• یکشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۲ / ۱۹:۲۱
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 1402040402243
  • خبرنگار : 50448

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر:

سرعت فرونشست زمین در دشتستان نگران کننده است

سرعت فرونشست زمین در دشتستان نگران کننده است

ایسنا/بوشهر مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: فرونشست زمین در نقاطی از شهرستان دشتستان شامل دهرود، طلحه، شاهیجان و دالکی آغاز شده است که اگر چه میزان آن نگران کننده نیست اما سرعت آن نگران کننده است.

علی محمدی یکشنبه ۴ تیرماه در نشست یکشنبه‌های پاسخگویی با اشاره به ممنوعه شدن دشت‌های استان و فرونشست آنها اظهار کرد: تمام دشت‌های استان بوشهر ممنوعه و یا بحرانی شده‌اند و سطح آب زیرزمینی متوسط سالانه بیش از یک متر افت کرده است و سالانه ۳۰ میلیون مترمکعب کسری سد مخزن را شاهد هستیم.

وی اضافه کرد: در برخی از نقاط استان بوشهر با کاهش سطح آب، فرونشست زمین اتفاق افتاده است که اگر این روند ادامه یابد شاهد بروز فروچاله‌ها خواهیم بود و در ادامه این نیز سفره‌ها را از دست می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر با تاکید بر اینکه آهنگ استفاده بی رویه از آب‌های زیرزمینی استان به صدا در آمده است، تصریح کرد: در دهرود شهرستان دشتستان که روزگاری منطقه‌ای پرآب بود اکنون چاه‌ها از دسترس خارج شده‌اند.

متوسط بارش در استان بوشهر ۲۵۳ میلیمتر است

محمدی یادآور شد: متوسط بارش در جهان ۸۶۰ میلیمتر، در کشور متوسط بارش ۲۵۰ میلیمتر و در استان بوشهر متوسط بارش ۲۵۳ میلیمتر است؛ این میزان بارندگی در ۱۰ سال اخیر به ۲۴۵ میلیمتر رسیده است. البته نباید از نوع تراکنش زمانی و پهنه بندی بارش در نقاط مختلف غافل شد.

سرعت فرونشست زمین در دشتستان نگران کننده است

وی با اشاره به افزایش ۲۱درصدی میزان بارش استان بوشهر در سال آبی جاری نسبت به متوسط بارندگی استان اضافه کرد: نوع پراکنش و تراکنش بارندگی در این استان متفاوت بوده است، به طوری که از بهمن‌ماه سال گذشته تا کنون بارش به‌خصوصی نداشته‌ایم و بارش‌ها در مقطع زمانی خاصی رخ داده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر با اشاره به وابستگی ۶۵ درصدی منابع آب این استان به دیگر استان‌ها تصریح کرد: بارش کم باران استان بوشهر را تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ در سال آبی جاری علی رغم افزایش میزان بارندگی اما ۲۶ درصد آوردهای رودخانه‌های استان کاهش یافته است.

به گفته محمدی، در کشور میانگین سرانه مصرف آب شرب ۱۵۰ لیتر به ازاری هر نفر در شبانه روز است، در استان بوشهر میانگین سرانه مصرف آب شرب بیش از ۱۵۰ لیتر به ازاری هر نفر در شبانه روز است که البته عوامل مختلفی از جمله فرسودگی خطوط لوله تاثیرگذار بوده است.

این مقام مسئول در خصوص مصرف آب در بخش کشاورزی گفت: بیش از ۸۵ درصد منابع آب استان در بخش کشاورزی، ۱۲ درصد شرب و خدمات و پنج درصد در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صنایع استان بوشهر در بازچرخانی آب پیشرو بوده‌اند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر صنایع مستقر در این استان در بازچرخانی آب در سطح کشور پیشرو بوده‌اند، که این امر خود به‌نوعی صرفه‌جویی محسوب می‌شود.

سرعت فرونشست زمین در دشتستان نگران کننده است

محمدی با تاکید بر لزوم استفاده از آب‌ها نامتعارف در صنایع استان بوشهر گفت: در این استان منابع پایدار آب همچون «پساب فاضلاب» وجود دارد که متاسفانه علی رغم فراخوان و دعوت‌های بسیار برای استفاده از آن اما صنایع استقبالی از آن نکرده‌اند.

وی با اشاره به الزامی بودن شهرداری‌ها از «پساب فاضلاب» برای استفاده در فضای سبز اظهار کرد: با این وجود اما متاسفانه هیچ‌یک از شهرداری‌های استان بوشهر اسقبالی نکرده‌اند.

کیفیت آب در استان بوشهر

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان بوشهر با اشاره وارد شدن سالانه ۲.۷ میلیارد مترمکعب روان آب به استان بوشهر تصریح کرد: باید تلاش کنیم که این روان‌آب‌ها کنترل و استفاده شوند تا هم منابع آبی استان تقویت شود و هم از بروز سیل جلوگیری شود.

وی از ساخت سدهای متعدد در سطح استان بوشهر خبر داد و اضافه کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته در مجموع با استفاده از سدهای موجود و طرح‌های در دست اجرا و طرح‌های در حال مطالعه، ۱.۵ میلیارد متر مکعب از این آب‌ها قابل استحصال است.

محمدی در خصوص کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و کیفیت آب در استان بوشهر اظهار کرد: ۵۰درصد از منابع آب استان بوشهر EC  (electrical conductivity) بالای ۱۰ هزار و کمتر از ۱۰ درصد EC کمتر از سه هزار دارند. نخل جزء مقاومت‌ترین درختان در برابر کیفیت آب است اما تحمل این نوع کیفیت آب برای این درخت نیز سخت است.

سرعت فرونشست زمین در دشتستان نگران کننده است

آخرین وضعیت سدهای استان بوشهر

وی با اشاره به آبگیری سدهای باغان و اخند در سال گذشته گفت: سد دالکی نیز یکی از مهمترین پروژه‌های سد سازی در استان با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی است که می‌تواند آب مورد نیاز ۲ میلیون اصله نخل و ۱۳ هزار هکتار اراضی پایاب آن را تامین کند.

به گفته مدیرعامل آب منطقه‌ای استان بوشهر، سد باهوش در تنگستان سال گذشته در مسیر ساخت قرار گرفت و اکنون ۱۷ درصد پیشرفت دارد و تلاش می‌شود طی یکی دو سال آینده تکمیل شود. حجم مخزنی سد باهوش ۱۸.۵ میلیون متر مکعب است و با سرمایه‌گذاری ۳۵۰ میلیارد تومان ساخته می‌شود.

محمدی با اشاره به پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی، سد خائیز بیان کرد: این سد مراحل پایانی ساخت را پشت سر می‌گذارد و در صورت تامین منابع مالی امکان بهره‌برداری کامل از آن در سال جاری وجود دارد. این سد با حجم مخزن ۱۶ میلیون مترمکعب از نوع خاکی است و در آینده خیلی نزدیک آب آن برای آبیاری نخیلات اهرم رهاسازی می‌شود.

وی ادامه داد: سد اخند از نوع بتنی است و با اعتبار ۷۵ میلیارد تومان در سال گذشته به مرحله آبگیری رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر عنوان کرد: سد دشت پلنگ از طریق فاینانس خارجی تامین اعتبار می‌شود. متاسفانه در سال‌های گذشته به دلیل مسایل گوناگون از جمله تحریم‌ها، امکان برقراری خط مالی با فاینانسور خارجی وجود نداشت اما خوشبختانه در حال حاضر این مشکلات رفع شده و پیشرفت عملیات اجرایی سد مشهود و قابل ملاحظه است.

محمدی اظهار کرد: سد باغان دیگر سد فاینانس خارجی استان بوشهر است که در سال گذشته به مرحله آبگیری رسید. این سد با سرمایه‌گذاری (معادل ریالی) ۱۸۰۰ میلیارد تومان در حال ساخت است‌. این سد آب شرب و صنعت در شهرستان جم و آب کشاورزی در شهرستان دشتی را تامین خواهد کرد.

سرعت فرونشست زمین در دشتستان نگران کننده است

۹۷۰ چاه آب غیرمجاز در استان بوشهر شناسایی شده است

این مقام مسئول گفت: ۹۷۰ چاه آب غیرمجاز در استان بوشهر شناسایی شده است؛ بر اساس احکام صادر شده از سوی دستگاه قضایی هر سال بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ حلقه چاه مسدود می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به آغاز مسدود سازی چاه‌های کشاورزی غیرمجاز یادآور شد: سال گذشته ۱۵۰ چاه غیرمجاز با حکم دستگاه قضایی مسدود شد و امسال نیز براساس برنامه زمان‌بندی این مهم ادامه دارد.

دشتستانی‌ها تا کی فرصت کشاورزی دارند؟

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص اینکه باتوجه به وضعیت سفره‌های زیرزمینی دشتستانی‌ها تا چه زمان امکان کشاورزی دارند، گفت: نمی‌توان تاریخ دقیقی را اعلام کرد اما دشت دهرود در این شهرستان به ما گوشزد می‌کند که اگر با این روند پیش برویم بی آبی در سایر دشت‌ها را نیز شاهد خواهیم بود.

محمدی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص وجود ذرات نمکی در بستر سد خائیز تاکید کرد: EC این سد ۲۰ هزار است و از بابت کیفیت آب جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha