میثم محمدینژاد در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر اظهار کرد: از ابتدای امسال تا کنون با ورود و خروج ۱۸۰ کشتی در مجتمع بندری کاسپین، تخلیه و بارگیری شده که با توجه به تخلیه و بارگیری ۱۴۱ شناور تجاری در مدت مشابه سال گذشته آمارها بیانگر رشد ۲۸ درصدی تعداد شناور تخلیه و بارگیری در بندر کاسپین است.
محمدی نژاد با اشاره به تخلیه ۱۴۱ فروند کشتی حامل کالای وارداتی و ترانزیتی در مجتمع بندری کاسپین کالاهایی نظیر غلات و نهاده های دامی، روغن خام خوراکی مورد نیاز واحدهای تولیدی کشور، چوب و کالاهای کانتینری و ۳۹ کشتی نیز کالاهایی همچون مصالح ساختمانی و خشکبار، قیر، رب گوجه فرنگی، محصولات نساجی و مواد شیمیایی را به کشورهای حاشیه خزر و چین صادر کردهاند.
سرپرست معاونت امور بنادر و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به تامین ۲۵۱ هزار تن روغن خام خوراکی از ابتدای امسال تاکنون از طریق کشورهای حوزه اوراسیا ادامه داد: با توجه به افزایش زیرساختهای لجستیکی در مجتمع بندری کاسپین بخش قابل توجهی از روغن خام خوراکی کشور پس از تخلیه در مخازن این مجتمع بندری به واحدهای تولیدی فرآوری و بسته بندی روغن حمل و بارگیری میشود که این تناژ در سال گذشته ۲۳۱ هزار تن بوده و شاهد رشد ۹ درصدی در تامین روغن خام خوراکی کشور در سال جاری بودهایم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از اهداف این معاونت تنوع محصول و ورود به بازارهای جدید است ادامه داد در ماههای اخیر برای نخستین بار در بندر کاسپین ترانزیت سوخت، صادرات محصولات باغی و استفاده از کانتینرهای یخچالدار بوده و با توجه به افزایش و توسعه زیرساختهای لجستیکی و بندری شاهد ثبت رکوردهای جدیدی در سال جاری بودهایم که برخی از آنها شامل ثبت رکورد بیشترین تناژ تخلیه و بارگیری ماهانه شناور در مهر ماه سالجاری با تناژ ۹۰ هزار تن، مجموع تخلیه و بارگیری شناور و بارگیری از محوطه به تناژ ۱۶۵ هزارتن در مهر ماه و ثبت رکورد بیشترین تعداد کشتی تخلیه و بارگیری ماهانه در تیرماه انسال به تعداد ۲۹ فروند کشتی بوده است.
محمدی نژاد افزود: با توجه به اتصال قریب الوقوع ریل به مجتمع بندری کاسپین به زودی امکان فعال تر شدن کریدورهای تجاری از مسیر منطقه آزاد انزلی خواهیم بود و بنادر منطقه آزاد انزلی میتوانند بعنوان حلقه اتصال و شریان اصلی مبادلات تجاری در منطقه تبدیل شوند.
وی با اشاره به امضای موافقتنامه پیوستن جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه اقتصای اوراسیا گفت: با توجه به اینکه دو کشور روسیه و قزاقستان به عنوان اصلیترین کشورهای حوزه اوراسیا هستند که با ظرفیت بنادر شمالی کشور امکان حمل و ترانزیت به این دو کشور به صورت مستقیم و بدون نیاز به عبور از کشور واسط مسیر است. در این بین با استفاده از مزیتهای قانونی و جغرافیایی مناطق آزاد، بنادر منطقه آزاد انزلی از پتانسیل ویژهای برای این توسعه تجارت برخوردار هستند.
محمدی نژاد خاطر نشان کرد: برنامههای در دستور کار سازمان منطقه آزاد انزلی در خصوص توسعه دیپلماسی لجستیکی در حوزه کاسپین، فعالسازی کریدورهای بینالمللی عبوری از کشور و توسعه اقتصاد دریا محور در بخش بندری و تحقیقات بازار، فعالیتهای بازاریابی برای جذب کالاهای جدید ارائه مشوق های تجاری اعمال مزیتها و معافیتهای قانونی مناطق آزاد تسریع و تسهیل خدمات بندری و ترانزیتی به فعالان اقتصادی، اجرای تعرفههای ترجیحی اتحادیه اقتصادی اوراسیا به همراه جذب سرمایهگذار و تکمیل و توسعه زیرساختهای لجستیکی مورد نیاز خدمات رسانی در حوزههای مختلف بندری را در دستور کار دارد.
انتهای پیام
نظرات