• یکشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۹
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1402072316124
  • منبع : نمایندگی اردبیل

۲۳ مهرماه، روز ملی مبارزه با سل

خدمات تشخیصی و درمانی سل رایگان است

خدمات تشخیصی و درمانی سل رایگان است

ایسنا/اردبیل بیماری سل یک بیماری عفونی واگیردار می باشد که توسط میکروب سل ایجاد می شود و سل می تواند تمام ارگان های بدن را درگیر کند، ولی بیشتر ریه ها را آلوده می کند و از طریق هوا قابل انتقال است.

راههای انتقال بیماری سل میکروب سل است که بصورت ذرات ریز وارد هوا شده و مثل سرماخوردگی منتقل می شود. این ذرات از بیمار مبتلا به سل ریوی توسط سرفه، عطسه، صحبت و خنده و... ایجاد و در هوا پخش می شود. یک سرفه می تواند ۳ هزار ذره میکروبی را وارد هوا کند و ۵ دقیقه صحبت کردن نیز همین تعداد ذرات تولید می کند. این ذرات میکروبی در فضای بسته برای مدت طولانی می توانند بطور معلق باقی بمانند. زمانی که فرد سالم در هوای آلوده به این ذرات میکروبی تنفس کند میکروب سل را وارد ریه خود کرده و این میکروب خود را به نقاط مختلف بدن می رساند، ولی در اکثر موارد بدن دفاع کرده و اجازه گسنرش و فعالیت به سل نمی دهد. جهت انتقال بیماری سل، تماس های طولانی و ورود تعداد زیاد میکروب سل نیاز است.

سرفه پایدار به مدت ۲ هفته و بیشتر( شایع ترین علامت در سل ریوی )، خستگی، ضعف عمومی، بی اشتهایی، کاهش وزن، تعریق شبانه، تب، درد قفسه سینه و تنگی نفس جزو علائم بیماری سل است و در صورت مشاهده علائم به نزدیک ترین مراکز خدمات جامع سلامت یا پایگاه سلامت مراجعه تا بررسی و اقدام لازم جهت تشخیص بصورت رایگان انجام شود.

تشخیص بیماری سل در قدم اول در افراد مشکوک ( سرفه بیش از دو هفته یا خلط خونی ) ۳ نوبت آزمایش خلط می باشد و اگر میکروب سل در آزمایش خلط مشاهده نشد آنگاه پزشک با رادیو گرافی از ریه های فرد بیمار می تواند پی به وجود بیماری سل ببرد.

درمان بیماری سل طی دو مرحله به مدت ۶ ماه انجام می شود. بیماری سل درمان پذیر است و نزدیک به صد درصد موارد بهبودی کامل پیدا می کنند.

بهبود بیماران مسلول و پیشگیری از عوارض و مرگ ناشی از بیماری سل جزو اهداف درمانی بیماران مبتلا به سل در کشور است.

بیش از ۹۰ درصد موارد بیماری سل در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد و کشور ایران بدلیل همجواری با کشورهای افغانستان و پاکستان در معرض خطر است. میزان آلودگی در استان اردبیل ۷/۲ در صدهزار نفر در مقایسه با کشور ایران ۸/۵ در صدهزار نفر در سال ۱۴۰۱ می باشد که نشان می دهد میزان آلودگی در استان کمتر از متوسط کشوری است.

گفتنی است در نظام بهداشتی کشور خدمات تشخیصی و درمانی سل رایگان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha