فعالیت موزه تخصصی خودروهای تاریخی، کلاسیک و دست ساز یزد که از سال ۱۳۹۶ در محل تاریخی و سابق کارخانه جنوب یزد آغاز به کار کرده بود و از موزههای پربازدید استان یزد در طول ایام سال بود، در آستانه عید نوروز با توقف اجاره ملک از سوی شهرداری یزد به این موزه، عملاً متوقف و تعطیل شد.
گفته میشود شهرداری یزد در نظر دارد به جای این موزه، یک باب موزه مفهومی دایر کند که هزینه ایجاد آن شش میلیارد تومان برآورد شده است.
موزه خودروی یزد دارای بالغ بر ۴۰ خودرو تاریخی و کلاسیک و شش دستگاه خودروی دستساز است و تعدادی از خودروهای موجود در این موزه جزو تنها نمونه موجود در کشور هستند که از آن جمله میتوان به تنها دوشوو سیتروئن نسل یک و سیتروئن مهاری تولید شرکت سیپاک(سایپای کنونی) که جنس بدنه آن فایبرگلاس است، اشاره کرد.
در این موزه همچنین سیتروئن AK۳۵۰، بنز ۳۵۰ مرحوم استاد شجریان و یک مورد دوج ماناکو نیز در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.
موزه خودروی یزد در سال ۱۳۹۷ به عنوان برترین مجموعه در بخش خصوصی و در سال ۲۰۱۸ میلادی نیز از سوی شورای بینالمللی موزه ها ایکوم به عنوان موزه خلاق کشور و همچنین در سال ۲۰۲۲ میلادی به عنوان موزه برتر انتخاب شده است.
برادران اردانی که مدیریت این موزه را برعهده دارند، چند سال بعد از راه اندازی موزه خودرو و در جوار آن یک گنجینه منحصربفرد دیگر نیز ایجاد کردند و آن هم گنجینهای سنگها و شهاب سنگها که در قالب ۷۰ ویترین دو و سه طبقه در معرض دید عموم قرار گرفته بود.
در این گنجینه ۶۰ قطعه شهاب سنگ که بزرگترین آنها دارای هفت کیلو و ۶۰۰ گرم وزن است و بعضاً نیز در بولتن جهانی ثبت شده، در معرض دید علاقمندان قرار دارد.
اینک با تصمیم شهرداری یزد و توقف اجاره این مکان، دو مجموعهی زیبا و دیدنی از لیست جاذبههای گردشگری یزد حذف شده است و باید دید مسئولان استان گردشگرپذیر یزد که همیشه مدعی حمایت از فعالان این حوزه هستند، چه تصمیمی برای سرگردانی مدیران این موزه که از مجموعهداران باسابقه یزد هستند، خواهند گرفت.
انتهای پیام
نظرات