• سه‌شنبه / ۸ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۶
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403030804909
  • خبرنگار : 50182

چه بلایی سرِ «ریه» سیگاری‌ها می‌آید؟

چه بلایی سرِ «ریه» سیگاری‌ها می‌آید؟

ایسنا/کرمانشاه یک فوق تخصص ریه با اشاره به آسیب شدید ریه افراد سیگاری گفت: در طولانی مدت اگر این افراد به سرطان ریه مبتلا نشوند، قطعا به برونشیت مزمن یا نارسایی ریوی دچار شده و به دستگاه اکسیژن نیاز پیدا می‌کنند.

سید وحید جاسمی به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات (پنجم تا یازدهم خرداد)، در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به مضرات بسیار سیگار برای سلامت بدن، گفت: اثرات زیان بار سیگار روی ارگان‌های مختلف بدن از جمله قلب، ریه، کبد و ... شناخته شده است و کسی نمی‌تواند منکر مضرات این ماده دخانی شود.

وی افزود: برخی افراد با این ادعا که سالهای طولانی سیگار مصرف کرده و مشکلی پیدا نکرده‌اند، سیگار کشیدن خود را توجیه می‌کنند، در حالی که در آسیب‌رسان بودن سیگار تردیدی وجود ندارد و آنچه تفاوت ایجاد می‌کند میزان مقاومت بدن افراد، مقدار مصرف و مدت مصرف است و قطعا در طولانی مدت مصرف سیگار اثرات زیان بار خود را نشان می‌دهد.

جاسمی گفت: یکی از ارگان‌های حساس که با مصرف سیگار دچار آسیب می‌شود، ریه‌ها هستند که مسئول تامین اکسیژن بدن می‌باشند و در صورت آسیب، تمام بدن دچار مشکل می‌شود.

وی افزود: ریه افراد سیگاری در طولانی مدت دچار آسیب شده و بخشی از این آسیب‌ها برگشت ناپذیرند و تا آخر عمر فرد با مشکلات تنفسی درگیر خواهد بود.

جاسمی عنوان کرد: در صورت آسیب ریه و تداوم مصرف سیگار، فرد دچار نارسایی ریه شده و برای تنفس به دستگاه اکسیژن احتیاج پیدا خواهد کرد.

به گفته این فوق تخصص ریه، سرفه، خلط و تنگی نفس از جمله علائم آسیب ریه در افراد سیگاری است.

جاسمی برونشیت مزمن را هم یکی دیگر از آثار مصرف سیگار عنوان کرد و افزود: این بیماری غیرقابل برگشت است و ظرفیت تنفسی فرد در آن به شدت پایین می‌آید.

این فوق تخصص ریه، از سرطان ریه به عنوان یکی از آثار زیان بار مصرف سیگار یاد کرد و افزود: ارتباط مستقیم این نوع سرطان با مصرف سیگار به حدی است که بیش از 90 درصد مبتلایان سرطان ریه، افراد سیگاری هستند.

جاسمی با بیان اینکه با ترک سیگار بسیاری از این آسیب‌ها قابل پیشگیری است، گفت: تا زمانی که فرد وارد مرحله آسیب ریوی نشده باشد، با ترک سیگار مشکلات ریوی برطرف شده و احتمال ایجاد آسیب کاهش می‌یابد، اما اگر ریه‌ها دچار آسیب جدی شده باشند این روند برگشت‌ناپذیر است و با ترک سیگار تنها روند پیشرفت آن متوقف می‌شود.

این فوق تخصص ریه خاطرنشان کرد: چنانچه افراد با ایجاد آسیب ریوی به مصرف سیگار ادامه دهند، ریه‌های آنها دچار نارسایی شده و به دستگاه اکسیژن نیاز پیدا می‌کنند.

جاسمی در خصوص مضرات قلیان برای ریه هم گفت: قلیان هم این اثرات سیگار را برای ریه دارد، اما از نوع شدیدتر، چرا که حجم مواد سرطان‌زا و آسیب‌رسان در قلیان بیشتر از سیگار است.

این فوق تخصص ریه گفت: از طرفی افراد مصرف‌کننده قلیان با توجه به رطوبت موجود در آن، در معرض عفونت‌های تنفسی هم قرار دارند و با توجه به اینکه افراد مختلف از یک قلیان استفاده می‌کنند احتمال آلودگی و عفونت تشدید می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha