• شنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403032617321
  • خبرنگار : 50046

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی:

کشتارگاه‌های خراسان شمالی عید قربان فعالند / جگر نیمه‌پخته مصرف نکنید

کشتارگاه‌های خراسان شمالی عید قربان فعالند / جگر نیمه‌پخته مصرف نکنید

ایسنا/خراسان شمالی مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: بیماری‌های مشترک بین انسان و دام (بیماری‌های زئونوز) بیماری‌هایی هستند که افراد در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی و حفاظتی، در معرض خطر ابتلا قرار می‌گیرند، برخی از این بیماری‌ها نیز خطرناک هستند.

دکتر حمید رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو یا CCHF یکی از این بیماری‌هایی است که از دام مبتلا به انسان منتقل می‌شود و از انسان مبتلا به انسان سالم انتقال می‌یابد و حتی احتمال مرگ فرد بیمار نیز وجود دارد، اما نکته‌ مهم این است که راه مبتلا نشدن به آن بسیار ساده است و با رعایت نکات بسیار ساده می‌توان جلوی ابتلا به آن را گرفت.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد بیماری‌های نوظهور منشأ جانوری دارند و بیماری خون‌ریزی‌دهنده تب کریمه کنگو یکی از بیماری‌های خطرناک میان انسان و دام در دنیاست، گفت: این بیماری در دام هیچ علائمی ندارد و ممکن است توسط دامپزشک هم تشخیص داده نشود، اما در انسان علائم خطرناکی مانند خون‌ریزی دارد. این بیماری از طریق تماس انسان با دام بیمار یا از طریق کنه‌ای که به خون دام آلوده است، به انسان منتقل می‌شود.

او ادامه داد: افرادی که دام را خارج از کشتارگاه ذبح می‌کنند، کادر مایه‌کوب دامپزشکی، دامپزشک، کارگران و پرسنل کشتارگاه بخصوص افراد پوست‌کن در کشتارگاه در معرض ابتلا به این بیماری می‌توانند باشند. این افراد هنگام تماس با دام باید حفاظت‌های شخصی را مانند استفاده از دستکش و عینک انجام دهند.

وی با بیان اینکه زیستگاه اصلی کنه‌ها در طبیعت روی گیاهان است، بیان کرد: ممکن است کنه‌ای که از دام آلوده به بیماری کریمه کنگو تغذیه کرده است، فرد را در طبیعت بگزد و بیماری را منتقل کند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه کشتار دام در کشتارگاه‌ها و خریدن گوشت قرمز ممهور به مهر دامپزشکی، مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری است، تاکید کرد: یکی از اقداماتی که می‌توان از ابتلا به تب کریمه کنگو جلوگیری کرد، رعایت اقدامات بهداشتی است که باید مواردی مانند سمپاشی دام به مدت دو هفته قبل از کشتار توسط دامدار را در دستور کار قرار داد. از سوی دیگر، رفاه حال دام کشتاری نیز مورد توجه قرار گیرد و ۱۲ ساعت قبل از کشتار وارد کشتارگاه و از غذا دادن به آن خودداری شود. اگر دام به اندازه کافی استراحت کند و بعد از آن کشتار شود، ارزش غذایی آن نیز افزایش می‌یابد.

پرهیز جدی از مصرف جگر نیمه‌پخته توسط انسان

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی ادامه داد: عامل بیماری خون‌ریزی‌دهنده تب کریمه کنگو در خون دام وجود دارد، وقتی دام در کشتارگاه کشتار می‌شود ۲۴ ساعت دوره پیش‌سرد را می‌گذراند، عامل بیماری موجود در خون گوشت از بین می‌رود؛ اما گاهی دیده می‌شود برخی افراد، جگر را به‌صورت نیمه‌پخته استفاده می‌کنند که رفتار پرخطری است و برای اینکه عامل بیماری یادشده در جگر از بین رود، باید به مدت ۴۸ ساعت دوره پیش‌سرد را در یخچال بگذراند.

کشتارگاه‌ها در روز عید قربان فعالند

رمضانی با اشاره به اینکه در آستانه فرا رسیدن عید قربان هستیم و یکی از نگرانی‌های ما در این روز، شیوع بیماری است، گفت: تمام کشتارگاه در این روز فعالند و از مردم درخواست داریم تا دام نذری خود را در کشتارگاه‌ها کشتار کنند. از سوی دیگر، برای انجام این کار باید مشوق‌هایی را در نظر گرفت، مثلاً شهرداری به‌صورت رایگان کشتار دام را انجام دهد یا اینکه به کشتار دام سرعت دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha