توجه ویژه قرار دهیم.

وی مسائل فرهنگی را موضوعاتی ریشه‌دار، اصیل، ناب و دیربازده دانست و گفت: باید سند فرهنگی خوبی متناسب با اسناد بالادستی و موضوعات فرهنگی دینی و موضوعات ملی با برش استانی در خراسان جنوبی تدوین کنیم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به دیدار اخیر فرهنگیان با مقام معظم رهبری ادامه داد: ایشان در این دیدار فرمودند باید کاری کنیم که جوانان ما به ایرانی بودن خود افتخار کنند همچنین در این دیدار به سه موضوع زبان، ملیت و پرچم تاکید کردند.

علی فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: مسائل جزئی، اجرایی و کاربردی در سند مهندسی فرهنگی کشور از جمله جایگاه زنان و ارتقای آن و قشر جوان و نوجوان در این سند لحاظ شده است و در واقع تدوین سند مهندسی فرهنگی استان از دغدغه‌هایی بوده که در طرح تحولی فرهنگ و ارشاد اسلامی هم آمده است.

وی افزود: در بند (ج) فصل هفتم نقشه مهندسی فرهنگی کشور که سال ۱۳۹۲ به دستگاه‌های کشور و استانی ابلاغ شد، به این موضوع تاکید شده و اگر این سند بالادستی مهم که مبتنی بر مبانی انقلاب و اسلام است در دستور کار جدی دستگاه‌های اجرایی قرار می‌گرفت با احتمال زیاد شاهد وقوع برخی اتفاقات در داخل کشور نبودیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی اظهار کرد: سال ۱۴۰۰ تدوین برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی ابلاغ شد و دی پارسال از سوی رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی تدوین این سند پیگیری شده است.

وی افزود: همچنین در دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی مصوب شد که تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان در دستور کار قرار گیرد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای آن بودجه اختصاص دهد.

فرخنده با اشاره به اینکه پنج کمیته ذیل سند مهندسی فرهنگی استان مصوب شد، تصریح کرد: هر شهرستان باید پنج اولویت فرهنگی را احصا کند تا در کمیته تخصصی بررسی شود و پس از تصویب در کمیته‌ها به ستاد راهبری تدوین سند مهندسی فرهنگی استان برای تصویب نهایی ارسال خواهد شد.

وی بیان کرد: تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان جزو ۱۳ طرح پژوهشی خراسان جنوبی مصوب شده است و امیدواریم امسال شاهد رونمایی از این سند فرهنگی مهم در استان باشیم.

در این نشست و در راستای تدوین نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی تشکیل پنج کمیته شامل کمیته فرهنگ، هنر و رسانه با دبیری اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیته امور دینی با دبیری اداره‌ کل تبلیغات اسلامی، کمیته تعلیم و تربیت با دبیری اداره‌ کل آموزش و پرورش، کمیته اجتماعی زنان و خانواده با دبیری مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری و کمیته اقتصاد و فرهنگ با دبیری امور اقتصادی و دارایی استان تصویب شد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha