• سه‌شنبه / ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۷:۳۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402051005817
  • خبرنگار : 50405

یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه:

در میان‌مدت عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل محقق نمی‌شود

در میان‌مدت عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل محقق نمی‌شود

ایسنا/خراسان رضوی یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: اسرائیل حاضر به هیچ گونه عقب‌نشینی از کرانه باختری نیست و آمریکا نیز تصمیم ندارد امتیاز خاصی به عربستان بدهد؛ لذا در میان‌مدت عادی‌سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی منتفی است.

علی‌اکبر اسدی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سفر سالیوان به ریاض و تلاش برای عادی‌سازی روابط میان عربستان و اسرائیل، اظهار کرد: رویکرد آمریکا در قبال اسرائیل را می‌توان به دو حوزه مسائل داخلی و منطقه‌ای تقسیم کرد. در حوزه موضوعات داخلی، بر خلاف ترامپ که یک حمایت کامل و قاطع از دولت نتانیاهو داشت، بایدن ملاحظات خود را دارد و در مورد بحث‌های اصلاحات قضایی و شهرک‌سازی در کرانه باختری، معتقد است رویکردهای نتانیاهو و همراهی با گروه‌های افراطی، رژیم صهیونیستی را به سمت بی‌ثباتی پیش می‌برد؛ بر این اساس بایدن با بسیاری از رویکردهای نتانیاهو مخالف است.

وی ادامه داد: اما در حوزه مسائل منطقه‌ای، در آمریکا یک سیاست فراحزبی حاکم است و هر دو حزب معتقد اند در سطح منطقه‌ای باید عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و اعراب به پیش رود. هرچند ترامپ با جدیت و سرمایه‌گذاری بیشتری سعی در اجرای این سیاست داشت، اما بایدن نیز در این خصوص تلاش‌هایی را می‌کند. به خصوص که در چند ماه اخیر ایران و عربستان نیز روابط خود را از سر گرفتند، بایدن در تلاش است سعودی‌ها را راضی کند با اسرائیل هم وارد روند صلح و سازش شوند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با بیان اینکه در این بین عربستان به عنوان یک کشور کلیدی در جهان عرب ملاحظات خاص خود را برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل دارد، افزود: یکی از تاکیدات اصلی سعودی‌ها برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، اجرای طرح صلح ملک عبدالله، یعنی طرح دو دولتی است که در قالب این طرح، اسرائیل باید تا مرزهای پیش از سال ۱۹۶۷ عقب‌نشینی کند و یک دولت فلسطینی در کنار رژیم صهیونیستی تشکیل شود.

اسدی با بیان اینکه همچنین عربستان برای به رسمیت شناختن اسرائیل خواهان اخذ یک سری امتیازات از آمریکاست، اضافه کرد: عربستان به دنبال کمک گرفتن از آمریکا برای افزایش ظرفیت‌ها و توانمندسازی خود در حوزه هسته‌ای است. به علاوه در دست‌گیری تولیت قدس نیز از دیگر امتیازاتی است که عربستان خواهان آن است.

وی با بیان اینکه اکنون بعید به نظر می‌رسد که اسرائیل حاضر شود در ازای عادی‌سازی روابط با اسرائیل، از کرانه باختری عقب‌نشینی کند، گفت: رژیم صهیونیستی در حال افزایش شهرک‌سازی در کرانه باختری است و در شرایط فعلی به نظر نمی‌رسد اسرائیل به هیچ قیمتی حاضر به عقب‌نشینی از این منطقه شود.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با بیان اینکه لذا بسیار دور از ذهن است که به این زودی‌ها روابط میان عربستان و اسرائیل عادی شود، عنوان کرد: زیرا اسرائیل حاضر به هیچ گونه عقب‌نشینی نیست و آمریکا نیز تصمیم ندارد امتیاز خاصی به عربستان بدهد. لذا من فکر می‌کنم در میان‌مدت بحث عادی‌سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی منتفی است.

اسدی با بیان اینکه علاوه بر تلاش برای عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان، یکی دیگر از اهداف سفر سالیوان به ریاض و همچنین حضور چند ماه قبل بلینکن در نشست جده، تلاش برای افزایش حضور مجدد آمریکا در خاورمیانه است، افزود: در دوره بایدن یک سری مشکلات جدید در روابط میان عربستان و آمریکا ظهور پیدا کرد و با توجه به اثرگذاری عربستان در منطقه و همچنین روابط این کشور با چین و روسیه، آمریکا به دنبال این است که مشکلات خود با سعودی‌ها را کم کند. منتها اینکه در عمل این سیاست آمریکا تا چه حد پیش برود و عربستان به چه میزان حاضر شود در چهارچوب دستورکارهای کلی بایدن حرکت کند، هنوز مبهم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha