• شنبه / ۷ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۶
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402110704287
  • خبرنگار : 50123

پارکینگ‌های عمومی سطح شهر تزیینی نیستند!

پارکینگ‌های عمومی سطح شهر تزیینی نیستند!

ایسنا/چهارمحال و بختیاری بعدازظهر که می‌شود ماشین‌ها یکی یکی کنار خیابان و حتی در کوچه‌های سطح شهر به دنبال جای پارک هستند تا بتوانند بدون هیچ هزینه‌ای خودروی خود را پارک کنند، این در حالیست که پارکینگ‌ها برای پارک خودرو ساخته شده نه برای زیبایی شهر.

به گزارش ایسنا، عصر که می‌شود ترافیک عجیبی شهرکرد را فرا می‌گیرد، کمی جلوتر که می‌روی متوجه می‌شوی که خودروها به جای پارک در پارکینگ حوالی آن پارک کرده و تردد به کندی انجام می‌شود، نمونه آن پارکینگ طبقاتی یزدان بوده که پارک خودروها مقابل و حتی کوچه‌های اطراف بیش‌تر از تعداد ماشین‌های پارک شده در آن است.

گرچه گاهی نیروهای پلیس خودروهای پارک شده در نزدیکی پارکینگ را جریمه می‌کنند اما بی فایده است و روز بعد مجددا همین وضعیت اتفاق می‌افتد.

البته این موضوع تنها مختص مردمی که برای خرید به مرکز شهر می‌آیند و خودروی خود را در جایی که بدون هزینه است پارک می‌کنند، نیست بلکه کسبه‌ای که نزدیک پارکینگ بوده به دنبال جای پارک هستند و حتی ترجیح می‌دهند در کوچه‌های اطراف پارکینگ پارک کنند.

پارکینگ‌های عمومی سطح شهر تزیینی نیستند!

اتفاقی که هر روز در حال تکرار است، پارکینگی که در چند طبقه برای رفاه حال مردم احداث شده و حتی در ساعات پرتردد تکمیل نمی‌شود.

از روی اجبار و با مشاهده نیروی پلیس به دلیل جریمه نشدن نباید شهروندان خودروی خود را به پارکینگ منتقل کنند، پارک کردن خودرو در پارکینگ‌های سطح شهر باید به یک عادت و یک فرهنگ تبدیل شود.

سرهنگ ایرج حسین‌پور، رئیس پلیس راهور چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به کمبود پارکینگ در هسته مرکزی شهر، اظهار کرد: اکنون وضعیت به گونه‌ای است که شهرداری نمی‌تواند پارکینگی در مرکز شهر تعبیه کند.

وی افزود: بعدازظهرها که با تراکم ترافیک مخصوصا در مکان‌هایی که مجتمع‌های پزشکی مستقر و بدون پارکینگ اختصاصی هستند مردم باید به این فرهنگ و باور برسند که حتی اگر برای یک دقیقه هم کار دارند خودروی خود را در مکانی مناسب پارک و به صورت پیاده مسافتی را طی کنند و کار خود را انجام دهند، زیرا بسیاری دوبله پارک می‌کنند و ترافیک شدیدی ایجاد می‌شود.

حسین‌پور بیان کرد: باتوجه به اینکه امکان گسترش معابر سطح شهر وجود ندارد و بخش عمده ترافیک سطح شهر مربوط به پارک‌های دوبله و غیر متعارف حریم معابر و میادین به کسبه و بانک‌های فاقد پارکینگ اختصاصی که از پارک حاشیه استفاده می‌کنند بوده، گرچه پارک حاشیه حق عمومی همه مردم است اما باید مبلغی برای استفاده از آن پرداخت شود.

رئیس پلیس راهور چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در نیمه ابتدای سال طرحی با شهرداری شهرکرد که مستند به ماده ۱۵ قانون رسیدگی به تخلفات انجام شده و آن قانونمند کردن پارک حاشیه است که قرار بر این شد در این راستا چند دستگاه موتورسیکلت از سوی شهرداری شهرکرد خریداری و تجهیز شود، یعنی کسانی که قصد استفاده از پارک حاشیه را دارند باید همانند دیگر شهرها عوارض پارک را مخصوصا در هسته مرکزی شهر به شهرداری پرداخت کنند.

حسین‌پور ادامه داد: شهرداری مکلف است که با استفاده از عوارض دریافتی در امورات ترافیکی و بهبود وضعیت ترافیکی شهر مخصوصا در بحث اصلاح مهندسی معابر نقاط حادثه خیز از آن مبالغ استفاده کند که متعاقب فایده آن برای شهر و شهروندان است.

وی در خصوص پارک خودرو در ایستگاه‌های اتوبوس، بیان کرد: متاسفانه ایستگاه‌ اتوبوس در همه شهرهای استان مخصوصا شهرکرد صرفا دارای دو تابلو است که برخی تابلوها زیر شاخ و برگ درختان مخفی و افرادی بدون توجه به تابلوهای محدوده ایستگاه اتوبوس پارک می‌کنند، البته اگر مشخصه‌ای کف خیابان و روی آسفالت از ایستگاه اتوبوس باشد راننده متوجه پارک نکردن می‌شود.

حسین‌پور یادآور شد: به صورت روزانه اعمال قانون در ایستگاه اتوبوس انجام می‌شود اما اعتقاد ما این نیست راننده‌ای که در ایستگاه اتوبوس پارک می‌کند، موجبات سد معبر را فراهم کرده و خطراتی جانبی برای سرنشینان یک اتوبوس و عابرین پیاده‌ای که از مقابل اتوبوس عبور می‌کنند، ایجاد می‌شود.

همچنین پیمان محقق، مدیر حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری شهرکرد گفت: در بحث ترافیک سطح شهر مساله فرهنگ مطرح است، یعنی باید در راستای احترام به حقوق شهروندی به اندازه‌ای به این فرهنگ دست یابیم که محل توقف ممنوع نباید خودرو پارک شود.

مدیر حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری شهرکرد در پاسخ به اینکه آیا پارکینگ‌های سطح شهر جوابگوی نیاز شهروندان نیست که در خیابان‌های اطراف پارک می‌کنند، تصریح کرد: معمولا ساعات شلوغ روز پارکینگ‌های سطح شهر خالی از ماشین هستند، یعنی فضا به اندازه کافی وجود دارد اما از آن فضا استفاده نمی‌شود، مثلا پارکینگ طبقاتی یزدان که در چند طبقه احداث شده اما ظرفیت‌ پارکینگ تکمیل نمی‌شود و گاها دو طبقه آن خالی از ماشین است، در صورتی که اگر ظرفیت تکمیل می‌شد برای ما اضافه شدن پارکینگ توجیه داشت.

محقق گفت: خیابان‌های اطراف پارکینگ، محل توقف ممنوع و حتی ایستگاه‌های اتوبوس که خودروها به صورت دوبله پارک شده مانعی برای تردد خودروها هستند که منجر به ایجاد ترافیک می‌شود، در حقیقت این مساله نیازمند فرهنگ‌سازی است.

وی افزود: پارکینگ‌های سطح شهر نیاز به پرداخت مبالغ زیادی ندارند اما مردم راغب به استفاده از پارکینگ برای پارک خودروی خود نیستند و ترجیح می‌دهند حوالی پارکینگ خودروی خود را پارک کنند، در صورتی‌که پارکینگ محلی امن برای خودرو است و این مساله به فرهنگ مردم ارتباط دارد.

مدیر حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری شهرکرد بیان کرد: پارکینگ‌هایی که از سوی شهرداری در سطح شهر احداث شده امکانات لازم را داراست، از طرفی هزینه‌ها از سوی شهرداری برای احداث پارکینگ تامین می‌شود اما برگشت سرمایه‌ای وجود ندارد، البته احداث پارکینگ در سطح شهر به دید حل شدن مشکلات شهر است و به دید سرمایه‌گذاری نیست.

محقق خاطرنشان کرد: کمکی که شهرداری برای بحث اعمال قانون به پلیس راهور کرده تجهیز خودروی ثبت تخلف سیار بوده که در سطح شهر تردد و از طریق چهار دوربین نصب شده در محل ایستگاه اتوبوس و تاکسی و توقف ممنوع کنترل صورت می‌گیرد، یعنی محل توقف ممنوع جریمه انجام و برای راننده ارسال می‌شود.

به گفته وی، ایستگاه‌های اتوبوس دارای تابلو علائم هستند و توجیهی برای پارک خودرو و بی اطلاعی از محل ایستگاه اتوبوس وجود ندارد.

پارکینگ‌های عمومی سطح شهر تزیینی نیستند!

پارکینگ‌های عمومی سطح شهر تزیینی نیستند!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha