• سه‌شنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۵
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402041307705
  • خبرنگار : 50455

نقش مشترکین خانگی در کنترل ناترازی با۱۰ درصد صرفه جویی در مصرف برق

نقش مشترکین خانگی در کنترل ناترازی با۱۰ درصد صرفه جویی در مصرف برق

ایسنا/قم معاون بهره‌برداری شرکت توزیع نیروی برق استان قم تاکید کرد: اگر مشترکین بخش خانگی بتوانند حدود ۱۰ درصد کاهش مصرف داشته باشند علاوه بر این که مشمول طرح‌های تشویقی می‌شوند؛ می‌توانند تا حد زیادی در کنترل ناترازی شبکه برق نقش خود را ایفا کنند.

با شروع فصل گرم تابستان با اوج بار مصرف برق مواجه هستیم و پایداری شبکه برق در راستای جلوگیری از خاموشی و قطعی برق برای بخش های کشاورزی و صنعتی به عنوان بخش‌های مولد و بخش‌های غیر مولد از جمله مصارف خانگی و تجاری اهمیت بسزایی دارد.

در همین راستا اصلاح الگوی مصرف در کلیه بخش‌های جامعه و به ویژه بخش خانگی که مصرف کننده قسمت بزرگی از انرژی الکتریکی است از اهمیت خاصی برخوردار است. البته نباید از تاثیر این صرفه جویی در مصرف برق بر کاهش انتشار گازهای آلاینده و در نتیجه کاهش آلودگی‌های محیط زیست غافل شد.

بنابراین مدیریت مصرف انرژی با هدف حفظ سرمایه کشور و به کارگیری راهکارهای مصرف بهینه برق به عنوان یک وظیفه ملی برای شهروندان امری ضروری و اجتناب ناپذیر است؛ شهروندان باید با مدیریت درست مصرف برای پایداری شبکه با وزارت نیرو همکاری کنند.

در همین راستا با هدف آگاهی از ظرفیت‌های شبکه برق استان و لزوم رعایت راهکارهای مصرف بهینه برق توسط مشترکین و طرح های‌تشویقی برای مشترکین کم مصرف با معاون بهره‌برداری شرکت توزیع نیروی برق استان قم به گفت‌وگو پرداختیم.

سید محمد ارجمندزاده معاون بهره‌برداری شرکت توزیع نیروی برق استان قم در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: سال گذشته در استان قم ۹۰۴ مگاوات پیک محقق شده‌ بود که تحویل مشترکین شد همچنین با توجه به اقدامات مدیریت بار و مدیریت مصرف در حدود ۱۲۴ مگاوات از طریق مشترکین کشاورزی، صنعتی و ادارات مطابق دستور العمل‌های ابلاغی مدیریت مصرف شد.

وی ادامه داد: پیک استان قم سال گذشته نزدیک به یک هزار و ۲۸ مگاوات رسید لذا با توجه به همین مسئله از شهریور ماه سال گذشته برنامه گذر از پیک سال ۱۴۰۲ توسط وزارت نیرو و متعاقب آن شرکت توزیع برق استان قم انجام شد؛ در این برنامه اقدامات متفاوتی اعم از احداث شبکه‌های جدید، احداث شبکه‌های رینگ و مانور جهت امکان تامین بار در بخش‌های مختلف، احداث و راه اندازی ترانس‌های جدید، علاوه بر اقداماتی که در راستای اتوماسیون شبکه برنامه ریزی کردیم برای استان در دستور کار قرار گرفت.

ارجمندزاده یکی از مهم‌ترین اقدامات در حوزه برق استان را احداث پست ۴۰۰ کیلوولتی دانست و گفت: در حل حاضر حدود ۱۸۰۰ مگاوات آمپر ظرفیت شبکه توزیع و حدود ۱۵۰۰ مگاوات آمپر ظرفیت شبکه انتقال ما است.

معاون بهره‌برداری شرکت توزیع نیروی برق استان قم بر مسئله کمبود تولید برق تاکید کرد و افزود: در راستای تولد برق طی دو سال اخیر حدود ۷۵۰۰ مگاوات چه از طریق احداث و یا افزایش ظرفیت نیروگاه‌های موجود به ظرفیت نیروگاه کشور اضافه شده است، بنابراین اگر چه در زمینه تولید برق اقداماتی انجام شده است اما با توجه به رشد فزاینده‌ی مصرف ناترازی را خواهیم داشت.

ارجمندزاده تصریح کرد: رشد مصرف در استان قم سال گذشته نزدیک به ۷ درصد بود و امسال پیش بینی می شود با وجود برنامه‌های مدیریت بار و مدیریت مصرف به ویژه در بخش خانگی که طراحی شده و در دست اجرا است باز هم بین ۵/۵ تا ۶ درصد رشد مصرف در اوایل تابستان در استان قم شاهد باشیم.   

وی ادامه داد: با وجود افزایش تولید و ظرفیت شبکه، اگر مسئله مدیریت مصرف مورد توجه قرار نگیرد طبیعتا ناترازی و خاموشی ها را به دنبال خواهد داشت.

معاون بهره‌برداری شرکت توزیع نیروی برق استان قم، بیان کرد: تا زمانی که تولید و مصرف بالانس باشد و ناترازی نداشته باشیم طبیعتا خاموشی و قطعی برق نخواهیم داشت، اما اگر میزان مصرف از تولید برق پیشی گیرد؛ لاجرم برای حفظ پایداری شبکه و جلوگیری از خاموشی ها مجبور به مدیریت بار و کاهش مصرف خواهیم بود.

وی افزود: سال گذشته وزارت نیرو ۱۴۰ برنامه را در دستور کار قرار داد و اهم این برنامه ها برای رفع ناترازی مدیریت بار بود و مصوبه هیات وزیران و شورای عالی امنیت ملی در این خصوص ابلاغ شد.

ارجمندزاده با بیان اینکه برنامه مدیریت بار از بخش دولتی آغاز شد، تصریح کرد: در این راستا ادارات مکلف شدند از ۱۵ خردادماه نسب به کاهش مصرف غیر ضروری برق در ساعت اداری از ساعت ۱۱ تا تعطیلی به میزان ۳۰ درصد و پس از پایان کار به میزان ۶۰ درصد اقدام کنند.

وی اظهار کرد: بخش‌های دولتی مکلف هستند به محض اتمام فعالیت خود نسبت به خاموشی تجهیزات خود اقدام کنند تا مصرف غیر ضرور و اضافه مشابه آنچه در سنوات گذشته وجود داشت در ادارات نداشته باشیم و با اداراتی که این دستورالعمل را اجرایی نکنند از طریق استانداری‌ها و مدیر پدافند استان به شدت برخورد و نسبت به قطع مشترکین اداری بدمصرف اقدام خواهد شد.

ارجمندزاده ادامه داد: سال گذشته برنامه‌ مدیریت بار صنایع با توجه به هماهنگی‌های انجام شده با وزارت صمت به این صورت بود که صنایع یک شیفت در هفته تعطیل باشند و مابقی شیفت های کاری بدون اینکه قطعی برق داشته باشند بتوانند کار را ادامه دهند؛ این برنامه امسال هم اجرا خواهد شد.

وی مصرف برق چاه‌های آب کشاورزی به ویژه در ساعات پیک مصرف را مورد توجه قرار داد و گفت: وزارت نیرو این تفاهم را با وزرات جهاد کشاورزی داشته که از حدود ساعت ۱۲ تا ۱۸ نسبت به قطع آب چاه‌های کشاورزی اقدام کند؛ در این طرح علاوه بر مدیریت مصرف برق، قبض برق مشترکینی که در این بازده زمانی با ما همکاری کنند رایگان خواهد بود.

ارجمندزاده قطعی برق بخش خانگی در سنوات گذشته را مورد توجه قرار داد و گفت: برق در بخش خانگی فقط روشنایی یا کولر نیست بلکه آسانسور، ریموت درب منازل و پکیج ها را هم شامل می‌شود بنابراین بخش خانگی به برق بسیار وابسته است و قطعی برق مشکلات عدیده‌ای در بخش خانگی به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: سال گذشته طرح ارائه پاداش به مشترکین کم مصرف و جریمه مشترکینی که مدیریت مصرف را در بخش خانگی رعایت نمی‌کنند توسط وزارت نیرو اجرا شد؛ حاصل این طرح این بود که سال گذشته در بخش خانگی رشد مصرف صفر شد و این مسئله نشان داد که اگر مقرراتی را به درستی ایجاد و به آن عمل کنیم می‌توانیم بخش خانگی و تجاری را به عنوان بخش غیرمولد بدون خسارت مدیریت کنیم.

ارجمندزاده اظهار کرد: سال گذشته طرح ۵=۱ اجرا شد و تشویق‌هایی برای مشترکینی که مصرف برق را کاهش دادند در قبض ها اعمال می شد و بالعکس برای مشترکینی که الگوی مصرف را رعایت نمی‌کردند مبلغ قبض از صورت یارانه‌ای خارج و قیمت واقعی برق را پرداخت می‌کردند.

معاون بهره‌برداری شرکت توزیع نیروی برق استان قم در ادامه تاکید کرد: امسال وزارت نیرو این طرح را به صورت گسترده‌تر و با شعار ۲۰=۱ اجرایی کرده است؛ به این معنا که اگر مشترکین الگوی مصرف را مدیریت کنند حتی تا ۲۰ برابر قیمت برق خانگی که دریافت می‌کنند می‌توانند پاداش بگیرند که این حداکثر پاداش تا کیلواتی ۲ هزار تومان می‌شود.

وی تصریح کرد: امیدواریم با این برنامه بتوانیم در بخش خانگی حداکثر مدیریت بار را داشته باشیم؛ زیرا هر چه میزان مدیریت مصرف در بخش خانگی بیشتر باشد می‌توانیم برق بیشتری در اختیار بخش‌های صنعتی و کشاورزی به عنوان بخش‌های مولد قرار دهیم.

معاون بهره‌برداری شرکت توزیع نیروی برق استان قم گفت: ده هزار مگاوات ناترازی در شبکه برق مطابق پیش بینی‌های مصرف وجود دارد؛ که اگر ۸۵ هزار مگاوات ظرفیت تولید را لحاظ کنیم، تقریبا ۱۵ درصد ناترازی شبکه ما است.

وی تاکید کرد: در بخش خانگی طبق آنچه که برنامه ریزی شده است، اگر مشترکین بتوانند حدود ۱۰ درصد کاهش مصرف داشته باشند علاوه بر این که مشمول طرح‌های تشویقی می‌شوند و تا حد زیادی بخش خانگی و تجاری ما می‌تواند در کنترل ناترازی نقش خود را ایفا کند.

ارجمندزاده یادآور شد: استفاده از لامپ‌های led و smd، استفاده از روشنایی طبیعی در طول روز، استفاده از سایبان برای کولرهای آبی، تنظیم درجه کولرگازی با هدف کاهش مصرف فزاینده برق، استفاده از لوازم پر مصرف همچون جاروبرقی، اتو، ماشین لباسشویی در ساعات پایانی شب علاوه بر این که در راستای حفظ پایداری شبکه و جلوگیری از خاموشی کمک کننده خواهد بود به اقتصاد خانوار نیز کمک شایانی می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه این اقدامات ساده اثرگذاری بسزایی در کاهش نرخ قبض‌ها و پایداری شبکه دارد، اظهار کرد: از دو سال پیش کولرهای آبی با برچسب انرژی A  و حتی A+  با قیمت مناسب در حال تولید است که در کنار مصرف انرژی کمتر، عملکرد بهتری دارند.

معاون بهره‌برداری شرکت توزیع نیروی برق استان قم، عنوان کرد: سال گذشته جز استان‌هایی بودیم که رشد مصرف برق در بخش خانگی متوقف شد و امیدواریم امسال با تدابیری که اتخاذ شده نسبت به سال گذشته فعالیت و عملکرد بهتری داشته باشیم و همچنین با توجه به راه اندازی پست ۴۰۰ کیلوواتی و پایداری خوبی که در شبکه استان به وجود آمده امسال شبکه پایدارتر و خاموشی های به مراتب کمتری را داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha