• جمعه / ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403031107219
  • خبرنگار : 50614

مدیر گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد:

احتمال افزایش۳۰ درصدی ابتلا به سرطان ریه در افراد در معرض دود دست دوم دخانیات

احتمال افزایش۳۰ درصدی ابتلا به سرطان ریه در افراد در معرض دود دست دوم دخانیات

ایسنا/خراسان رضوی مدیر گروه سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ریسک ابتلا به سرطان ریه در افراد در معرض دود دست دوم دخانیات ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

فرشید وفا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فرارسیدن روز جهانی بدون دخانیات، اظهار کرد: از سال ۱۹۸۸ مجمع جهانی بهداشت ۳۱ ماه می، مصادف با ۱۱ خرداد را تحت عنوان روز جهانی بدون دخانیات معرفی کرده است. شعار سال ۲۰۲۴ سازمان جهانی بهداشت در این روز «محافظت از کودکان در برابر مداخلات صنعت دخانیات» است‌. 

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۹۰ درصد مرگ‌های ناشی از سرطان ریه در اثر مصرف دخانیات است، افزود: شایع‌ترین سرطان‌های ناشی از مصرف دخانیات شامل سرطان دهانه رحم، خون، لوزالمعده، کبد، مثانه، حنجره، زبان، مری، معده، ریه و دهان است‌. ریسک ابتلا به سرطان ریه در افراد در معرض دود دست دوم دخانیات ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. همچنین، مردان و زنان مصرف‌کننده دخانیات چیزی حدود ۲۵ برابر بیشتر از افراد غیرمصرف‌کننده به سرطان ریه مبتلا می‌شوند. 

مدیر گروه سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تنباکو بدون دود، حاوی حداقل ۲۸ ماده شیمیایی سرطان‌زاست، اضافه کرد: محصولات دخانی نوپدید حاوی مقادیر زیادی نیکوتین هستند که ماده‌ای بسیار اعتیادآور و سرطان‌زاست. 

وفا در تشریح مهمترین اقدامات صورت‌ گرفته در سال ۱۴۰۲ برای کاهش دسترسی مردم به محصولات دخانی با توجه به قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، مصوب سال ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: در خصوص بررسی وضعیت عرضه محصولات دخانی در سال ۱۴۰۲، حدود ۱۰۲ هزار و ۱۳۱ مورد بازرسی از اماکن صنفی داشتیم که ۴۴۳۱ مورد اخطاریه صادر شده است. 

شناسایی و معدوم سازی قریب به ۱۲ تن ناس در سال گذشته 

وی در خصوص آمار دخانیات غیرمجاز کشف و معدوم‌سازی شده در سال ۱۴۰۲، بیان کرد: ۶۳ هزار نخ سیگار، ۵۰۳۸ تنه قلیان و همچنین ۳۲۷۶ مورد ادوات مصرف کشف و معدوم‌سازی شدند. به علاوه ۲۳۶ مورد پلمب واحدهای غیرمجاز صورت گرفته و ۷۳۲ مورد هم به تعزیرات حکومتی معرفی شدند. همچنین در سال ۱۴۰۲، تعداد ۱۴ کارگاه تولید و بسته‌بندی ناس را شناسایی، پلمب و حدود ۱۲ تن ناس شناسایی و معدوم‌سازی شد. 

مدیر گروه سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بر اساس قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات چند توصیه و اقدام مدنظر و در دست پیگیری که با همکاری سایر نهادها در حال انجام است، گفت: صدور عاملیت مجاز فروش برای اماکن و مراکز عرضه‌کننده محصولات دخانی از جمله این اقدامات است و سازمان صمت همکاری خوبی در این زمینه داشته است‌. امیدواریم صدور عاملیت مجاز فروش محصولات دخانی با جدیت بیشتری دنبال شود تا بتوانیم تعداد واحدهایی که عاملیت فروش محصولات دخانی دارند را افزایش دهیم. این کار باعث می‌شود سطح دسترسی کاهش پیدا کند و با واحدهای غیر مجاز برخورد قانونی لازم صورت گیرد. 

وفا ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات مورد پیگیری، ممانعت از تبلیغ محصولات دخانی و نصب استندهای عرضه دخانیات در معرض دید عموم است که در این خصوص جلسات و همکاری‌هایی با اتاق اصناف، سازمان صمت و اداره اماکن صورت گرفته‌ است. گام بعدی ما عدم عرضه سیگار به صورت نخی و فله‌ای و همچنین عدم فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال است که در قالب گشت‌های مشترک با همکاری اداره تعزیرات حکومتی، اداره اماکن، اتاق اصناف و سازمان صمت در حال پیگیری است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه محصولات دخانی از جمله سیگار جزو کالاهای آسیب‌رسان مشمول ماده ۴۸ محسوب می‌شوند، بر اساس قانون جامع هر ساله افزایش ۱۰ درصدی مالیات بر محصولات دخانی را باید داشته باشیم که در این خصوص هماهنگی‌های لازم را با نمایندگان مجلس شورای اسلامی داریم تا بتوان این موضوع را در قالب برنامه هفتم توسعه عملیاتی کرد. 

خودمراقبتی؛ گامی موثر برای کاهش مصرف دخانیات

مدیر گروه سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه گام مهمتر و شاید تاثیرگذارتر در این خصوص خودمراقبتی فردی و خانوادگی است، بیان کرد: توجه و نظارت ویژه خانواده‌ها بر فرزندان خود و همچنین توانمندسازی و افزایش سطح سواد سلامت دانش‌آموزان و خانواده‌ها در رابطه با مضرات استفاده از محصولات دخانی اعم از دودی و غیردودی گام مهم و تاثیرگذار در این خصوص است.

وفا ادامه داد: در همین راستا افزایش سطح سواد سلامت خانواده، دانش‌آموزان و افراد را در خصوص مضرات مصرف مواد دخانی با مشارکت نهادهایی مانند آموزش و پرورش، شهرداری‌، سمن‌ها، رسانه و... در دستور کار داریم. همچنین از دیگر اقداماتی که برای کاهش مصرف دخانیات در دستور کار ما قرار دارد، می‌توان به برگزاری همایش‌ها، مسابقات ورزشی و... اشاره کرد.

افزایش گرایش جوانان و نوجوانان به مصرف دخانیات 

وی با بیان اینکه متاسفانه علی‌رغم تمام اقداماتی که صورت گرفته، همچنان گرایش جوانان و نوجوانان به دخانیات وجود دارد، اظهار کرد: این موضوع باید ریشه‌یابی شود و سازمان‌های علمی ورود پیدا کنند. مطالعات، تحقیقات و پژوهش‌های لازم انجام شود تا علل افزایش گرایش به استفاده از محصولات دخانی احصا شده و بتوانیم بر اساس نتایج، مداخلات لازم را داشته باشیم. 

مدیر گروه سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه برخورد با مراکز عرضه‌کننده قلیان توسط مقامات قضایی و همکاران ما در دستور کار قرار گرفته است‌، گفت: همکاران ما در گروه سلامت محیط در قالب بازرسی‌های میدانی و بازرسی‌های مشترک برای پیگیری این موضوع ورود پیدا می‌کنند. همچنین شهروندان نیز در صورت مشاهده مراکز عرضه‌کننده قلیان در اماکن عمومی می‌توانند از طریق سامانه ۱۹۰ رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت اعلام کنند تا پیگیری‌های لازم انجام شود. علاوه بر آن یکی دیگر از مواردی که باید پیگیری شده و در دستور کار قرار گیرد، تبلیغاتی است که در فضای مجازی در خصوص عرضه محصولات خصوصا محصولات دخانی نوپدید مانند سیگارهای الکترونیک وجود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha