• یکشنبه / ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403032012938
  • خبرنگار : 50072

کدام ورزش در کاهش فشار خون میسر است؟

کدام ورزش در کاهش فشار خون میسر است؟

ایسنا/خراسان رضوی بسیاری از مردم وزنه‌برداری را راهی برای عضله‌سازی و قدرت می‌دانند، اما تاثیرات آن فراتر از ورزش است؛ یکی از مزایای کمتر شناخته شده وزنه‌برداری، پتانسیل آن برای مدیریت و بهبود فشار خون است که عامل مهمی در سلامت قلب و عروق محسوب می‌شود.

به نقل از هلث، فشار خون بالا یا پرفشاری خون، نگرانی عمده برای سلامتی در سراسر جهان است و خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش می‌دهد. به‌طور سنتی، ورزش‌های هوازی مانند دویدن یا دوچرخه‌سواری به کسانی که به دنبال کاهش فشار خون خود هستند توصیه می‌شود، با این حال، نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهد وزنه‌برداری که به‌عنوان تمرین مقاومتی نیز شناخته می‌شود، می‌تواند نقش مفیدی در کاهش فشار خون داشته باشد.

وزنه‌برداری شامل استفاده از مقاومت برای القای انقباض عضلانی است که قدرت و اندازه عضلات اسکلتی را ایجاد می‌کند. هنگامی که به‌طور منظم تمرین کنید، نه تنها تونوس ماهیچه‌ای و توده عضلانی را افزایش می‌دهد، بلکه به مدیریت چربی بدن نیز کمک می‌کند که مستقیما با فشار خون بالا مرتبط است.

نتایج تحقیقات نشان داده است که انجام تمرینات مقاومتی متوسط ​​می‌تواند منجر به کاهش متوسط ​​فشار خون سیستولیک و دیاستولیک (به ترتیب اعداد بالا و پایین در اندازه‌گیری فشار خون) شود.

نتایج تحقیق منتشر شده توسط انجمن قلب آمریکا نشان داد که وزنه‌برداری متوسط ​​می‌تواند فشار خون سیستولیک را به‌طور متوسط ​​سه میلی‌متر جیوه و فشار دیاستولیک را حدود ۳.۵ میلی‌متر جیوه کاهش دهد.

اگرچه این اعداد ممکن است کوچک به نظر برسند اما کاهش جزئی فشار خون می‌تواند به‌طور قابل توجهی خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش دهد.

مکانیسم‌های پشت این مزایا چند وجهی هستند؛ اولا، وزنه‌برداری کارایی قلب را بهبود می‌بخشد، آن را قادر می‌سازد تا خون را با تلاش کمتر پمپاژ کند و این کار نیروی وارد بر رگ‌ها را کمتر می‌کند و در نتیجه فشار خون را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، تمرین با وزنه باعث افزایش توده عضلانی می‌شود که به بدن کمک می‌کند قندها و چربی‌ها را به‌طور موثرتر پردازش و به سلامت کلی قلب و عروق کمک کند.

نکته مهم این است که نوع وزنه‌برداری نیز مهم است. تمرین مقاومتی با شدت بالا می‌تواند به‌طور موقت فشار خون را در طول فعالیت افزایش دهد. با این حال، این اثر عموما کوتاه‌مدت است و با مزایای بلندمدت متعادل می‌شود. مبتدیان و کسانی که فشار خون بالا دارند باید با وزنه‌های سبک‌تر و تکرارهای بیشتر شروع کنند و به تدریج با راهنمایی شدت ورزش را افزایش دهند.

جنبه دیگری که باید در نظر گرفت، ثبات است؛ فواید وزنه‌برداری بر فشار خون زمانی آشکار می‌شود که بخشی از برنامه ورزشی منظم باشد. به نظر می‌رسد ادغام تمرین با وزنه با سایر اشکال ورزش، مانند فعالیت‌های هوازی، بیشترین فواید را برای فشار خون و سلامت کلی قلب و عروق دارد.

همچنین برای کسانی که علاقه‌مند به شروع وزنه‌برداری هستند، به ویژه افرادی که فشار خون بالا یا سایر شرایط سلامتی دارند، ضروری است که با یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنند. این مورد برای اطمینان از اینکه رژیم ورزشی آنان ایمن و متناسب با نیازهای سلامتی آنهاست مفید خواهد بود.

علاوه بر این، عوامل سبک زندگی مانند رژیم غذایی، مدیریت استرس و خواب کافی نیز نقش مهمی در اثربخشی هر رژیم ورزشی بر فشار خون دارند. رویکرد جامع که این عناصر را با وزنه‌برداری منظم ترکیب می‌کند، می‌تواند به نتایج سلامتی بهتری منجر شود.

در پایان، وزنه‌برداری فقط برای ورزشکاران یا کسانی نیست که به دنبال تقویت جسم خود هستند بلکه ابزار ارزشمند برای بهبود سلامت قلب و مدیریت فشار خون است. وزنه‌برداری می‌تواند با رویکرد صحیح و ثبات، متحد قدرتمندی در مبارزه با فشار خون بالا باشد و به افراد کمک کند زندگی سالم‌تر و فعال‌تری داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha