زعفر احدزاده در ارتباط با روز جهانی کتاب کودک در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: ۲ آوریل برابر با ۱۴ فروردین زاد روز هانس کریستین اندرسن نویسنده دانمارکی داستانهای کودکان به عنوان روز جهانی کتاب کودک نامگذاری شدهاست و هدف تمرکز و توجه بیشتر به ابزار دانایی یعنی کتاب و بزرگداشت جایگاه کتاب کودک و ادبیات کودک و نوجوان در کشورهای جهان می باشد، چرا که کودک از طریق ادبیات در درجه اول آمادگی فهم دیگران و ارتباط با آنها را در موقعیتهای مختلف پیدا میکند و نیز توانایی انجام کار، خلق افکار و مقابله با مشکلات را به دست میآورد.
این مدیر فرهنگی ضمن اشاره به اینکه مهربانی با کتاب به عنوان مهمترین ابزار توسعهیافتگی باید فزونی یابد، تأکید کرد: اصلاح نگرش، قرارگیری کتاب در سبد نیازمندیهای روزمره خانوادهها و اختصاص مهمترین زمانها به فعالیتهای کتب محور، قطعا در بهبود شرایط موجود مؤثر خواهد بود.
احدزاده در ادامه به نقش رسانههای نوظهور و وضعیت اقتصادی خانوادها در فاصلهگیری از یار مهربان «کتاب» یادآور شد: طبق پژوهشهای انجامشده، رابطه مستقیمی بین وضعیت اقتصادی و کتابخوانی وجود دارد و همواره والدین کتابخوان، فرزندان کتابخوان تربیت میکنند و آنها همواره به عنوان الگوهای رفتاری، نقش بسزایی در تربیت روانی، فکری و روند اجتماعی شدن فرزندان خود دارند و بیشک نخستین عامل مؤثر در ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه فرزندان، والدین هستند و البته نباید غافل شد که دولت و نهادهای های متولی و رسانه تاثیری غیرقابل انکار در این فرایند دارند.
وی ضمن اشاره به ترویج و تشریح فواید شیرین کتابوکتابخوانی در بهبود شرایط موجود، بیان کرد: اگر لذت و شیرینی خواندن کتاب و سفر به دنیای انسان بودگی بیشتر بازگو شود و دنیای بدون خشونت و سرشار از عشق و عطوفت کتاب، درست تبیین شود، بیشک شرایط موجود بهبود خواهد رفت و نویسنده کتاب کودک بر لبه شمشیری ایستاده که ضمن برخورداری از تخصص و دانش کافی و لازم، نه باید بسیار ساده نویس باشد به گونهای که اثرش در سطح بسیار پایینی ظاهر شود و نه باید نوشتهاش در سطح بسیار بالایی باشد به طوری که از درک و توانایی کودکانه فاصله داشته باشد.
مدیرکل سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل ضمن بازگویی فواید توسعه فردی کتاب و کتابخوانی ازجمله؛ افزایش تمرکز، توسعه تفکر نقاد، تقویت تواناییهای نوشتاری، تفریح مفید و کمهزینه، آشنایی با تاریخ و سرگذشت دیگران و اجتماعیتر شدن، خاطرنشان کرد: جامعهای فرهیخته است که شهروندان آن به کتاب و کتابخوانی اهمیت داده و آن را جزو اولویتهای خود قرار دهند؛ چراکه پیشرفت یک جامعه در ِگرو کتابخانهها و منظومههای آموزشی، پرورشی و فرهنگی است و آینده فرهنگی جامعه حاصل کنشهای امروزی این منظومهها و نهاد بسیار مؤثر خانواده است که در درازمدت، جامعه محصول فرهنگی آن تلقی خواهد شد.
احدزاده در خاتمه ضمن اشاره به تحرکات و فعالیتهای ارزشمند در ارتباط با تولید کتاب کودک توسط پدیدآورندگان و ناشران استانی افزود: جایگاه اردبیلی ها در ادبیات کودک کشور با حضور موثر زندهیاد امیرحسین فردی، داود غفارزادگان، جعفر ابراهیمی و محمدرضا بایرامی در پدیدآوری کتاب برای نسل کودک و نوجوان درخشان بوده و همزمان با رویکردی امیدوار کننده از طرف علاقمندان این حوزه در خود استان نیز مواجه بوده ایم و نویسندگان و مترجمین علاقمند از جمله، محمد سیمزاری، وحید ضیایی، حبیب یزدانی، سیدمحمود مهدوی، محمد پاشاپور، ترحم سلمانی، نورالدین مقدم، میترا ناحومی، ساناز آذین فر، الناز رستم زاده، رامین جهانگیرزاده، فرحروز امیراسکندری، فاطمه حقی، سولماز مداحی گیوی، آناهیتا قدرتی، ناردین علیزاده مهاجر، فاطمه سارا نباتی و... تلاش های ارزشمندی در این حوزه انجام می دهند و ما هم یکی از رسالتهای اصلی مان را کمک به تولیدات فاخر برای نسل کودک و نوجوان می دانیم.
انتهای پیام
نظرات