علیرضا عباسی در گفتوگو با ایسنا یکی از عمدهترین دلایل آلودگی هوا در شهرهایی نظیر تهران پراکندگی را ایجاد تجمعات جمعیتی عنوان کرد و گفت: زمانی که در یک وسعت جغرافیایی محدود جمعیت کثیری را وارد میشود، گرچه در برخی حوزهها مزیتهایی ایجاد میشود، اما رفع نیازهای این جمعیت نیازمند زیرساختها و مواردی نظیر خودرو و صنعت است که همه منجر به ایجاد آلاینده میشود.
وی ادامه داد: شاید یکی از راههای کنترل آلودگی هوا این باشد که جمعیت را در سطح کشور و در سطوح کوچک پراکنده کنیم ولی این برای ما امکان پذیر نیست؛ چراکه از گذشته باید یک آمایش سرزمین و جمعیت میداشتیم و بارگذاریهای جمعیتی را درست انجام میدادیم که این اتنفاق نیفتد؛ بنابراین باید به سمتی برویم که با وضع مقرراتی دستگاهها و صنایع مختلف را به ایجاد حداقل آلودگی ملزم کنیم؛ مثلاً درباره خودروها، خودروهایی جایگزین شوند که حداقل آلودگی را ایجاد کنند یا کارخانجاتی که فعالیت میکنند، حداقل آلایندگی را داشته باشند.
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس اظهار کرد: باید به این سمت برویم که در زمینه کاهش تولید آلایندگیها هم فرهنگ سازی کنیم و هم مشوقهایی در نظر بگیریم و از سوی دیگر نیز در جاهایی تنبیهاتی داشته باشیم تا به سمتی برویم که تولید آلودگی را کاهش دهیم.
عباسی با اشاره به تصویب قانون هوای پاک در سال ۱۳۹۶ در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در این قانون ۲۲۰ حکم برای دستگاههای مختلف تعیین شده است اما بر اساس گزارشی که سال ۱۴۰۰ در این زمینه از سوی دیوان محاسبات منتشر شد، از ۲۲۰ حکم قانونی، تنها ۲۰ حکم به صورت کامل اجرا شده است و ۶۰ حکم به صورت ناقص به اجرا درآمده و ۱۴۰ حکم نیز اصلاً به مرحله اجرا نرسیده است؛ در این زمینه در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست پیگیریهای مختلف انجام شد و در نهایت اعضای کمیسیون با درخواست اعمال ماده ۲۳۴ برای دستگاههای موضوع قانون هوای پاک که مرتکب ترک فعل شدهاند، موافقت کردند و این درخواست در نوبت رسیدگی در صحن مجلس قرار دارد.
در این زمینه بیشتر بخوانید:
گزارش دیوان محاسبات از اجرای قانون هوای پاک
وی در ادامه با بیان اینکه «در قانون پیشبینیهایی برای تنبیه متخلفان از قانون هوای پاک شده است»، اظهار کرد: چنانچه قوانین موجود به طور کامل اجرایی شود، ان شاءالله قسمتی از مشکلات برطرف خواهد شد؛ همچنین این آمادگی در مجلس وجود دارد تا در صورت نیاز قوانین موجود را به روزرسانی کنیم.
نماینده کرج همچنین با انتقاد از ترک فعل و کم توجهی برخی صنایع به رعایت مقررات زیست محیطی گفت: ۱۳ درصد صنعت کشور در استان البرز است و عمده این صنایع نیز در شهرکی صنعتی به نام اشتهارد مستقر هستند؛ صنایع مستقر در این شهرک که در کنار آلودگی هوا، پساب صنعتی نیز تولید میکنند، موظفند باید پیش از ورود این فاضلاب خود به تصفیه خانه، با نصب فیلترهایی یک پیش تصفیه انجام دهند اما این کار را انجام نمیدهند و فاضلاب تولیدی این صنایع تماماً بدون عبور از هیچ فیلتری به تصفیه خانه میریزند و تصفیه خانه نیز توان تصفیه کامل این فاضلاب را ندارد؛ بنابراین خروجی آن مناسب نبوده و بعضاً مانند نفت سیاهرنگ است و این آب بعدها پس از ورود به زمینهای کشاورزی، به آلودگی و بوی نامطبوع تبدیل میشود.
عباسی در پایان با تاکید بر اینکه انجام پیش تصفیه فاضلاب صنایع بر اساس قانون از تکالیف صنایع است، گفت: زمانی تراکم جمعیت کم بود و از سوی دیگر نیز عملکرد صنایع پایین و در حدود ۱۰ الی ۲۰ بود اما امروز این صنایع در حال فعالیت با ۵۰ یا بعضاً ۱۰۰ درصد توان خود هستند؛ در این شرایط باید نظارت بر این صنایع تقویت شود تا خروجی آنها اعم از دود و فاضلاب مناسب باشد.
انتهای پیام
نظرات