"باقر صادقی" در گفتوگو با ایسنا، اهمیت و ضرورت راهداری بهخصوص انجام فعالیتهای راهداری در محور سوادکوه را تشریح کرد.
صادقی که از اواخر مهرماه این مسئولیت را برعهده گرفته است، در خصوص ماموریتهای راهداری، گفت: حدود ۷۴۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی و راه روستایی تحت پوشش این اداره قرار دارد که ۸۰ کیلومتر از آن بهعنوان محور سوادکوه بهصورت چهار باند جدا شده، از اهمیت و اعتبار بالایی برخوردار است.
صادقی افزود: در کنار این محور شریانی، دو محور فرعی در سوادکوه شمالی ( ۲۵ کیلومتر منطقه لفور و ۹ کیلومتر جاده نظامی) و چهار محور فرعی در سوادکوه ( ۳۵ کیلومتر محور آلاشت، ۱۷ کیلومتر محور خطیرکوه، ۱۸ کیلومتر محور محمدآباد، ۱۸ کیلومتر محور کسلیان) نیز تحت پوشش فعالیتهای راهداری ما قرار دارند .
محور سوادکوه انسداد ندارد
سرپرست اداره راهداری و حمل و نقل جادههای سوادکوه و سوادکوه شمالی، با بیان اینکه محورهای هراز و کندوان معمولا محل عبور ماشینهای سبک هستند و به دلیل قدیمی بودن این جاده، در شرایط جوی مختلف یا به دلیل تعمیرات، انسداد زیادی دارند، یادآور شد: محور سوادکوه همیشه باید باز باشد تا محمولههای ترانزیتی، سوخت و مواد غذایی از این جاده عبور کنند.
این مسئول اضافه کرد: به همین خاطر همکاران ما بهصورت شبانه روزی در محورهای سوادکوه حضور دارند تا این مسیر مهم و شریانی، دچار انسداد نشود. همچنین وابستگی اقتصاد استان به عبور محمولههای ترانزیتی و ایمن بودن مسیر از جمله دلایل اهمیت جاده سوادکوه به شمار میرود.
وی با اشاره به اینکه از نیمه دوم آبان ماه، ماموریتهای راهداری زمستانه آغاز شده است، اشاره کرد: پنج راهدارخانه دائمی و فصلی در طول محور سوادکوه در فصل زمستان به مسافران و در راه ماندگان خدمت میدهند. صادقی اضافه کرد: همچنین بیش از ۴۰ نفر از نیروهای اداره راهداری شهرستان در شیفتهای سه روزه عملیات برفروبی، نمک پاشی و ایمن سازی مسیر را بر عهده دارند.
صادقی با بیان اینکه علاوه بر مقدارنمک باقیمانده از سال قبل، بیش از ۱۴۰۰ تن نمک و ۱۰۰۰ تن ماسه برای سال جاری پیشبینی و تهیه شده است، خاطرنشان کرد: با دپوی آن در راهدارخانهها و انبار اداره، خوشبختانه از نظر نمک و ماسه، کمبودی نداریم. همچنین با دهیاریها و شهرداریهای شهرستان برای در اختیار قرار دادن نمک و ماسه در فصل سرد سال هماهنگی و تعامل مناسب داریم.
سرپرست اداره راهداری و حمل و نقل جادهای سوادکوه و سوادکوه شمالی در خصوص تجهیزات این مجموعه برای گذر از زمستان اظهار کرد: هشت دستگاه نمک پاش، یک دستگاه لودر، سه دستگاه گریدر و دیگر ماشین آلات لازم( سی و سه دستگاه ماشین آلات ) در راهداری سوادکوه در اختیار داریم که در مواقع لزوم به خدمت گرفته میشوند.
این مسئول ادامه داد: همچنین برای برخی از محورهای برفگیر با توجه به تعداد سکنه و اهمیت مسیر، با دستگاههای استیجاری، قرارداد داریم تا در مواقع بحران مورد استفاده قرار بگیرند. در کنار این موارد، شرکتهای صنعتی مستقر در منطقه هم در فصل زمستان به کمک راهداری میآیند و با ماشین آلات سنگین خود به اهالی روستاهای منطقه خدمت رسانی میکنند.
کمبود نیروی انسانی در راهداری سوادکوه
صادقی، یکی از مشکلات راهداری سوادکوه را کمبود نیروی انسانی دانست و گفت: حتی ماشین آلات کافی در اختیار داریم ولی برای این تجهیزات، راننده نداریم و امیدوارم با راهکارهای لازم از سوی اداره کل، این مشکل رفع شود.
وی با اشاره به اینکه نیروی انسانی راهداری سوادکوه بهخصوص سرپرستان تیمهای عملیاتی به تناوب در دورهها و کلاسهای آموزشی شرکت میکنند و این آموزشها به کارکنان منتقل میشود، افزود: هماهنگی خوبی بین راهداری و ادارات و نهادهای دیگر مانند هلال احمر، ستاد بحران، پلیس راهور، شهرداریها، فرمانداری و دهیاریها برقرار است و امیدواریم با حفظ این هماهنگی و ارتباط دو سویه، زمستان را بدون بحران و شرایط سخت، پشت سر بگذرانیم.
سرپرست اداره راهداری و حمل و نقل جادهای سوادکوه و سوادکوه شمالی با اشاره به دیگر خدمات این مجموعه به شهروندان گفت: بهجز برفروبی و جلوگیری از انسداد محورها، با توجه به ماموریتهای محوله، خدمات متفاوتی در حوزه راه و متعلقات آن انجام میدهیم که شامل، حفظ و نگهداری پلها، ابنیههای فنی، دیوارهها، روکش آسفالت، ایمنی راه، استعلام حرائم، مدیریت راهها، راههای روستایی، حمل و نقل و از جمله این خدمات و ماموریتها است.
صادقی عبور محور سوادکوه از داخل دو شهر و تداخل وظایف راهداری و شهرداریها را از چالشهای موجود در این حوزه عنوان کرد و یادآور شد: از شهرداریها انتظار داریم نسبت به ایمنی، زیبا سازی و حفظ محور درون شهری با راهداری همکاری و تعامل مورد نظر را داشته باشند.
انتهای پیام
نظرات