• پنجشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403032416316
  • خبرنگار : 50034

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان‌:

‌۷۵ پروژه کشاورزی در همدان طی هفته جهاد کشاورزی افتتاح می‌شود

‌۷۵ پروژه کشاورزی در همدان طی هفته جهاد کشاورزی افتتاح می‌شود

ایسنا/همدان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه ۷۵ پروژه در هفته جهاد کشاورزی استان همدان افتتاح خواهد شد، گفت: در سالهای آینده صادرات خام سیب‌زمینی جزو برنامه‌های استان نخواهد بود.

رضا بهراملو پنجشنبه ۲۴ خرداد در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: براساس نقشه راه کشاورزی استان همدان، تولیدات کشاورزی استان به پنج میلیون تن در پایان سال زراعی خواهد رسید.

وی تصریح کرد: درحال حاضر میزان تولیدات کشاورزی استان ۴.۵ تا ۴.۷ تن است که امسال با توجه به اینکه سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده، بنا داریم به پنج میلیون تن در پایان سال زراعی دست پیدا کنیم و در سال ۱۴۱۰ به شش میلیون و در سال ۱۴۴۰ به ۹ میلیون تن خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه هر ساله از ۲۱تا ۲۷ خرداد هفته جهاد کشاورزی است، افزود: جهادسازندگی با تقدیم ۱۰۰ شهید و ۱۲ آزاده و ۶۲ جانباز خدمات اثربخشی در دفاع مقدس داشت.

وی با اشاره به اینکه سعی داریم در این هفته با خانواده شهدای جهاد سازندگی دیدار داشته باشیم، خاطرنشان کرد: اولین نیاز ما اتحاد و همدلی بود که این مهم در مجموعه بزرگ جهاد کشاورزی استان ایجاد شده است.
بهراملو با بیان اینکه جمعیت درحال رشد است و تامین غذای این جمعیت نیاز به برنامه ریزی و ریل گذاری است، تصریح کرد: نقشه راه تولیدات کشاورزی استان همدان طراحی و رونمایی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: درحال حاضر میزان تولیدات کشاورزی استان ۴.۵ تا ۴.۷ تن است که امسال با توجه به اینکه سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده، بنا داریم به پنج میلیون تن در پایان سال زراعی دست پیدا کنیم و در سال ۱۴۱۰ به شش میلیون و در سال ۱۴۴۰ به ۹ میلیون تن خواهیم رسید.

وی تأکید کرد: همدان تنها استانی است که نقشه راه تولیدات کشاورزی را دارد و این  اقدام خارج از وظیفه وزارتی بوده است.
بهراملو با بیان اینکه کار بزرگی انجام شده و این ریل گذاری تا سالها باقی خواهد ماند، افزود: ریل گذاری ثابت و ماندگار ایجاد شده و برای اینکه امنیت غذایی پایدار برسیم باید رشد تولید از طریق نقشه راه داشته باشیم.
وی با تأکید براینکه در بخش زراعت دنبال محصولات استراتژیک هستیم، یادآور شد: الگوی کشت طراحی کردیم و آماده هستیم اعتبارات مربوطه آن ابلاغ شود، ضمن اینکه الگوی کشت استان همدان آب محور است که با اجرای آن ۸.۵ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی آب به دنبال دارد.
بهراملو با تأکید براینکه در ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان الگوی کشت انجام خواهد شد، بیان کرد: براساس الگوی کشت محصولات پرآب بر ۲۰ درصد کاهش داشته اما تولید نباید تغییر کند بلکه فقط سطح زیر کشت کاهش می یابد.

وی با اشاره به صادرات سیب زمینی ، اظهار کرد: ظرفیت ذخیره سیب زمینی ما بالاست و از استانهای دیگر وارد همدان می‌شود و در بحث صادرات ۳۰۰۰ تن و ۱۵ هزار تن مجوز صادرات گرفته شده است و با این شرایط بازار به تعادل خواهد رسید ولی توقع داریم تولیدکنندگان براساس شرایط منطقه‌ای کشت کنند.

وی با تاکید براینکه در سالهای آتی صادرات خام جزو برنامه های ما نخواهد بود، گفت: سیب زمینی تولیدی استان باید به سمت فراوری برود و بعد صادر شود، بنابراین از سرمایه گذاران در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی استقبال می کنیم.

بهراملو با بیان اینکه گلخانه یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم بودن است، افزود: بیش از ۲.۵ برابر صادرات و توسعه گلخانه های استان در این دولت بالای ۳۰ هکتار گلخانه عملیاتی شده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۴۰ هزار هکتار در بانک‌های استان منتظر دریافت ۲۰۰۰ میلیارد تسهیلات در بخش گلخانه‌ها هستند، بیان کرد: عملکرد گلخانه نسبت به فضای باز ۵ تا ۱۰ درصد افزایش می‌یابد، ‌در حال حاضر ۲۷۲ هکتار گلخانه فعال در سطح استان داریم و ۲۳۰۰ نفر به صورت مستقیم در این واحدها مشغول به کار هستند.
بهراملو یادآور شد: در حال حاضر صد هکتار تغییر کاربری داده شده و در حال طی مراحل ادراری احداث گلخانه هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به طرح مولدسازی روستاهای استان، گفت: این طرح در زمینه دامداری‌های روستایی تحت عنوان هر روستا یک دامداری، ۸۰ هزار رأس بره پایه پرواری داریم که پیشنهاد دادیم به جای واردات گوشت بره پایه پرواری وارد کنیم.
بهراملو ادامه داد: اگر این اتفاق بیفتد مشکلی در زمینه گوشت قرمز نخواهیم داشت و برنامه میان مدت و بلند مدت ما این است که خودمان تولید گوشت داشته باشیم.
وی با بیان اینکه رشد وتوسعه گلخانه‌های کوچک مقیاس خانگی یکی دیگر از برنامه‌های طرح مولدسازی روستاهای استان است، خاطرنشان کرد: صنایع کوچک روستایی یکی دیگر از برنامه‌های طرح مولدسازی روستاهای استان است که تولیدکنندگان می‌توانند در منزل خود کار کنند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه عرضه مستقیم تولیدات روستاها یکی دیگر از برنامه‌های طرح مولدسازی روستاهای استان است ، گفت: براساس این طرح تولیدات روستاییان به عنوان محصول سالم در روستاها عرضه شود که با همکاری اتحادیه ها درحال انجام است.
بهراملو درباره میزان تسهیلات این طرح، تأکید کرد: طرح  مولدسازی روستاهای استان تسهیلات محور نیست و قرار نیست در این طرح تسهیلاتی به روستاییان داده شود.

وی با بیان اینکه جهش تولید در دیمزارها در استان در راستای تولید علوفه در حال اجراست، افزود: در سیاست ما آیش معنا ندارد، چرا باید ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی استان رها شود؟

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه آیش در اراضی کشاورزی استان همدان جایی نخواهد داشت، تصریح کرد: در ۳۰۰ هزار هکتار آیش کشت محصولات علوفه‌ای، گیاهان دارویی و دانه‌های روغنی کشت خواهد شد.
بهراملو ادامه داد: ۷۵ پروژه کشاورزی با ۳۳۵ میلیارد تومان اعتبار و ۱۳۶۲ اشتغال مستقیم در هفته جهاد کشاورزی استان همدان افتتاح خواهد شد.
وی با بیان اینکه ۹۰ سردخانه با ۲۵۰ هزارتن  در استان داریم ، افزود: هم اکنون ۶۸ واحد صنایع تبدیلی کشاورزی در حال احداث است و ۲۴۶ واحد صنایع تبدیلی با ۵۰۰۰ میلیارد تومان در دست تکمیل است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: امسال ۳۵۰ هزار هکتار گندم دیم و ۸۵ هزار هکتار گندم آبی کشت شده است که پیش‌بینی می‌شود ۸۰۰ هزارتن تولید و بالای ۶۰۰ هزارتن خرید تضمینی داشته باشیم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره پرتودهی محصولات کشاورزی به ویژه سیب زمینی و سیر، خاطرنشان کرد: از پرتودهی استقبال کردیم چرا که اعتقاد داریم اگر قرار است سیب‌زمینی و سیر به صورت خام صادر شود باید عقیم سازی شده و بعد صادر شود.
وی درباره واحدهای راکد بخش کشاورزی استان همدان، یادآور شد: در سال ۱۴۰۲، ۷۶ واحد راکد فعال شده است و ۲۴۵ واحد راکد دیگر وجود دارد که در برنامه دو ساله به جبهه تولید برمی‌گردند.
بهراملو ادامه داد: همچنین بیش از ۳۰۰ واحد مورد بازبینی قرار گرفه است و در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۲۹ مصوبه ستاد تسهیل گرفته شده است و عمده مشکلات تولید کنندگان حل شده است.
وی با بیان اینکه در حوزه مکانیزاسیون تسهیلات ردیف ۱۲ ابلاغ شده و در حال معرفی متقاضیان به بانک هستیم، یادآور شد: در سال ۱۴۰۲‌، ۱۴۹ میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون در استان همدان پرداخت شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: از سال ۱۴۰۱ تاکنون ۸۰۰ پلاک رفع تداخل شده است و در مجموع ۱۲۳۴ پلاک رفع تداخل شده است.
بهراملو درباره بارش‌های سال‌جاری، تصریح کرد: ۳۷۳ میلیمتر میانگین بارش استان همدان در سال جاری بوده که نسبت به سال گذشته ۴۲ درصد و نسبت به بلند مدت ۱۲ درصد افزایش داشته است.
 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha