به گزارش ایسنا، راهآهن رشت - بندرکاسپین به عنوان یکی از مهمترین پروژههای ریلی و اولویتدار کشور با هدف تکمیل کریدور شمال به جنوب فردا سهشنبه، ۸ خرداد و با حضور مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی به بهرهبرداری میرسد.
این مسیر ریلی اتصال راه آهن مرکز استان گیلان به بندرانزلی را فراهم میسازد که این رویداد از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و اروپا از اهمیت بالایی برخوردار است.
راهآهن رشت - بندرکاسپین به طول ۳۷ کیلومتر با اعتبار بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال احداث شده است و ارزش روز آن بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد ریال برآورد میشود.
این پروژه ریلی به عنوان بخشی از راه آهن قزوین - رشت تکمیل کننده کریدور ریلی دریا به دریا است که اتصال ریلی بنادر جنوبی کشور به بنادر شمالی در استان گیلان را برقرار و امکان مبادله بار ترکیبی از طریق ایران برای منطقه را فراهم میکند.
سهم ۲۳۰۰ میلیاردی دولت سیزدهم در راه آهن رشت - کاسپین
موسی فکور، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به آغاز پروژه راه آهن رشت - کاسپین از سال ۹۸، اظهار کرد: طول این مسیر تا منطقه آزاد انزلی حدود ۳۵ کیلومتر بوده و بخشی از خط ریلی در داخل منطقه آزاد قرار دارد.
وی با بیان اینکه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اجرای پروژه راه آهن رشت - کاسپین تا منطقه آزاد انزلی را بر عهده داشته است، گفت: ادامه این خط ریلی در داخل منطقه آزاد به طول ۶۷۰ متر توسط سازمان منطقه آزاد اجرایی شده؛ همچنین اقدام به پیش بینی سینی دوار در داخل منطقه کردیم.
معاون استاندار گیلان مجموع اعتبار هزینه شده برای این پروژه مهم را ۳۵۰۰ میلیارد تومان دانست و تاکید کرد: ۵۰۰ میلیارد تومان توسط سازمان منطقه آزاد انزلی هزینه شده است.
فکور با اشاره به هزینه کرد ۶۰۰ میلیارد تومانی در دولت قبل برای اجرای پروژه، یادآور شد: بیش از ۲۳۰۰ میلیارد تومان در دولت سیزدهم هزینه شده و مابقی در قالب مطالبات پرداخت می شود.
وی در ادامه بر اجرای راه آهن رشت - آستارا تاکید کرد و افزود: این پروژه ۱۶۰ کیلومتر طول دارد و در حال حاضر، تملک اراضی را آغاز کردیم. همچنین با تاکید استاندار گیلان، اتصال خط ریلی رشت - کاسپین به بندرانزلی نیز در دستور کار قرار دارد.
معاون استاندار گیلان افتتاح راه آهن رشت - کاسپین را نخستین اتصال دریای خزر به خلیج فارس و دریای عمان دانست و خاطرنشان کرد: با بهرهبرداری از این پروژه، بخش ریلی کریدور شمال به جنوب محقق میشود و منافع اقتصادی فراوان برای ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر دارد.
انتهای پیام
نظرات