• سه‌شنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۲۴
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403032214384
  • خبرنگار : 50630

در میزگرد ایسنا مطرح شد

خروج از بحران جمعیتی ۱۵۰ سال زمان می‌خواهد

خروج از بحران جمعیتی ۱۵۰ سال زمان می‌خواهد

ایسنا/مازندران میزگرد ایسنا با موضوع جمعیت حول محور جوانی جمعیت، نقش جوانان و راهکارهای موجود در شهرستان سوادکوه با حضور تنی چند از فعالان این حوره در حالی برگزار شد که کارشناسان بر لزوم انجام اقدامات لازم توسط دستگاه‌های متولی در این خصوص تاکید کردند.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام رحمت زمانی، کنشگر اجتماعی و فرهنگی و از فعالان حوزه جوانی جمعیت با بیان اینکه موضوع جوانی جمعیت به یک بحران تبدیل شده است، گفت: این موضوع می‌تواند مشکلات متعدد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را ایجاد کند. 

حجت الاسلام زمانی افزود: خروج از سیاهچاله جمعیتی ۱۵۰ سال زمان می‌خواهد و قطعا آسیب های فراوانی به کشور وارد خواهد شد. 

وی قوانین بدون پشتوانه و ضمانت اجرایی، گیر کردن در کاغذ بازی‌ها و همایش‌ها، نبود نگاه عمیق تمدن‌ساز و مسائلی ازین دست را از مهمترین چالش‌های این حوزه برشمرد.

حجت الاسلام زمانی با بیان اینکه قوانین و مصوبات بدون پشتوانه مردم را دلسرد می‌کند، تصریح کرد: وقتی ده‌ها اداره و نهاد که در زمینه جوانی جمعیت ماموریت دارند، کاهلی می‌کنند، دادستان به عنوان مدعی العموم باید مطالبه‌گری کند.

آمار مرگ مادران باردار در سوادکوه به صفر رسیده است

در ادامه این میزگرد، آرمان گوران، مدیر شبکه بهداشت و درمان سوادکوه با اشاره به رصد مستمر وضعیت مادران باردار گفت: در سال‌های اخیر هیچ مادر بارداری فوت نکرده است که این موضوع از شاخص‌های مهم توسعه محسوب می‌شود. 

گوران گفت: جوانی جمعیت و خانواده از دغدغه‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه است که اثرگذاری برجسته‌ای در اقتصاد، اشتغال، امنیت و حتی سیاست دارد.

وی با بیان اینکه جوانی جمعیت و افزایش نرخ باروری مسیر نزولی دارد، اظهار کرد: جوانان نیروی مولد و نیروی کار هستند و به همین خاطر کلاس‌ها و کارگاه‌های فراوانی با هماهنگی سایر ادارات و نهادها برگزار می‌کنیم تا اهمیت موضوع را به جامعه انتقال دهیم. 

گوران در خصوص اقدامات شبکه بهداشت برای مادران باردار و درمان ناباروری گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی، مراقبت پیش، حین و بعد از بارداری، درمان ناباروری و جلوگیری از سقط جنین، کلاس آموزش و اطلاع‌رسانی پروتکل‌های بهورزان و توزیع مکمل‌ برای مادران از مهمترین اقدامات ما محسوب می‌شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان سوادکوه افزود: اهدای رایگان داروهای مکمل ویتامین D۳، قرص آهن، کپسول مولتی ویتامین و قرص اسید فولیک به گروه هدف مادران باردار، انجام اقدامات مراقبتی برای مادران باردار، انجام اقدامات مراقبتی خاص برای مادران باردار نیازمند مراقبت ویژه، انجام رایگان آزمایشات مادران باردار توسط شبکه بهداشت و درمان شهرستان بخش دیگری از برنامه های شبکه بهداشت در حوزه فرزندآوری و حرکت در مسیر جوانی جمعیت است. 

۲۴ نهاد و اداره در موضوع جمعیت دخیلند

صاحب احمدی، معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوادکوه نیز در این نشست با اشاره به ضرورت برگزاری کلاس‌های مهارتی برای ایجاد و تقویت صلاحیت اجتماعی گفت: هویت‌دهی و نحوه مدیریت دوران بلوغ و سوق‌دادن جوانان به سمت فعالیت‌های اجتماعی و رصد و ارزیابی این فعالیت‌ها نباید مغفول بماند.

احمدی افزود: بحران‌هایی مانند دوران تحصیل، اشتغال و ازدواج باید کارشناسی شود و از ۲۴ اداره و نهادی که در این خصوص دارای مسئولیت و ماموریت هستند، انتظار می‌رود راه‌حل‌های قابل اجرا ارائه نمایند.

وی به ۵ دوره طلایی در زندگی انسان اشاره کرد و بیان کرد: دوران اول، دوم و سوم کودکی، دوران جوانی و دوران پیری تشکیل دهنده پنج دوره زندگی یک فرد هستند که بازه سنی ۱۸ تا ۲۸ سال بعنوان ۱۰ سال طلایی شناخته می‌شود.

معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوادکوه افزود: متاسفانه به دلیل غلبه احساسات بر شناخت، شاهد افزایش طلاق و حتی جشن‌های پایان زندگی هستیم. باید بدانیم که همیشه اولین راه حل، بهترین راه نیست. والدین می‌توانند بهترین الگو برای فرزندان باشند، البته به شرطی که بدانند فرزندانشان به بودن در گروه همسالان هم نیاز دارند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha