عرفان خسرویان در سومین کنسرسیوم تخصصی مهارتآموزی و اشتغال دانشگاه فنی و حرفهای کشور که در دانشگاه فنی و حرفهای خراسان رضوی برگزار شد، موضوع اشتغال در دنیا را جزو مسائل پیچیده کشورها دانست که با سرمایهگذاری در واحدهای صنعتی گره خورده است و اظهار کرد: دولت باید موانع قانونی و موانع تولید را از جلوی پای صنعتگران بردارد. بهدلیل وجود تحریمهای ظالمانه، صنعتگران با مشقت بسیار و هزینههای بالای تولید، دستمزد و تامین مواد اولیه روبهرو هستند و گرانی حاملهای انرژی و مسائل حقوقی و مالیاتی باعث افزایش قیمت تمامشده کالا و خدمات در واحدهای تولیدی میشود.
وی ادامه داد: یک رکن تولید، تامین سرمایه انسانی است و در سند تحول دانشگاه فنی و حرفهای در دولت سیزدهم برای تامین تکنسینها و مهندسین حرفهای برای صنعت کشور برنامهریزی شده است که نیاز به برنامه جامع بین دانشگاه و صنعت دارد. دانشجویی که وارد دانشگاه فنی و حرفهای میشود، باید آینده شغلی خود را پس از ۲ سال بداند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور با اشاره به کمبود نیروی کار ماهر در بسیاری از شهرکهای صنعتی و مهاجرت این نیروها برای دستمزد بهتر یا تجربه فناوری بالاتر به کشورهای همسایه، تاکید کرد: باید برنامهریزیهای بیشتری برای کنار هم قرار گرفتن دانشگاه و صنعت اجرا شود. طرح «تاد» در دانشگاه فنی و حرفهای طراحی شده است و صنعتگران باید این دانشگاه را حامی خود بدانند. طرح «تاد» شروع همکاری با صنعت است. امیدواریم به تناسب این برنامه بتوانیم برنامه آمایش درسی و اصلاح هرم هیات علمی، تجهیزات و آزمایشگاهها را داشته باشیم.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفهای خراسان رضوی، خسرویان افزود: پنج حوزه صنعت طراحی و ساخت و تولید پیشرفته، صنعت حمل و نقل و ارتباطات، فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی، صنعت مهندسی زیستی و زیستفناوری و صنعت انرژی و بهویژه انرژیهای تجدیدپذیر پیشران اقتصاد دنیا پس از دوران کرونا هستند. در این حوزهها، نیاز به نیروی متخصص است که تربیت این نیروها در سند اصلاحات دانشگاه فنی و حرفهای لحاظ شده و قرار است رشتههای مکمل این صنایع در دانشگاه فنی و حرفهای فعال شود.
بستن تفاهمنامه برای ورود ۳۲ هزار دانشآموخته دانشگاه فنی و حرفهای استان به صنایع
سیدمولا خاتمی، رئیس دانشگاه فنی و حرفهای خراسان رضوی در این مراسم، بیان کرد: یکی از مهمترین موضوعهای مطرح در سالهای اخیر، موضوع آموزش هدفمند و مهارتمحور است. اشتغال، یکی از اصلیترین کلید واژههای آموزش است. آموزش، مهارت و اشتغال از یکدیگر قابل تفکیک نیستند و باید تمام آموزشها حول محور اشتغال انجام شود.
وی با بیان اینکه آموزش با محوریت اشتغال ابتکاری بود که دانشگاه فنی و حرفهای در طرحی با عنوان «تاد» به انجام رساند، گفت: برای ارتقای بهرهوری شغلی و شایستگی حرفهای، بهترین روش تلاش برای نزدیک کردن صنایع بهعنوان ذینفعان آموزش به دانشجویان و محیطهای دانشگاهی است. تامین نیروی انسانی مورد نیاز صنایع، بهره بردن از اساتید شاغل در صنایع، همکاری با صنایع در انجام بخشی از آموزش، آمایش رشتههای تحصیلی بر اساس نیازهای اشتغال شهرستان و تدوین سرفصلهای کاربردی و هدفمند براساس نیازهای آموزشی اعلامشده از طرف صنایع، از اهم اهداف اجرای طرح «تاد» است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان رضوی اظهار کرد: این طرح در سه قالب اجرا میشود؛ در یک مدل با بررسی نیازهای شغلی صنایع، فارغالتحصیلان دارای صلاحیت و شایستگی از طرف دانشگاه به صنعت معرفی میشوند، در روش دوم آموزش مبتنی بر شایستگی است و براساس نیاز اعلامشده صنایع انجام میشود و در روش سوم، آموزش مبتنی بر سفارش یا بورسیه است که با انتخاب دانشجویان برتر انجام میشود و دانشجویان هنگام تحصیل، اشتغال تخصصی خود را آغاز میکنند.
خاتمی با اشاره به پیشتاز بودن دانشگاه فنی و حرفهای خراسان رضوی برای آغاز بورسیه کردن دانشجویان، بیان کرد: از ابتدای تابستان ارتباط گیری با صنایع از سوی دانشگاه آغاز شد و با حدود ۱۵۰ واحد صنعتی رایزنی و طرح موضوع شد و با ۷۰ واحد صنعتی تفاهمنامههایی برای تامین ۳۲ هزار نیروی کار ماهر در مدت پنج سال بسته خواهد شد.
انتهای پیام
نظرات