به گزارش ایسنا، سید غلامرضا اسلامی در نخستین نشست از هفته هنر انقلاب اسلامی که با موضوع سیر تحول اجتماعی هنر انقلاب اسلامی در دانشگاه سوره برگزار شد، با بیان اینکه در ایران به اشتباه هنر مدرن متاثر از مدرن غرب شده است، اظهار کرد: هنرمندان ما به اشتباه هنر مدرن کشور را با هنر مدرن غرب مقایسه میکنند و نتیجه میگیرند که ما خیلی عقب هستیم. درحالی که در غرب هنر مدرن مستخرج از سنت است؛ اما در ایران به اشتباه هنر مدرن متاثر از مدرن غرب شده است. از این رو باید گفت درباره تقابل سنت و مدرنیته ۹ رابطه دیگر مفقوده مانده که درباره آنها هیچ بحثی نشده است.
وی ادامه داد: ما پس از انقلاب اسلامی تلاش کردیم سنتهای خود را طوری گسترده کنیم که سنت واقعی و نه سنت «بادکنک خالی شده از درون» ایجاد شود و از طرفی تلاش کردیم بعد مدرن هنر ما تحت تاثیر سنت ما قرار گیرد. این یک تلاش هنری است.
استاد دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سوره، در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به رابطه دین، علم و هنر، یادآور شد: ما برای ایجاد ارتباط بین دین، علم و هنر از اول انقلاب میجنگیم. جدایی بین علم، دین و هنر از انقلاب فرانسه ایجاد شد؛ چراکه میخواستند دین را به طور کامل پاک کنند. علم را در دانشگاهها خالص کردند و این جدا شدن ادامه یافت. بعدها تلاش شد رابطهای بین دین و علم ایجاد شود اما باز هم هنوز «هنر» حلقه مفقوده این امر است.
اسلامی با بیان اینکه تفکر افقی منجر به گستردهتر شدن دید میشود، خاطرنشان کرد: دید گسترده با خود تنوع به همراه دارد. از طرفی آموزشهای اسلامی به دیدن گسترده ابعاد یک امر توصیه میکند. این توصیه در حالی است که دنیای جدید افراد را به واژههای خاصی محدود میکند و ما در زندان واژههای محدود قرار داریم.
وی ادامه داد: در مکاتب اسلامی افق گرایی دیده شده است و "گسترده کردن" به جای "محدود کردن" وجود دارد. خود انقلاب اسلامی ایران، یک بسیج امکانات و مشارکت از نوع چند صدایی است، یعنی همه حضور داشته و نظر دادند؛ چراکه این نظرات در تعامل با هم به پختگی میرسد. درواقع انقلاب ما از نظر نظری دارای ویژگی های خاصی است که مشارکت مردم را شکل داده است.
به گزارش ایسنا، در بخش دیگر این نشست کامران شریفی مدیر گروه عکاسی دانشگاه سوره درباره اسطورههای عکسهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اظهار کرد: امروزه عکسها بخشی از خاطرات جمعی مردم هستند که هنرمندان دیگر آثار دیگری را بر اساس آنها خلق کرده اند.
وی «اسطوره» را یک الگوی تکرار شونده روایت دار تعریف کرد و درباره واژه "اسطوره عکس"، توضیح داد: "اسطوره عکس" ابداع من است، اسطوره عکس به عکسی گفته میشود که بیش متن های زیادی داشته باشد و متن های زیادی آن را به عنوان الگو خود قرار دهند. از طرفی اسطوره عکس الزاما از یک آدم مهم و واقعه خاصی عکاسی نشده است و نیاز نیست موضوع عکس اسطوره ای باشد بلکه ویژگی های درون عکس باعث میشود "اسطوره عکس" شکل گیرد.
شریفی با بیان اینکه اسطوره عکس ها میتوانند آرمان های یک جامعه را شکل دهند، ادامه داد: جامعهای که بتواند اسطوره عکس داشته باشد میتواند این امر را به عنوان صادر کننده یک فرهنگ به دیگران عرضه و برای خود اقتدار فرهنگی ایجاد کند. این امر به یک حافظهای تبدیل میشود که در طول تاریخ برای مردم خود ماندگار است.
مدیر گروه عکاسی دانشگاه سوره عنوان کرد: یکی از نکات اسطوره عکس ها این است که ما دیگر به زیر نویس عکس ها توجه نمیکنیم چراکه این عکس روح سلحشوری با خود دارد.
وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه عکس میتواند یک فرد معمولی را به یک فردی مشهور تبدیل کند، درباره مدل های تکثیر یک عکس خاطرنشان کرد: عکس را میتوان با تکثیر عین به عین و یا اقتباس کردن از آن تصویر برای خلق اثری دیگر، مورد توجه قرار داد. دلایل تکثیر عکس ها هم عمدتا بر مولفههایی همچون پروپاگاندایی، مناسبتی، انتقادی، آیینی، پیرامتنی و گفتمانی باز میگردد.
به گزارش ایسنا، در بخش دیگر این نشست کاظم نظری رییس دانشکده هنر دانشگاه سوره و مدیر اداره کل هنرهای نمایشی با تاکید بر اینکه باید رابطه هنر انقلاب و جامعه دیده شود، اظهار کرد: باید دید که چگونه ماهیت هنر انقلاب تاثیر میگذارد. از همه مهمتر مخاطبان این موضوع هستند که باید در چنین جلساتی ان را پیدا کنیم.
وی گفت: این امر بایو در تولیدات هنری، دروس، کلاسهای مختلف معناری، سینما، عکاسی و... تجلی پیدا کند. امیدواریم این بحث و گفت و گوها در خلق آثار و خروجی های آن ظهور پیدا کند.
انتهای پیام
نظرات