به گزارش ایسنا، سیداحمد عبودتیان در نشست خبری امروز خود با اشاره به رونمایی از طرح ملی شهریاران با حضور رئیس جمهور، اظهار کرد: مردمی سازی دولت برای برخی جای سوال دارد که چگونه این کار شدنی است؟ مردمی سازی دولت ایده جدید نیست و امام با همین شعار انقلاب اسلامی را پایه گذاری کرد.
وی ادامه داد: از دو سال قبل که دولت مردمی تشکیل شد، دولت باید کار اساسی برای مردمی سازی دولت انجام می داد. سوال این است که آیا مردم پس از مشارکت در انتخابات در تصمیم سازی ها موثر هستند؟ این رویه الان وجود ندارد که مردم در سطوح مختلف در تصمیم گیری ها مشارکت کنند؛ چرا کاری که مردم می توانند انجام دهند را به آنها واگذار نمی کنیم؟ مردم غیر از تصمیم گیری در نظارت هم می توانند نقش داشته باشند.
دستیار رییس جمهوری در امور مردمی سازی دولت افزود: رهبری به رئیس جمهور سفارش کرده اند که شعار مردمی سازی دولت را تحقق ببخشد؛ بنابراین سازو کارها باید برای مردمی سازی دولت و نقش دادن به مردم در تصمیم گیری فراهم می شد. در سند تحول دولت، مردمی سازی دولت دیده شده است، ولی نیاز بود نهادی تشکیل شود تا این هدف دنبال شود.
عبودتیان خاطرنشان کرد: تاکنون نمونه های زیادی از مشارکت مردم در سطوح مختلف وجود داشته است، مثلا مردم برای احداث راه روستایی یا آب رسانی با هم مشارکت کرده و دولت هم همراهی کرده است یا نمونه اربعین که با مشارکت مردم و همراهی دولت ایران و عراق برگزار می شود. باید از الگوی مشارکت مردمی در دوران دفاع مقدس در مردمی سازی دولت استفاده شود. در گام دوم انقلاب هم مشارکت مردم دیده شده است.
دستیار مردمی سازی رییس جمهور با اشاره به نقش مردم در مقابله با بیماری کرونا، خاطرنشان کرد: باید هر کاری را به عزم ملی تبدیل کرده و حرکت عمومی در آن ایجاد کنیم. مساله اقتصاد به یک حرکت عمومی تبدیل نشد و به همین دلیل در این زمینه مشکل داریم.
عبودتیان افزود: از حلقه های میانی پرس و جو کردیم تا افراد خوشنام که قدرت میدان سازی داشته و فهم مردمی داشته باشند، برای دستیار مردمی سازی استانداران و فرمانداران انتخاب کنیم. ما آنها را معرفی کرده و این افراد برای استانداران و فرمانداران و مدیران ارشد انتخاب شدند؛ البته مدیران ارشد هم باید باور کنند که مردم می توانند کار تخصصی و پایدار انجام دهند.
وی ادامه داد: یک جمع از نخبگان و حلقه های میانی دعوت کردیم تا مفاهمه مشترکی برای مفهوم مردمی سازی شکل گیرد و تصویر مشترکی را ترسیم کنیم و دو روز گذشته همایشی در این زمینه با حضور رئیس جمهور و برخی از اعضای دولت، استانداران و مدیران ارشد دولتی برگزار کردیم. حلقه های میانی باور کردند دولت واقعا دنبال کار در این زمینه است و شعار نمی دهد. مدیران ارشد هم متوجه جدیت رئیس جمهور در تحقق هدف مردمی سازی دولت شدند. البته ما نتوانستیم همه تشکل های مردمی را دعوت کنیم. از سویی فرصت نشد همه کارهایی که تاکنون در زمینه استفاده از ظرفیت مردمی انجام شده را معرفی کنیم.
وی ادامه داد: برای وزرا، استانداران و فرمانداران دستیار مردمی انتخاب شده است. شاخص هایی هم برای این دستیاران در نظر گرفته شده از جمله که آنها سابقه کار میدان سازی داشته باشند، به هیات اندیشه ورز متصل باشند، در جامعه خوشنام باشند، چابک باشند، فهم ماموریت های وزرا، استانداران و فرمانداران را داشته باشند، حلقه های میانی را بشناسند و این حلقه ها را به مدیران وصل کنند.
دستیار مردمی سازی رئیس جمهور درباره نظارت بر عملکرد دستیاران گفت: چند نفر از امنای آن شهر یا شورا نظارت دارند، حلقه های میانی درباره انتخاب دستیار اظهار نظر می کنند. اگر مسئول به مردمی سازی باور نداشته باشد، این هدف محقق نمی شود؛ بنابراین دستیار مردمی سازی باید بتواند نرم افزار مردمی سازی را بر ذهن مسئول حاکم کند و این کار زمان می برد، چون از دهه شصت به تدریج مردم از تصمیم سازی خارج شده اند.
عبودتیان در پایان گفت: ما اقدامات سه هزار تشکل مردمی که با کار تخصصی مشکلات اجتماعی، فرهنگی، عمرانی، کشاورزی و اقتصادی را حل کرده اند در معرض دید مدیران ارشد قرار داده ایم. ما با انتخاب دستیار مردمی سازی، این تشکل ها را به مجموعه حاکمیتی وصل می کنیم. در واقع اضلاع مدیران دولتی، دستیار مردمی سازی و حلقه های میانی برای حل مشکلات و مشارکت مردم در تصمیم گیری ها وجود دارد. مدیر هم باید کار را ساده و همه گیر کند تا مردمی سازی تحقق یابد.
انتهای پیام
نظرات