• یکشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۲
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402072316071
  • خبرنگار : 50182

شناسایی سالانه ۲۵۰ مبتلا به "سل" در کرمانشاه/ برخی مبتلایان بی خبرند!

شناسایی سالانه ۲۵۰ مبتلا به "سل" در کرمانشاه/ برخی مبتلایان بی خبرند!

ایسنا/کرمانشاه مدیرگروه بیماریهای عفونی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از شناسایی سالانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ بیمار مبتلا به سل در استان خبر داد.

دکتر علیرضا جانبخش به مناسبت روز جهانی "سل" (۲۳ مهر) در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به وجود انواع سل گفت: این بیماری توسط میکروارگانیسم های متفاوتی ایجاد شده و ارگانهای مختلفی از بدن را درگیر کرده و بر حسب درگیری هر ارگان علائم متفاوتی دارد.

وی با اشاره به وجود سل ریوی، سل مغز، سل استخوان، سل قلب و... گفت: شایعترین و شناخته شده ترین نوع سل همان سل ریوی است.

وی با اشاره به انتقال سل ریوی از طریق تنفسی گفت: این نوع از بیماری سل از طریق ترشحات تنفسی فرد بیمار به دیگران قابل انتقال است.

جانبخش با بیان اینکه قدرت انتقال این بیماری بالاست، گفت: هر فرد بیمار می تواند در طول مدت بیماری خود ۱۰ نفر را آلوده کند.

این متخصص بیماریهای عفونی با بیان اینکه بیماری سل ظرف مدت کوتاهی از فردی به فرد دیگر انتقال می یابد، گفت: تنها پنج دقیقه صحبت کردن فردِ مسلول (مبتلا به سل) با دیگران می تواند موجب سرایت این بیماری شود.

وی افزود: با ورود میکروب سل به بدن، تکثیر آن در دهان، حلق و دستگاه گوارش آغاز می شود و پس از مدتی خود را به غدد لنفاوی می رساند. ممکن است در این مرحله رشد آن متوقف شده و به اصطلاح خاموش شود و یا به ریه و سایر ارگان ها رفته و به تکثیر خود ادامه داده و بیماری سل ایجاد کند.

وی با بیان اینکه در افرادی که بیماری نقص سیستم ایمنی داشته و یا به هر دلیل سیستم ایمنی آنها ضعیف است، احتمال بروز سل افزایش می یابد، گفت: همچنین احتمال دارد بر اثر تصادف، ضربه یا هر نوع ترومای دیگر این میکروب در بدن فعال شده و بیماری سل را ایجاد کند.

وی علائم سل را تب، تعریق، درد قفسه سینه، سرفه، خلط خونی، ضعف و بی حالی، کاهش وزن شدید و ریزش مو عنوان کرد و افزود: برحسب نوع درگیری هر ارگان(قلب، مغز، ریه) علائم متفاوت دیگری هم در بیمار ظاهر می شود.

این متخصص بیماریهای عفونی با اشاره به کشندگی بیماری سل گفت: در حال حاضر درمان های خوبی برای این بیماری وجود دارد، اما اگر به موقع این درمان صورت نگیرد احتمال مرگ و میر مبتلایان وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در سل مغز و قلب در صورت عدم درمان، مرگ فرد قطعی است، اما در سل ریوی در صورت عدم درمان احتمال زنده ماندن فرد وجود دارد ولی در مجموع باید درمان صورت گیرد، چرا که سل ریوی هم ممکن است کشنده باشد.

مدیرگروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه از شناسایی سالانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ بیمار مبتلا به سل در استان خبر داد و افزود: تنها راه مقابله با سل، شناسایی و درمان است.

وی افزود: بطور معمول بسیاری افراد مبتلا به سل به مراکز درمانی مراجعه نکرده و یا شناسایی نمی شوند، چون در برخی موارد بیماری سل شبیه یک سرماخوردگی یا ذات الریه خود را نشان می دهد و دربرخی بدون علامت است.

جانبخش گفت: بطور معمول بیماران مبتلا به سل در هر جامعه ۱۰ تا ۲۰ برابر مبتلایان شناسایی شده هستند.

این متخصص بیماریهای عفونی گفت: سل در برخی کشورها مانند ایران بومی است و تنها راه مقابله با آن، شناسایی به موقع و درمان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha