• دوشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۲ / ۰۸:۵۸
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402092014050
  • خبرنگار : 50212

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور عنوان کرد:

معضل در دسترس بودن داروهای سقط جنین/ گفتمان جمعیت، رسانه‌ قدرتمند ندارد

معضل در دسترس بودن داروهای سقط جنین/ گفتمان جمعیت، رسانه‌ قدرتمند ندارد

ایسنا/مرکزی دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور در دسترس بودن داروهای سقط را از دلایل آمار قابل توجه وقوع سقط جنین دانست و گفت: گرچه قانون برای مقابله با عرضه داروهای سقط جنین تدارک‌هایی دیده اما هنوز به طور جدی عملیاتی نشده است.

صالح قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: زنگ خطر هشدارهای جمعیتی سال های متمادی است که به صدا درآمده ولی متاسفانه این موضوع همچنان در کشور مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه موضوع جمعیت هنوز در کشور به دغدغه دائمی و اولویت کاری بسیاری از مدیران به ویژه سطوح مدیریتی میانی تبدیل نشده است، اظهار کرد: مطالبه اجرای قانون به ویژه از سوی دستگاه های نظارتی نظیر سازمان بازرسی کل کشور، مجلس شورای اسلامی و بقیه نهادهای نظارتی و همچنین فرهنگ‌سازی و تبیین موضوع برای خانواده‌ها در مقوله جمعیت، ضروری است.

وی افزود: بر خلاف جریان رسانه‌ای قدرتمندی که تنظیم خانواده را هدف قرار داد امروز جریان فرهنگی رسانه‌ای قدرتمندی که مزیت های فرزنددار شدن را برای خانواده ها تبیین کند نداریم و خلاء این موضوع، گفتمان جمعیت را متوقف کرده است.

قاسمی تصریح کرد: اگر مطالبه اجرای قانون و نظارت بر اجرای آن و تبیین اجتماعی عمومی موضوع جمعیت اتفاق بیفتد امیدواریم تا ظرف یک دهه آینده برخی شاخص‌های جمعیت شناسی کشور اصلاح شود.

وی در ادامه با بیان اینکه میانگین نرخ باروری کشور به ۱.۶ فرزند به ازای هر زن رسیده است، گفت: در کلانشهرها این شاخص حدود ۱.۴ و در استان‌هایی نظیر گیلان، مازندران، البرز، مرکزی و سمنان این میزان کمتر از ۱.۲ به ازای هر زن رسیده است.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور اظهار کرد: استان سیستان و بلوچستان بالاترین نرخ باروری کشور را به خود اختصاص داده است و استان‌های گیلان و مازندران با حدود نرخ باروری ۱.۱ فرزند پایین ترین نرخ را دارند.

وی افزود: براساس آماری که در خصوص فرزندآوری استخراج شده است باید گفت اقتصاد در موضوع فرزندآوری موثر است اما عامل موثرتری وجود دارد که همانا فرهنگ و نگرش اجتماعی است و در این خصوص کوتاهی‌های زیادی صورت گرفته و مغفول مانده است.

وی با اشاره به اینکه نرخ رشد در ایران به ۶ دهم درصد رسیده است، اظهار کرد: حوالی سال ۱۴۱۵ نرخ رشد در کشور به صفر درصد خواهد رسید و از سال ۱۴۲۰ به بعد نرخ رشد ایران منفی خواهد شد، در واقع یعنی پیک جمعیت ایران بر روی عدد ۹۲ میلیون نفر ثبت شده و به دلیل منفی شدن نرخ رشد، روند کاهش جمعیت آغاز خواهد شد که در طول تاریخ ایران بی سابقه است.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور با بیان اینکه تمامی شاخص‌های جمعیت شناسی ایران امروز رکوردهای حداقلی ثبت کرده‌اند، گفت: نرخ باروری در کشور از ۶ فرزند به ازای هر زن به ۱.۶ فرزند به ازای هر زن کاهش یافته و پایین‌ترین نرخ باروری را ایران تجربه می‌کند و حتی در بین کشورهای اسلامی و غرب آسیا از پائین‌ترین نرخ باروری برخوردار است.

وی گفت: تعداد موالید ایران در سال گذشته یک میلیون و ۷۰ هزار نفر بوده است و این در حالی است که در سال ۱۳۹۴ این میزان یک میلیون و ۵۷۰ هزار نفر بوده که نشان می‌دهد ایران در یک بازه زمانی هفت ساله نیم میلیون تولد را از دست داده است.

او به سالخوردگی جمعیت ایران نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر جمعیت ۶۰ ساله کشور حدود ۱۲ درصد است ولی تا سال ۱۴۲۸ این میزان به بیش از ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت. هم اکنون به ازای هر ۱۰ ایرانی یک نفر دارای سن بالای ۶۰ سال است که در آینده نزدیک از هر سه ایرانی یک نفر به سن بالای ۶۰ سال خواهد رسید و این روند معلوم نیست چه بلایی بر سر ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و نهاد خانواده می‌آورد.

قاسمی با بیان اینکه افزایش سالخوردگی موجب کاهش نیروی کار جوان خواهد شد، گفت: کمبود نیروی کار موجب خواهد شد که نیروی کار به کشور سرازیر شود و نتیجه آن ایجاد گسست فرهنگی است و تبعاتی در حوزه‌های مختلف نظیر زیرساختی و فرهنگی بوجود می‌آید.

وی با اشاره به اینکه سالمند شدن جمعیت موجب ورشکستگی صندوق‌های تامین اجتماعی و بیمه‌ای خواهد شد و به دلیل کاهش نرخ نیروی کار میزان پرداختی بیمه به تامین اجتماعی کاهش می یابد و نتیجه آن عدم پرداخت کامل حقوق بازنشستگان خواهد بود، گفت: کاهش نرخ جمعیت و مواجه شدن با پدیده سالمندی باعث کُند شدن جامعه و پیامدهای اقتصادی می شود ولی علاوه بر آن، جامعه‌ای که سالمند می شود با مشکلات روحی و روانی و افسردگی‌های شدید سالمندی نیز روبرو خواهد شد.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور در ادامه به راهکارهای افزایش نرخ جمعیت اشاره کرد و در ابتدا خواستار جلوگیری از افزایش آمار ناباروری شد و افزود: انجام مشاوره‌های درست و آموزش صحیح می‌تواند سهم ناباروری را در افزایش میزان جمعیت کاهش داده یا از بین ببرد.

وی با بیان اینکه حداقل ۳۷۰ هزار سقط در ایران به شیوه‌های مختلف انجام می‌شود که ۹۰ درصد آن محصول خانواده بوده و مشروع است، گفت: فرزند ناخواسته یا برنامه‌ریزی نشده، فقدان اطلاعات شرعی، قانونی و پزشکی در تصمیم به سقط جنین از جمله مهمترین دلایل سقط جنین است. اغلب مردم تصور می‌کنند که سقط جنین، بعد از چهارماهگی حاملگی حرمت شرعی پیدا می‌کند در حالیکه این تصور ناشی از فقدان اطلاعات شرعی و دینی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha