• پنجشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403022014487
  • منبع : نمایندگی همدان

پاسخ شرکت آبفای استان به خبر «اتصال ۵۰ درصد فاضلاب‌های همدان به رودخانه‌ها»

پاسخ شرکت آبفای استان به خبر «اتصال ۵۰ درصد فاضلاب‌های همدان به رودخانه‌ها»

ایسنا/همدان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: در حال حاضر با اجرای ۳۷۰ کیلومتر از شبکه و خطوط اصلی فاضلاب همدان، دبی ۹۰۰ لیتر در ثانیه فاضلاب، جمع آوری و وارد تصفیه‌خانه فاضلاب همدان می‌شود.

فرهاد بختیاری‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب از بدو تشکیل به منظور جداسازی فاضلاب از بستر رودخانه‌ها، تصفیه فاضلاب و استفاده از پساب در صنعت و کشاورزی بر اساس استانداردهای ملی، اقدامات موثری داشته است.

شرکت آب و فاضلاب استان همدان به دنبال انتشار خبری با عنوان «اتصال ۵۰ درصد فاضلاب‌های همدان به رودخانه‌ها/ کشف لجن صنعتی» در ایسنا در تاریخ یکشنبه ۱۶ اردیبهشت سال‌جاری جوابیه‌ای صادر کرد.

به گزارش ایسنا، در متن این جوابیه آمده است: «شهر همدان از گذشته دارای شبکه جمع‌آوری فاضلاب سنتی به صورت کانال طاقی و لوله های فرسوده است که برای تخلیه فاضلاب از رودخانه‌های سطح شهر، استفاده می‌شده و این موضوع باعث آلودگی منابع آب سطحی شده است. شرکت آب و فاضلاب از بدو تشکیل برای جداسازی فاضلاب از بستر رودخانه‌ها، تصفیه فاضلاب و استفاده از پساب در صنعت و کشاورزی براساس استاندارهای ملی، اقدامات مؤثری داشته است.

ساخت و راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در کلیه شهرها اعم از همدان، ملایر، کبودراهنگ، اسدآباد، نهاوند، تویسرکان، سرکان، رزن و روستاهای بالادست سداکباتان برای تصفیه و پاکسازی فاضلاب طبق اعتبار مصوب تخصیص یافته، انجام شده و پساب تصفیه‌شده به منظور کاهش مصارف آب در صنعت، استفاده‌ می‌شود. با توجه به فعالیت‌های صورت گرفته توسط شرکت آب و فاضلاب در مناطق شهرک ولیعصر(عج)، چرمسازی، شهرک الوند، شهرک مدرس، رودخانه‌های حیدره و عباس‌آباد و بالادست دره‌مرادبیگ، به صورت کامل از فاضلاب شهری پاکسازی شده است.

در رابطه با اقدامات صورت گرفته برای پاکسازی رودخانه دیوین، در بالادست رودخانه از روستای دیوین تا انتهای بلوار کاج و در پایین دست رودخانه، شبکه فاضلاب مناطق شهرک فرهنگیان، علی‌آباد پشت شهر، باغ حکمتی، حصار راه علی‌آباد، اسلامشهر، ششصد دستگاه، میدان‌بار، خیابان باباطاهر و امامزاده عبدالله(ع)، شبکه جمع‌آوری فاضلاب اجرا شده و برای پاکسازی کامل رودخانه نیاز به تکمیل کلتور B و شبکه‌های اصلی مجاور رودخانه است که در اولویت شرکت آب و فاضلاب از اعتبارات ماده ۵۶ است.

در زمینه پاکسازی رودخانه دره‌مرادبیگ با توجه به نبود شبکه اصلی، فاضلاب منازل و معابر به رودخانه دره‌مرادبیگ تخلیه می‌شود که با احداث شبکه جمع‌آوری در ضلع شرقی رودخانه فاضلاب روستای سیلوار و قسمتی از دره مرادبیگ، از رودخانه جمع‌آوری و جداسازی فاضلاب قسمت بند دره تا پل گورستان با اجرای ۲۰۰۰ متر شبکه در دو طرف رودخانه، انجام شده است.

همچنین در پایین دست رودخانه با اجرای شبکه در مناطق کلپا، خیابان فرهنگ، خیابان طالقانی، خیابان صدف، ۲۰ متری و ۱۲ متری سنگ شیر و تپه مصلی، فاضلاب از رودخانه جدا و برای سایر مناطق نیاز به تکمیل و احداث خطوط اصلی کلکتور C است.

در زمینه پاکسازی فاضلاب از رودخانه خاکو در پایین دست، فاضلاب مناطق شهرک مدنی، قاسم‌آباد، خضر، پشت کشتارگاه، سیلو، امیداکباتان، شهرک اندیشه، بلوک ۲۹، آپارتمان‌های جهاد و مجتمع امام خمینی(ره)، بلوار الغدیر، شهرک بهشتی و مزداگینه اجرا شده و برای تکمیل نیاز به اصلاح شبکه قدیمی و احداث خطوط فرعی کلکتور D و کلکتور A است. در حال حاضر با اجرای ۳۷۰ کیلومتر از شبکه و خطوط اصلی فاضلاب همدان، دبی ۹۰۰ لیتر در ثانیه فاضلاب، جمع‌آوری و وارد تصفیه‌خانه فاضلاب همدان می‌شود.

جمع‌آوری فاضلاب مناطق باقیمانده نیاز به اجرای حدود ۳۵۰ کیلومتر شبکه بوده که طبق آخرین برآورد حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار لازم است که همه ساله به صورت مستمر متناسب با تخصیص اعتبار انجام می‌شود.» 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha