• پنجشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۲
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 1403032416499
  • خبرنگار : 71049

با تلاش‌های سازمان انرژی اتمی انجام گرفت؛

ظرفیت‌سازی برای حضور بخش خصوصی در عرصه ارتقای امنیت

ظرفیت‌سازی برای حضور بخش خصوصی در عرصه ارتقای امنیت

محمد اسلامی در آیین بهره‌برداری از مجتمع پرتودهی محصولات کشاورزی شرق کشور که با حضور سرپرست ریاست جمهوری از طریق ویدئو کنفرانس در مشهد برگزار شد؛ ضمن گرامیداشت یاد و خاطره رییس‌جمهور شهید آیت‌ الله رئیسی و سایر شهدای خدمت اظهار کرد: با توجه به تاکیدات رییس‌جمهور شهید مبنی بر بردن فناوری هسته‌ای در زندگی مردم کشور به لطف الهی و پشتیبانی‌هایی که انجام شد؛ این مهم محقق شده است.

به گزارش ایسنا، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی گفت با توجه به ریل‌گذاری انجام شده توانستیم این سازمان را از یک سازمان تحقیقاتی دارای تردیدهای فراوان در سر راه خود به سازمانی پرتحرک و مبتنی بر نگاه صنعتی و تجاری‌سازی تبدیل کنیم. در دولت سیزدهم همه فعالیت‌های این سازمان به عنوان دستاورد در تمام بخش‌ها رشد چند صد درصدی را تجربه کرد.

اسلامی افزود: ارتقای سلامت و امنیت غذایی به عنوان یکی از بخش‌های مهم کشور در دستور کار قرار سازمان انرژی اتمی ایران دارد که با استفاده از فناوری پرتودهی این موارد مهم را دنبال می‌کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بر اساس مطالعات کارشناسی شده، ۱۲ قطب تولید محصولات کشاورزی را در کشور برای توسعه سامانه‌های پرتودهی انتخاب کردیم که امروز شاهد بهره‌برداری از فاز نخست مجتمع پرتودهی محصولات کشاورزی در شرق کشور و در استان خراسان رضوی هستیم.

وی افزود: امروز بهره‌برداری از نخستین مجتمع پرتودهی محصولات کشاورزی در شرق کشور را آغاز کردیم؛ در اجرای این طرح با همکاری یک شبکه دانش‌بنیان همه سامانه‌های مولد پرتو مانند سامانه‌های مایکرویو، تابش گاما و شتابدهنده را تولید کردیم زیرا با توجه به تحریم‌ها نمی‌توان انتظار داشت که کسی این سامانه‌ها را به ما بفروشد و حتی اگر این امکان وجود داشته باشد، قیمت هر یک از سامانه‌ها بسیار گزاف خواهد بود.
وی ادامه داد: طراحی و ساخت این سامانه‌ها به‌صورت کاملا بومی در داخل کشور انجام شد.  

اسلامی گفت: به یاری حق تعالی امروز در مشهد و توسط بخش خصوصی مبتنی بر تحقق شعار سال؛ مجتمع پرتودهی محصولات کشاورزی با نصب سامانه پرتودهی با استفاده از فناوری مایکرویو افتتاح شد و آغاز به کار کرد. همچنین با دستور آقای مخبر، عملیات نصب سامانه‌های مبتنی بر روش پرتودهی تابش گاما در این مرکز آغاز می‌شود که این طرح حداکثر در ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: این مساله مهم که در قالب سند جامع راهبردی صنعت هسته‌ای که ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ توسط شهید آیت الله رئیسی رونمایی شد؛ پیش‌بینی شده بود و موجبات ریل‌گذاری در سازمان انرژی اتمی ایران را فراهم کرد.

رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: تا پایان شهریور، ۸ مرکز پرتودهی محصولات کشاورزی  را در سراسر کشور افتتاح خواهیم کرد که گام بزرگی در زمینه ارتقای سلامت و امنیت غذایی و نیز بهره‌وری در این حوزه محسوب می‌شود و موجبات ظرفیت‌سازی برای حضور بخش خصوصی در عرصه ممانعت از ضایعات محصولات کشاورزی و پیشگیری از افزایش آفات را فراهم می‌سازد. این روند در نهایت می‌تواند سبب برطرف ساختن موانع صادرات محصولات کشاورزی شود.
گفتنی است صبح امروز ( پنجشنبه، ۲۴ خرداد) در چارچوب طرح ماندگار «یادگار ابراهیم»؛ با حضور رییس‌سازمان انرژی اتمی ایران، سرپرست ریاست جمهوری اعضای هیات دولت، جمعی از مقامات کشوری و نیز خانواده شهید آیت‌الله رئیسی از طریق ویدئو کنفرانس از فاز نخست مجتمع پرتودهی محصولات کشاورزی شرق کشور و سایر پروژه‌های این استان بهره‌برداری شد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha