• جمعه / ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۰
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402031911819
  • خبرنگار : 50628

گام بلند گلستانی‌ها برای حکمرانی متعالی؛

مدل گلستان ممتاز؛ مدلی برای همه ایران زمین

مدل گلستان ممتاز؛ مدلی برای همه ایران زمین

ایسنا/گلستان گلستانی ها برای تحقق حکمرانی متعالی با محوریت بوم خود دست در دست هم داده اند تا در نخستین گارگاه آموزشی حکمرانی اقوام و مذاهب بسترهای این حکمرانی محلی را مبتنی بر مزیت های رقابتی خود ایجاد کنند.

امروز ۱۹ خردادماه نخستین کارگاه آموزشی حکمرانی متعالی اقوام و مذاهب به همت دانشگاه گلستان و استانداری گلستان و درقالب جلسه مشترک کمیسیون اقوام و مذاهب و کمیسیون دانشجویی در سالن جلسات دانشگاه گلستان و با حضور مدیران ارشد استانی، فرمانداران ۱۴ گانه شهرستانها، روسای دانشگاهها، فعالان حوزه اقوام و مذاهب و برخی نخبگان و فرهیختگان با هدف بسترسازی حکمرانی متعالی و با عنوان حکمرانی متعالی اقوام و مذاهب «مدل گلستان ممتاز» برگزار شد.

استاندار گلستان در این کارگاه آموزشی با تقدیر از توجه دانشگاهیان استان گلستان به موضوع حکمرانی متعالی، اظهار کرد: بنده معتقدم نخستین گام حکمرانی متعالی را باید در فهم واژه تمرکززدایی جستجو کرد زیرا توجه به این مفهوم مهم و کارآمد می تواند بخش عمده ای از مشکلات کشور را مرتفع کند.

تمرکز زدایی نخستین گام حکمرانی متعالی است

دکتر علی محمد زنگانه با تاکید بر لزوم درک درست الزامات و استلزامات تحقق حکمرانی متعالی در استان گلستان، افزود: حکمرانی متعالی را باید از بستر حکمرانی بومی، منطقه ای و به عبارتی محلی جستجو کرد که الزامات آن هم تمرکز زدایی به معنای تمام کلمه است.

وی حوزه انتصابات و منابع را دو حوزه متمرکز کشور دانست که عملا حکمرانی محلی را تحت تاثیر خود قرار داده است، خاطرنشان کرد: در انتصابات عملا انتصاب توسط استاندار یک اقدام ثانویه است و عمدتا انتصابات در مرکز و یا با ملاحظات مختلف نسبت به برخی جایگاههای استانی و کشوری شکل می گیرد.

مدل گلستان ممتاز؛ مدلی برای همه ایران زمین/ نخستین گارگاه آموزشی حکمرانی اقوام و مذاهب

استاندار گلستان با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد منابع همواره به صورت ملی و متمرکز بوده و تنها ۱۵ درصد منابع به صورت استانی است، ادامه داد: حتی برخی مصوبات رسمی کشور مثل صندوق توسعه و آبادانی استانها نیز به هیچ وجه مورد توجه مرکزنشینان قرار نمی گیرد و برخی از آنها نیز عملا در برابر تصمیم دولت برای احیای این صندوق مقاومت می کنند.

پیشرفت منطقه به سرنوشت حکمرانی محلی گره خورده است

زنگانه گفتمان سازی و ایجاد ادبیات متناسب با حکمرانی محلی را یک ضرورت انکارناپذیر دانست و گفت: به طور مثال در استان گلستان باید با توجه به مزیت رقابتی اش که اقوام و مذاهب گوناگون و وحدت و همدلی است ادبیات و گفتمان متناسبی ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم تا یک الگوی مناسب از حکمرانی متعالی در سطح استان گلستان برسیم، تصریح کرد: امروز وزارت کشور با هوشمندی تمام به این مفهوم اعتقاد دارد که باید الگوهایی متناسب با هر بوم به صورت مجزا و البته با داشتن اصول کلی در چارچوب های اصولی ایجاد کرد.

مدل گلستان ممتاز؛ مدلی برای همه ایران زمین/ نخستین گارگاه آموزشی حکمرانی اقوام و مذاهب

استاندار گلستان پیشرفت منطقه را گره خورده به سرنوشت الگوی حکمرانی محلی در استان دانست و اضافه کرد: عدالت جغرافیایی و عدالت در توزیع منابع و البته ایجاد یک ساختار متناسب مبتنی بر فهم لزوم تمرکززدایی، تفکیک افقی و عمودی و همچنین اثر فرهنگ و فناوری مولفه های این الگو خواهند بود.

شراکت مردمی به جای مشارکت/ نهضت بزرگ حکمرانی متعالی در گلستان

دبیر کارگروه همبستگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این جلسه ضمن ارائه یک مقاله علمی با تاکید بر توجه به مولفه های علمی یک حکمرانی استانی، تاکید کرد: نمی توان به یک حکمرانی متعالی دست پیدا کرد مگر آنکه در این راستا بر مزیت های رقابتی و نسبی یک منطقه به صورت عالمانه تمرکز کرد.

دکتر حسن بیارجمندی با ارائه معانی و مفاهیم علمی از مولفه های حکمرانی متعالی در حوزه اقوام و مذاهب، افزود: توجه به اسناد بالادستی و سیاستگذاری های کلان کشور در حوزه های مختلف نیز یکی از الزامات حکمرانی متعالی است.
وی به ذکر نمونه های مهم حکمرانی محلی اقوام و مذاهب در استان گلستان پرداخت و گفت: استفاده از شراکت مردم به جای مشارکت در برنامه هایی از جمله جشنواره اقوام ایران زمین، مراسمات ۱۴ گانه سالروز تولد شاعر نامی ایرانی ترکمن مختومقلی فراغی و چندین برنامه دیگر از این نمونه های موفق است که نتایج بسیار خوبی را نیز با خود به همراه داشت.

دستیار استاندار گلستان در امور اقوام و مذاهب برگزاری این کارگاهها را یکی از مقدمات ایجاد حکمرانی محلی دانست و گفت: توجه جدی استاندار گلستان به این مساله و آغاز یک نهضت بزرگ در راستای بسترسازی حکمرانی محلی و متعالی قطعا در آینده نزدیک با خروجی های بسیار روشن و پرفروغی همراه خواهد بود.
به گزارش ایسنا در این کارگاه دکتر «سیدعلی مهاجر» معاون سیاسی و امنیتی استاندار، دکتر «علی خواجه شاهکویی» رئیس دانشگاه گلستان به نمایندگی از دانشگاهیان و دکتر «فرهاد شیبک» به عنوان نماینده فرمانداران و مدیران اجرایی به ارائه مطالب پرداختند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha