• یکشنبه / ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۵:۵۳
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402052918687
  • خبرنگار : 50463

رییس اداره عشایر یزد:

سالانه ۴ میلیارد تومان برای مرمت ایل راه‌های استان یزد کم داریم

سالانه ۴ میلیارد تومان برای مرمت ایل راه‌های استان یزد کم داریم

ایسنا/یزد رییس اداره امور عشایری استان یزد با بیان اینکه سالانه پنج میلیارد تومان برای مرمت ایل راههای عشایر استان نیاز است، گفت: تنها کمتر از یک میلیارد تومان برای این موضوع تخصیص می‌یابد که این اعتبار بسیار ناکافی است.

«جواد شمس» امروز یکشنبه ۲۹ مردادماه در بازدید جمعی از خبرنگاران استان از مناطق ییلاقی عشایری شهرستان ابرکوه با اشاره به اینکه سالانه چهار هزار تانکر آبرسانی بصورت سیار برای عشایر استان بصورت رایگان ارسال می شود، گفت: هفت طرح آبرسانی برای عشایر استان در حال اجراست که برای تکمیل این طرح ها شامل چشمه انجیر، باغ معدن و چشمه شور هرات، چاه احمد مروست، آبرسانی به مجتمع دام هارونی، آبرسانی به سورمق و چاه بلاغ ابرکوه، مبلغی بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان نیاز است.

وی افزود: در دور دوم سفر رییس جمهور به استان ۲۵ میلیارد تومان در حوزه آبرسانی به عشایر در نظر گرفته شده که بخشی از آن تخصیص یافته است.

رییس اداره امور عشایری استان خسارت خشکسالی در سالهای ۹۹ ، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به عشایر استان را به ترتیب ۴۰۰ میلیارد تومان ، ۶۰۰ میلیارد تومان و ۷۵۰ میلیارد تومان بیان کرد و افزود: البته در سالجاری با توجه به بارندگی ها که انجام شد وضعیت مراتع خوب است.

شمس با اشاره به اینکه یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر طول ایل راهای عشایر استان گفت: این ایل راه ها در سال دو مرتبه تیغ زنی می‌شود که اعتباری تقریبا پنج میلیارد تومان برای تیغ زنی و مرمت آنها نیاز است ولی تنها کمتر از یک میلیارد تومان برای این موضوع تخصیص می یابد که این اعتبار بسیار ناکافی است.

وی با اشاره به اجرای چهار طرح محوری سازمان امور عشایر در سطح کشور، افزود: این طرح‌ها شامل صنایع دستی، گردشگری عشایری، گیاهان دارویی و تولید گوشت قرمز است.

شمس جمعیت عشایر استان یزد را چهار هزار و ۸۰۰ نفر در قالب یکهزار و ۴۲۰ خانوار بیان کرد و کفت: عشایر استان در چهار منطقه ابرکوه، هرات، مروست و ندوشن سکونت دارند که ۲۰ درصد گوشت قرمز استان را تامین می‌کنند.
 
تاکید بر انعکاس مشکلات عشایر استان
 
حجت الاسلام «علی اصغر موسوی» مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور عشایر استان نیز در این بازدید با بیان اینکه اصحاب رسانه زبان گویای مردم و جامعه هستند، گفت: در آئین‌نامه عشایر، مطالبه گری از دستگاه‌ها توسط سازمان امور عشایر دیده شده و راه و شهرسازی، نوسازی مدارس، بسیج سازندگی و سایر ارگان های مربوطه وظایف و مسئولیت‌هایی دارند که این موارد را پیگیری می‌کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی در حوزه‌های قرآنی، صنایع دستی و گردشگری عشایری افزود: عشایر استان ۷۴ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کردند.

موسوی بر انعکاس اخبار و مشکلات عشایر استان تاکید کرد و گفت: رسانه های باید زبان گویای این قشر زحمتکش و بی ادعا باشند زیرا این قشر با مشکلات زیادی روبرو هستند.
 
به گزارش ایسنا، شهرستان ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی استان یزد واقع شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha