• جمعه / ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۴
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1402051307653
  • خبرنگار : 90067

گزارش

عادی‌سازی روابط با اسرائیل روز به روز منفورتر می‌شود

عادی‌سازی روابط با اسرائیل روز به روز منفورتر می‌شود

در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، بر گسترش شهرک‌سازی‌های غیرقانونی و کشتار دسته‌جمعی فلسطینیان در کرانه باختری، قدس شرقی و نوار غزه تاکید دارد، تنش‌ها بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و تل‌آویو افزایش می‌یابد و در این میان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی روز به روز منفورتر می‌شود.

به گزارش ایسنا، سایت آنتی‌وار با بیان این مطلب افزوده است: این در حالی است که کاخ سفید در تلاش برای ایجاد یک توافق "عادی سازی" بین تل آویو و ریاض است. به گزارش بلومبرگ، ابوظبی و منامه از نتیجه توافقنامه ۲۰۲۰ ابراهیم ناامید شده‌اند. افراد آشنا به این موضوع گفتند که رهبری امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) و همچنین بحرین به ویژه نگران قتل عام ارتش آپارتاید اسرائیل در ماه گذشته در شمال کرانه باختری هستند. با حمایت دولت جو بایدن، نیروهای اسرائیلی کمپ آوارگان جنین را مورد حمله و بمباران قرار دادند و ده‌ها نفر از جمله پنج کودک را کشتند. بولدوزرهای اسرائیلی راه‌ها، برق و شبکه‌های آب اردوگاه را قطع کردند. ۱۰۰۰ سرباز به همراه هلیکوپترهای آپاچی، پهپادها و ۱۵۰ خودروی زرهی در این حمله شرکت کردند.

در ادامه این گزارش آمده است، حداقل ۲۰۴ فلسطینی در سال جاری بر اثر تیراندازی نیروهای رژیم صهیونیستی کشته شده‌اند که ۳۶ کودک از جمله آنها هستند که این میزان تقریباً یک کشته در هر روز است. در مجموع ۱۶۷ نفر در کرانه باختری و قدس شرقی جان خود را از دست داده‌اند که سال ۲۰۲۳ را به یکی از خونین‌ترین سال‌ها در سرزمین‌های اشغالی فلسطین تبدیل کرده است.

میدل ایست آی گزارش داد که ۳۶ نفر دیگر در نوار غزه کشته شدند. در ماه مه، رژیم صهیونیستی یک کمپین بمباران غزه را آغاز کرد که منجر به کشته شدن ۳۳ نفر شد.

یکی دیگر از موارد مورد اختلاف، ائتلاف نتانیاهو است که مملو از شهرک نشینان افراطی، برتری طلبان صهیونیست و ملی گرایان افراطی است که مصمم به الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی با زور هستند.

بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی این رژیم اوایل سال جاری گفت که «چیزی به نام مردم فلسطین وجود ندارد». امارات کشتار دسته جمعی در جنین و همچنین اظهارات اسموتریچ را محکوم کرد. ابوظبی و منامه پس از این حوادث به دلیل رابطه با تل آویو با واکنش عمومی در جبهه داخلی مواجه شده‌اند. نظرسنجی‌های انجام شده توسط موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک، یک اندیشکده لابی رژیم صهیونیستی، کاهش قابل توجهی در حمایت از توافق ابراهیم را نشان می‌دهد. به ترتیب، در امارات متحده عربی و بحرین، تنها ۲۷ درصد و ۲۰ درصد از پاسخ دهندگان، عادی سازی روابط با «اسرائیل» را مثبت ارزیابی کردند.

این اعداد نشان دهنده کاهش ۲۰ و ۲۵ درصدی حمایت در سه سال گذشته است. در عربستان سعودی، در پاسخ به این سوال که آیا عادی سازی روابط با تل آویو برای منطقه خوب است، تنها ۲۰ درصد پاسخ دهندگان پاسخ مثبت دادند که ۵۰ درصد از سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است. با توجه به اینکه ریاض اخیراً در یک اقدام دیپلماتیک بی سابقه با میانجیگری پکن، روابط دیپلماتیک کامل خود را با تهران احیا کرده است، تردید وجود دارد که سعودی‌ها بخواهند به توافق ابراهیم بپیوندند.

عزیز القاشیان، تحلیلگر مستقر در ریاض که سیاست‌های پادشاهی سعودی در قبال رژیم صهیونیستی را مطالعه می‌کند، توضیح می‌دهد:  منطقه در حال حاضر در جهت دیگری در حال حرکت است. به طور رسمی، ولیعهد محمد بن سلمان (MbS) هرگونه توافق عادی سازی با اسرائیل را از روی میز برداشته است، مگر اینکه راه حل دو کشوری وجود داشته باشد و به میلیون‌ها مسلمان و مسیحی فلسطینی که نزدیک به شصت سال تحت یک اشغال وحشیانه نظامی رنج می‌برند، حق حیات داده شود. سیاست‌های نتانیاهو برای ثبت رکورد برای گسترش شهرک‌سازی و ساخت و ساز در مستعمرات غیرقانونی یهودیان، تنها به خنثی کردن حتی تظاهر به یک کشور فلسطینی آینده کمک می‌کند.

بنا بر گزارش‌ها، ریاض خواسته‌هایی از جمله افزایش دسترسی به سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته ایالات متحده، تضمین‌های امنیتی به سبک ناتو و کمک به ساخت برنامه انرژی هسته‌ای غیرنظامی خود را به کاخ سفید ارائه کرده است. اگرچه محمد بن سلمان دلایلی دارد که نسبت به هرگونه تضمینی که واشنگتن ممکن است برای تضمین توافق بپردازد، شک دارد.

همانطور که در مقاله بلومبرگ اشاره می‌شود، «در یک نقطه دردناک، امارات متحده عربی مجبور شد مذاکرات خرید هواپیماهای جنگی پیشرفته F-۳۵ از ایالات متحده را در اواخر سال ۲۰۲۱ پس از اصرار واشنگتن مبنی بر لغو قرارداد با هواوی چین برای فناوری تلفن همراه ۵G به حالت تعلیق درآورد. این در حالی است که زمانی که توافق عادی سازی روابط با اسرائیل را امضا کرد، وعده این تسلیحات به آن داده شده بود. تجربه امارات متحده عربی در مورد توافقنامه ابراهیم از نزدیک توسط عربستان سعودی رصد شده است.

انتهای پیام/ ی 58

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha