• سه‌شنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۳:۰۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402030906188
  • خبرنگار : 50471

برداشت سالانه ۹ میلیون مترمکعب آب از ۳۳۸ حلقه چاه غیرمجاز نهاوند

برداشت سالانه ۹ میلیون مترمکعب آب از ۳۳۸ حلقه چاه غیرمجاز نهاوند

ایسنا/همدان رئیس اداره امور آب شهرستان نهاوند گفت: در شهرستان نهاوند ۳۳۸ حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد که در سال حدود ۹ میلیون مترمکعب آب از این چاه‌ها برداشت می‌شود.

اکبر دهقانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های مهم مدیریت منابع آب در حفاظت از آب‌های سطحی و زیرزمینی، پر کردن چاه‌های غیرمجاز است که در این زمینه ۳۳۸ حلقه چاه آب غیرمجاز در شهرستان نهاوند شناسایی شده است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از راهکارهای حفاظت از منابع آب‌های زیرزمینی، نصب کنتور هوشمند است که در این راستا از ۱۱۰۰ حلقه چاه مجاز در شهرستان ۵۰ درصد به کنتور هوشمند مجهز شده‌اند.

دهقانی ادامه داد: روند هوشمندسازی همچنان با جدیت در سال جاری ادامه خواهد داشت و در این راستا نیز سال گذشته ۱۰۰ حلقه چاه آب مجاز در شهرستان به سیستم کنتور هوشمند مجهز شدند.

وی با بیان اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته سال گذشته ۲۱ حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان با حکم قضایی شناسایی و مسدود شد، افزود: امسال هم تاکنون سه حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است و تا پایان سال برنامه داریم این کار را ادامه دهیم.

رئیس امور آب شهرستان نهاوند با تأکید بر لزوم نصب کنتور هوشمند روی چاه‌های آب اعم از کشاورزی، صنعتی و شرب، گفت: به کسانی که روی چاه‌های آنها کنتور هوشمند نصب نشده باشد هیچ خدماتی ارائه نمی‌دهیم و آنهایی هم که این کار را انجام ندهند، جریمه شده و چاه‌شان پلمب خواهد شد.

دهقانی به پلمب چاه‌های متخلف مجاز نیز اشاره کرد و یادآور شد: افرادی که از میزان مجوز چاه خود اضافه برداشت داشته باشند، چاه آن‌ها پلمب شده و در صورت فک پلمب به دادگاه معرفی خواهند شد. 

افزایش ۳۲ درصدی بارندگی در نهاوند

وی با اشاره به میزان بارش‌ها در شهرستان، مطرح کرد: بارش‌های امسال در شهرستان نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد افزایش داشته اما نسبت به بلندمدت کاهشی است.

دهقانی خاطرنشان کرد: از مهرماه سال گذشته که ابتدای سال آبی است، تا امروز در نهاوند ۴۴۸ میلی‌متر بارش داشته‌ایم که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته آن که ۳۳۹ میلی‌متر بوده، از افزایش ۳۲ درصدی خبر می‌دهد.

رئیس امور آب شهرستان نهاوند اضافه کرد: با وجود این بارش‌های خوب، همچنان نسبت به بلندمدت شاهد کاهش ۹ درصدی بارش‌ها هستیم که به صورت میانگین ۴۹۰ میلی‌متر بوده است.

وی تأکید کرد: سه ایستگاه باران سنجی مربوط به آب منطقه‌ای در شهرستان داریم که میانگین این سه ایستگاه ۴۴۹ میلی‌متر بارش داشته به طوریکه در سال زراعی جاری در ایستگاه روستای وراینه ۴۷۱ میلی‌متر، سیاه‌دره ۵۶۷ میلی‌متر و وسج ۳۰۵ میلی‌متر بارش ثبت شده است.

به گفته دهقانی، مردم همچنان باید در مصرف آب صرفه‌جویی و میزان مصرف را رعایت کنند چراکه تراز آب زیرزمینی شهرستان همچنان منفی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha