• شنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۹
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1403032617581
  • خبرنگار : 50136

رئیس موزه‌های آذربایجان‌غربی اعلام کرد

بازدید بیش از ۱۰۰۰ نفر از جام زرین حسنلو نقده

بازدید بیش از ۱۰۰۰ نفر از جام زرین حسنلو نقده

ایسنا/آذربایجان غربی رئیس موزه‌های آذربایجان غربی از بازدید بیش از هزار نفر از جام زرین حسنلو نقده در موزه باستان‌شناسی ارومیه خبر داد.

جلیل رستم‌پور در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: جام زرین حسنلو، اثر بی‌بدیلی است که حدود ۳۰۰۰ سال قدمت دارد، این کشف در تاریخ باستان‌شناسی ایران و جهان، یکی از مهمترین اکتشافات علمی و از نادرترین آثار تاریخی دنیای باستان به شمار می‌رود، که در حفاری‌های انجام گرفته توسط رابرت دایسون در تابستان سال  ۱۳۳۷ هجری شمسی یافت شد.

رئیس موزه‌های آذربایجان غربی افزود: جزئیات هنری حک شده روی جام را می‌توان منشأ هنر دوره‌های بعدی از جمله مادها و هخامنشیان دانست در حال حاضر محل نگهداری این جام در موزه ملی ایران است.

وی ادامه داد: حسب موافقت وزارت‌خانه و اداره‌کل موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳، جام زرین حسنلو به‌صورت امانی و مدت محدود از موزه ملی ایران به موزه باستان‌شناسی ارومیه انتقال داده شد.

رستم‌پور گفت: در این راستا برای نمایش این جام فاخر در موزه باستان شناسی ارومیه، نمایشگاهی از تاریخ ۲۹ اردیبهشت(مصادف با روز جهانی موزه ها)، برپا شد که مراسم افتتاح آن هم‌زمان در ۱۱ استان از جمله آذربایجان غربی به‌صورت وبیناری با حضور دارابی، قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور، جمعی از مسئولان دیگر برگزار شد، حضور معاون سیاسی و امنیتی استانداری آذربایجان غربی در این مراسم ملی و بصورت وبیناری از موزه باستان شناسی ارومیه ، بعنوان نماینده آذربایجان غربی و به همراه برخی از مدیران کل سایر دستگاه‌ها و مهمانان مدعو ، نشان از اهمیت این میهمان تاریخی استان بود.

رئیس موزه‌های آذربایجان غربی تصریح کرد: در جوار نمایش این جام حسنلو، نمایشگاهی از عکس‌های تاریخی زمان مکشوفه جام، نمایشگاهی از آثار مکتوب و کتب چاپ شده جام زرین حسنلو و تپه حسنلو و همچنین با مشارکت کانون فکری کودکان و نوجوانان استان ایستگاه نقاشی کودکان از نقوش حکاکی شده جام برگزار شد که این نمایشگاهها بصورت عمومی تا ۱۲ خرداد امسال ادامه داشته است که در این مدت استقبال خوبی توسط عموم و جمعی از مسئولین محلی و استانی شد.

وی خاطرنشان کرد: در واپسین روزها،  محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی هم با حضور در موزه باستان‌شناسی ارومیه، در ۲۱ خرداد ۱۴۰۳، به مناسبت گرامیداشت روز جهانی صنایع‌دستی، از جام زرین حسنلو نقده بازدید و اظهار کرد: با توجه به سابقه تاریخی چند هزار ساله این استان و برخورداری از اشیای تاریخی فاخر لازم است شرایطی فراهم شود تا آثار فاخر متعلق به آذربایجان غربی در موزه‌های این استان به نمایش گذاشته شود و برای نمونه جام حسنلو برای همیشه در موزه ارومیه ماندگار شود.

رستم پور با بیان اینکه جام زرین حسنلو در تاریخ ۲۲ خرداد۱۴۰۳ به موزه ملی ایران بازگشت، گفت: موزه ارومیه از ابتدای سال جاری تا ۲۵ خرداد، میزبان  ۴۰۸۰نفر بوده که بیش از ۱۰۰۰ نفر از این میهمان ویژه بازدید کردند.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که برگزاری چنین رویدادهایی موجبات رونق موزه‌ها و حضور عموم مردم و پژوهشگران در موزه ها بوده ضرورت دارد نیاز است برنامه ریزی برای نمایش سایر آثار استان و همچنین برگزاری مشابه چنین رویدادی برای آثار شهرستانی موجود در مخزن ارومیه در شهرستان‌های استان هم انجام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha