• چهارشنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403021913928
  • خبرنگار : 30147

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری جوین:

۲۷ روستای جوین در کانون‌های بحرانی فرسایش بادی واقع شده‌اند

۲۷ روستای جوین در کانون‌های بحرانی فرسایش بادی واقع شده‌اند

ایسنا/خراسان رضوی رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری جوین گفت: ۲۷ روستا در کانون‌های بحرانی فرسایش بادی شهرستان واقع شده‌اند.

محمدرضا بهروزی فر در گفت و گو با ایسنا، از آبگیری پروژه مدیریت رواناب(هلالی آبگیر) شهرستان جوین خبر داد و افزود: طرح بیابان‌زدایی مدیریت رواناب شهرستان جوین با صرف هزینه ۲ میلیارد ریال زدایی در سطح ۸۰ هکتار از محل اعتبارات تملک دارائی سرمایه‌ای ملی در سال گذشته اجرا شد.

وی جلوگیری از گسترش بیابان، کاهش فرسایش بادی، کاهش اثرات منفی اجتماعی و اقتصادی بیابان‌زایی در این شهرستان را از اهداف طرح بیابان‌زدایی مدیریت رواناب عنوان کرد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری جوین بیان کرد: با بارش‌های مناسب بهاری، تاکنون دو بار پروژه مدیریت رواناب(هلالی آبگیر) شهرستان جوین آبگیری شده است.

بهروزی فر افزود: پدیده تغییر اقلیم و خشکسالی در سال‌های اخیر، استفاده بهینه از بارش‌ها و مهار رواناب‌ها را دو چندان کرده است و پروژه‌های مدیریت رواناب در مناطق خشک با بارش‌های نامنظم، یکی از راهکارهای مهم در راستای استفاده بهینه از نزولات آسمانی است.

وی اظهار کرد: شهرستان جوین دارای ۱۳ هزار هکتار اراضی بیابانی است که ۱۰ هزار هکتار آن در حاشیه کالشور جوین در کانون‌های بحرانی فرسایش بادی واقع شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری جوین اذعان کرد: با توجه به اینکه دو شهر نقاب و حکم‌آباد و حدود ۲۷ روستا در کانون‌های بحرانی فرسایش بادی شهرستان واقع شده‌اند، پروژه‌های مدیریت و کنترل بیابان می‌تواند اثرات مثبت اقتصادی بسیار زیادی برای کل شهرستان داشته باشد.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد اشتغال شهرستان جوین مرتبط با فعالیت‌های کشاورزی و دامپروری است، افزود: پدیده بیابان‌زایی عوامل حیاتی نظیر زندگی ساکنان مناطق کویری، جاده‌های ارتباطی، امنیت بخش کشاورزی و دامپروری و همچنین تأسیسات مهم را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بهروزی فر خاطرنشان کرد: جلوگیری از پدیده بیابان‌زایی توجه ویژه مسئولان استانی و شهرستانی در اختصاص اعتبارات اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی را می‌طلبد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha