• یکشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402022415337
  • خبرنگار : 50167

آسیب‌های روانی، گریبان‌گیر مهاجران

آسیب‌های روانی، گریبان‌گیر مهاجران

ایسنا/زنجان روانشناس و درمانگر گفت: اگر فرد مهاجر برای زندگی خود برنامه‌ای مداوم و منظم داشته و برای رسیدن به آن تلاش می‌کند با آسیب‌های روانی طبیعی مهاجرت کنار خواهد آمد.

امیرحسین اورنگی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با ارتباط مهاجرت و روان انسان، اظهار کرد: مهاجرت‌ کردن به کشوری دیگر به ظاهر فریبنده است اما در باطن بسیار واقعی‌تر از تصورات رنگین ذهن انسان بوده و دیربازی است که مسئله مهاجرت کردن به کشوری دیگر برای ادامه تحصیل و یا ارتقاء سطح زندگی اذهان جوانان را مخصوصا در کشور ایران درگیر خود کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مهاجرت کردن به بهبود سطح زندگی فرد کمک خواهد کرد و یا با توجه به آسیب‌های روانی بالقوه خود باعث نارضایتی فرد از تصمیم خود خواهد شد، افزود: مسئله مهاجرت به دو دسته قانونی و غیرقانونی تقسیم می‌شود، زمانی که فرد تصمیم برای مهاجرت کردن و ادامه تحصیل در کشوری دیگر را دارد؛ بسیار حائز اهمیت است که آیا برای خود برنامه‌ریزی و هدف مشخص کرده است و یا خیر؟

این روانشناس با تاکید بر اینکه انسان بدون هدف نمی‌تواند به زندگی خود ادامه دهد، تصریح کرد: کارل گوستاویونگ از روانشناسان تحلیلی بر این موضوع معتقد است که انسان تاب تحمل یک زندگی بی‌معنا را ندارد؛ بنابراین همه مسائل انسان اهدافش و فعالیت‌های وی برای رسیدن به آن است.

اورنگی، آسیب‌های روانی طبیعی مهاجرت را اضطراب، استرس، اختلالات اجتماعی - فرهنگی، دلتنگی، دوری از خانواده و در برخی اوقات افسردگی دانست و اظهار کرد: اگر فرد مهاجر برای زندگی خود برنامه‌ای مداوم و منظم داشته و برای رسیدن به آن تلاش می‌کند، مسلما با آسیب‌های روانی طبیعی مهاجرت کنار خواهد آمد.

وی افزود: افرادی که از تکنیک‌های شناختی استفاده می‌کنند، متوجه خواهند شد که دستاوردهای مهاجرت به دوری از خانواده و تجربه احساسات و هیجانات گاها منفی سنگینی می‌کند اما برای فردی که مهاجرتی غیر قانونی دارد این موضوع کاملا برعکس نمایان می‌شود.

این درمانگر در رابطه با وضعیت روان افرادی که به صورت غیرقانونی مهاجرت می‌کنند، تصریح کرد: افرادی که به صورت غیر قانونی مهاجرت می‌کنند به دلیل نداشتن برنامه و آینده‌ای مبهم فردی، احساس منفی بیشتری خواهد داشت و بار روانی منفی بیشتری را متحمل خواهد شد.

روانشناس و درمانگر در رابطه با راهکار کنترل احساسات و هیجانات منفی در راستای مهاجرت برخی افراد، گفت: اگر فرد از تکنیک‌های شناختی برای قیاس بازتاب‌ها و دستاوردهای مهاجرت و ماندن در کشور خود استفاده کند؛ حتما با کمی تمرین و ممارست و کمک گرفتن از یک مشاور متخصص می‌توانند به وضعیت روان خود بهبود ببخشد و به ادامه اهداف خود بپردازد.

اورنگی با بیان اینکه تکنیک‌های مذکور برای افرادی که به صورت غیر قانونی مهاجرت می‌کنند نیز موثر بوده اما به نسبت افرادی که دارای شرایط بهتری هستند، دشوارتر خواهد بود، اظهار کرد: گفتنی است این مسئله و تکنیک شناختی برای خانواده‌های مهاجران نیز صدق می‌کند.

وی با بیان اینکه موضوع مهاجرت فی‌نفسه مشکل‌ساز نیست اما شرایط فرد در زدن مهر تأیید یا عدم تأیید بر آن بسیار مؤثر است، خاطرنشان کرد: اگر فرد برای تحصیل یا ارتقاء سطح شغلی مهاجرت می‌کند بهترین حالت ممکن آن است که به کشور خود نیز رفت آمد داشته باشد تا احساس رضایت‌مندی بیشتری از خود داشته باشد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha