• چهارشنبه / ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1402051106705
  • خبرنگار : 50552

اجرای طرح «نذر آب» برای احیای دشت قزوین

اجرای طرح «نذر آب» برای احیای دشت قزوین

ایسنا/قزوین معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین گفت: در ایام سوگواری اباعبدالله(ع) از طرح «نذر آب» در قزوین رونمایی شد، با ایجاد بازار آب، امکان خرید آب وجود دارد و می‌توان در یک رویکرد خیّری با هدف حفظ، احیا و کاهش آسیب‌های دشت از برداشت‌های غیرمجاز گذشته، نذر آب انجام داد و آبی که خیّر آن را خریداری کرده، در آبخوان بماند و از چاه‌ها خارج نشود.

مهدی رجحانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یکی از دارایی‌های ارزشمند استان قزوین که آن را متمایز کرده، دشت یکپارچه، بزرگ و غنی قزوین است که در کشور از جهات گوناگون بی‌نظیر و شاخص محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: به همین جهت منطقه قزوین حتی قبل از انقلاب نیز در حوزه کشاورزی مورد توجه بوده است، پس از انقلاب نیز رهبر معظم انقلاب مکرر راجع به اهمیت دشت قزوین و حفظ آن فرمایشاتی داشته‌اند، علی‌الخصوص در سال گذشته و سال جاری، ایشان چند مرتبه در باب اهمیت کشاورزی و کشاورزی دانش‌بنیان بیاناتی داشتند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین عنوان کرد: بر همین اساس تیم مدیریتی استان قزوین طی یک سال و نیم گذشته تدابیر مختلفی را برای احیا و حفظ این دشت به کار گرفته و راهکارهای مختلفی را بررسی کرده است، تدبیر اصلی و راهکار جامع ما تشکیل کمیته‌ای تحت عنوان کمیته احیا و توسعه پایدار دشت قزوین بوده است.

وی بیان کرد: در این کمیته، مدیران دستگاه‌های مرتبط استانی به‌طور منسجم گرد هم آمده‌اند و با حضور افراد صاحب‌نظر و تأثیرگذار ملی، تدابیری را جهت رونق و حفظ دشت قزوین و احیای آسیب‌های آن به کار می‌گیرند تا این دشت را به اوج شکوفایی و بهره‌وری در حوزه تولیدات کشاورزی و باغی و امثال آن‌ها برسانند، اولین جلسه این کمیته نیز برگزار شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: یکی از محورهای اصلی فعالیت این کمیته، بحث منطقه آزاد کشاورزی دشت قزوین است، این کمیته با ارتباطات ملی و عناصر تأثیرگذاری که دارد، موضوع منطقه آزاد کشاورزی دشت قزوین را با جدیت پیگیری خواهد کرد.

وی تأکید کرد: یکی از موضوعات اصلی حفظ دشت قزوین و رونق و شکوفایی آن، آب و بهره‌وری کشاورزی است، پروژه بزرگ و مهم «بازار آب» در دشت قزوین که سال گذشته آغاز شد در این راستا و به جهت احیا و حفظ دشت، اصلاح نظامات مدیریت آبی و اصلاحات بهره‌وری کشاورزی شکل گرفته که مسیر خود را طی می‌کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعات، حفظ آبخوان دشت قزوین است، فرونشست دشت قزوین و کاهش حجم آبخوان بزرگ ملی با برداشت‌های غیرمجاز سالیان گذشته، از جمله معضلات موجود بود، بازار آب یک مکانیسم بزرگ برای این مسئله است که امیدواریم بتواند به قله اثربخشی خود برسد.

رجحانی یادآور شد: یکی دیگر از آثار ایجاد بازار آب در دشت قزوین که می‌تواند به حفظ دشت کمک کند، موضوع «نذر آب» است که به مناسبت ایام سوگواری اباعبدالله(ع) از این طرح رونمایی شد.

وی اظهار کرد: با ایجاد بازار آب، امکان خرید آب وجود دارد و می‌توان در یک رویکرد خیّری با هدف حفظ، احیا و کاهش آسیب‌های دشت از برداشت‌های غیرمجاز گذشته، نذر آب انجام داد و آبی که خیّر آن را خریداری کرده، در آبخوان باقی بماند و از چاه‌ها خارج نشود، امیدواریم نذر آب هر روز موفق‌تر از گذشته به کار خود ادامه دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha