• دوشنبه / ۲۹ آبان ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402082920977
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مسئول امور فرهنگی و دینی شرکت آب و فاضلاب کاشان:

قداست آب، ریشه در باورهای مذهبی و ملی جامعه ایرانی دارد

قداست آب، ریشه در باورهای مذهبی و ملی جامعه ایرانی دارد

ایسنا/اصفهان مسئول امور فرهنگی و دینی شرکت آب و فاضلاب کاشان گفت: قداست آب ریشه در باورهای مذهبی و ملی جامعه ایرانی دارد و یک آیه مقدس الهی است که در آیات و روایات زیادی درباره اهمیت آن سخن گفته شده و یکی از رسالت‌های ما تبیین نگاه دین به آب برای جامعه دین‌دار است.

سید محمد مسافری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: فعالیت فرهنگی شرکت آب و فاضلاب متفاوت از فعالیت سایر مراکز فرهنگی است زیرا ترویج روش مصرف بهینه با تکیه‌بر منابع دینی و مذهبی را یکی از رسالت‌های مهم خود می‌دانیم و از هر طرح فاخری در این حوزه استقبال می‌کنیم.

وی افزود: بخش بزرگی از منابع تجدید پذیر در کشور را مصرف کرده‌ایم و اکنون کشور از مرحله خطر عبور کرده و به مرز بحران و مرحله جدی کم‌آبی رسیده است و بر این اساس برای ترویج مدیریت مصرف آب، از  تمام ظرفیت‌های فرهنگی شهرستان استفاده می‌کنیم.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان، تصریح کرد: برداشت‌های بی‌رویه و کاهش بارش‌ها، باعث شده است که برخی از نقاط کشور دچار فرونشست و چاله‌هایی شده است که مناطق مسکونی و تأسیسات را تهدید می‌کند.

مسافری تأکید کرد: بهترین راهکار برای مدیریت مصرف آب، توسعه فرهنگ دینی پرهیز از اسراف است که این فرهنگ را باید در جامعه و به خصوص در گروه سنی کودکان و نوجوانان نهادینه کنیم که برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری در مدارس به صورت مستمر بخشی از برنامه‌های فرهنگی ما بوده است.

وی گفت: آب، مهم‌ترین مسئله در فقه اسلام است که حتی برای گرفتن وضو که شرط اصلی اقامه نماز است و در طول شبانه‌روز تکرار می‌شود، برای مدیریت مصرف آب به دین‌داران سفارش می‌کند که آب وضو باید کمتر از یک لیتر باشد.

مسئول امور فرهنگی و دینی شرکت آب و فاضلاب کاشان، اظهار کرد: مدیریت منابع و مصرف آب یک ضرورت است که باید فرهنگ مصرف بهینه آب در بین مردم نهادینه شود در غیر این صورت قطعاً با بحران مواجه شده و میزان آب تولیدی پاسخگوی نیاز آبی نخواهد بود.

مسافری افزود: طرح‌های فرهنگی در حوزه مدیریت مصرف آب که مبتنی بر آموزه‌های دینی و فرهنگ ملی در منطقه کاشان اجرا شد، به عنوان برنامه‌های نوین در این حوزه شناخته شده و شرکت آب و فاضلاب کاشان در پیشرفت حوزه فرهنگ، مورد تقدیر قرار گرفت.

وی اظهار کرد: ترویج مصرف بهینه آب و برق نیازمند گروه‌های مرجع اجتماعی است که بخشی از این مسئولیت بر عهده روحانیان است تا اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی در خصوص مصرف بهینه آب و برق مورد توجه شهروندان قرار بگیرد.

مسئول امور فرهنگی و دینی شرکت آب و فاضلاب کاشان گفت: چاپ کتاب با موضوع مدیریت مصرف آب در آموزه‌های دینی، نصب مستمر پلاکاردهای آموزشی در همه مناطق شهری و روستایی، اطلاع‌رسانی به شهروندان با مشارکت اصحاب رسانه و برگزاری جشنواره خبری آب، از دیگر برنامه‌ها در جهت آگاهی بخشی به شهروندان بوده است.

گردهمایی سالانه مسئولان فرهنگی و ائمه جماعات صنعت آب و فاضلاب از روز سه‌شنبه تا پنجشنبه هفته قبل در مشهد برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha