• شنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۷:۲۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403032617791
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار انتخاباتی ایسنا؛ ۲۶ خرداد

۱۲ روز تا انتخابات؛‌ سفرهای انتخاباتی/وعده‌های تکراری/حمایت‌ها و تخریب‌ها

۱۲ روز تا انتخابات؛‌ سفرهای انتخاباتی/وعده‌های تکراری/حمایت‌ها و تخریب‌ها

دوازده روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری و با جدی شدن تبلیغات و فعالیت ستادهای انتخاباتی شش کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری،‌ مجری مناظره‌های انتخاباتی از سوی ستاد انتخابات ریاست‌جمهوری صداوسیما معرفی شد.

به گزارش ایسنا،‌ با مرور اخبار انتخاباتی شنبه - بیست و ششم خرداد ۱۴۰۳ می‌خوانیم:

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیداری که با جمعی از نخبگان و مدال‌آوران علمی کشورمان با اشاره به انتخابات پیش روی ریاست جمهوری تاکید کردند که هر دولتی سرکار بیاید باید استقلال سیاسی کشور را حفظ کند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با بیان اینکه انتخابات خیلی مهم است و در درجه‌ی اول هم مشارکت مهم است،‌ افزودند: هرچه میتوانید تلاش کنید؛ چه در محیط‌های دانشجویی، چه در محیط‌های کاری، چه در محیط‌های خانوادگی و اینها، تلاش کنید که مشارکت افزایش پیدا کند.

رهبر انقلاب همچنین در تبیین معیارهای انتخاب نیز گفتند: برای انتخاب خوب، ببینید چه کسی به ملاک‌های انقلاب نزدیک‌تر است و توانایی کار در جهت این ملاک‌ها را دارد.

همچنین صبح امروز و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هم دیوارنگاره انتخاباتی میدان ولیعصر (عج) با سخنی از امیرالمومنین(ع) رونمایی شد. 

۱۲ روز تا انتخابات؛‌ سفرهای انتخاباتی/وعده‌های تکراری/حمایت‌ها و تخریب‌ها

ستاد انتخابات ریاست‌جمهوری صداوسیما، مهدی خسروی ـ گوینده خبر ـ را به‌عنوان مجری مناظره‌های انتخاباتی معرفی کرد.

لازم به ذکر است که سازمان صداوسیما برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری پنج مناظره انتخاباتی در روزهای ۲۸ و ۳۱ خرداد، همچنین، یکم و چهارم و پنجم تیر تدارک دیده است که به‌طور زنده از شبکه‌های خبر و یک سیما به روی آنتن می‌رود.

برنامۀ تبلیغاتی امروز- شنبه نامزدهای انتخابات عبارت است از: 

برنامۀ «میزگرد سیاسی» با حضور علیرضا زاکانی، ساعت ۱۴:۳۰ شبکه ۳

برنامۀ «صف اول» با حضور مسعود پزشکیان، ساعت ۱۷:۳۰ شبکه خبر

برنامۀ «با مردم» با حضور محمدباقر قالیباف، ساعت ۱۸:۳۰ شبکه یک

برنامۀ «میزگرد فرهنگی» با حضور سعید جلیلی، ساعت ۱۹ شبکه ۲

برنامۀ «گفت‌وگوی ویژۀ خبری» با حضور مصطفی پورمحمدی، ساعت ۲۲ شبکه خبر

برنامۀ «میزگرد اقتصادی» با حضور  قاضی‌زاده هاشمی، ساعت ۲۲:۴۵ شبکه یک

اخباری از ستادهای انتخاباتی نامزدها

اخبار مربوط به آخرین اظهارات کاندیداهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را می توانید در این گزارش مرور کنید.

علی نیکزاد رئیس ستاد مرکزی انتخاباتی محمد باقر قالیباف اعلام کرد که سید محمد حسینی، ریاست ستاد دانشگاهیان کشورِحامیان محمد باقر قالیباف را برعهده گرفت.

حسینی در دولت سیزدهم، معاونت پارلمانی ریاست جمهوری و مشاور فرهنگی و اجتماعی رئیس جمهور شهید را بر عهده داشت.

علی نیکزاد  همچنین در تجمع فعالان ستادی این نامزد انتخابات که در مسجد امام صادق (ع) میدان فلسطین تهران برگزار شد، تاکید کرد: جهت ادامه خط اردوگاه جبهه انقلاب اسلامی باید بیاییم و به برادری رای بدهیم که راه رئیسی، انقلاب و اردوگاه انقلاب را ادامه بدهد و در دیدگاه ما ضمن احترام به دیگران، آن فرد کسی نیست جز محمدباقر قالیباف.

قالیباف همچنین با انتشار توییتی تاکید کرده است: هرچه دقیق‌تر و صریح‌تر سخن بگوییم، مانع غلبه سخنرانی و شعار و تکه‌پرانی بر داشتن برنامه و کارنامه خواهیم شد.

۱۲ روز تا انتخابات؛‌ سفرهای انتخاباتی/وعده‌های تکراری/حمایت‌ها و تخریب‌ها

در برنامه میزگرد فرهنگی شبکه دوم سیما، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی به همراه داود رحیمی سجاسی و لاله فرهنگ متین به عنوان مشاوران فرهنگی خود حضور یافته بود که سجاسی دکترای فرهنگ و ارتباطات و عضو هیأت علمی دانشگاه  شاهد و متین، معاون اسبق برنامه ریزی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری دارای دکتری فیزیک، فارغ التحصیل مدیریت حکمرانی دانشگاه دفاع ملی و عضو هیأت علمی دانشگاه است.

۱۲ روز تا انتخابات؛‌ سفرهای انتخاباتی/وعده‌های تکراری/حمایت‌ها و تخریب‌ها

مسعود پزشکیان امروز جهت افتتاح ستاد انتخاباتی خود در قم و همچنین دیدار با مراجع تقلید به این شهر سفر کرد.

این نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در جریان این سفر پس از زیارت حرم حضرت معصومه (س)، در جمع خبرنگاران درباره هدفش از حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری گفت: فکر می‌کنم با اجرای دقیق برنامه‌های بالادستی کشور، می‌توان فشار فقر را از خانوارهای ایرانی برداشت.

پزشکیان همچنین با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به اینکه از لوازم قدرت علمی ایران، عقب نماندن از توسعه «هوش مصنوعی» و تاثیرات آن در ساحت‌های زندگی مردم و حکمرانی است، نوشت: در صورت اعتماد شما، پیشنهاد سنجیده و کارشناسانه دکتر شریفی و همکاران متخصصش را در دستور دولت قرار خواهم داد و از آنها در پیشبرد پیشنهاد بهره خواهم برد.

در پی انتشار لیستی در فضای مجازی با عنوان کابینه پیشنهادی  پزشکیان هم،‌ ستاد انتخاباتی این نامزد انتخابات  ریاست جمهوری ضمن رد این خبر تاکید کرد: جدول مذکور هیچ ارتباطی با جناب آقای دکتر پزشکیان و ستاد ایشان نداشته و صرفا یک شیطنت غیر واقعی با هدف تاثیر گذاری منفی بر سازمان رای دکتر پزشکیان بوده و به هیچ وجه صحت ندارد. از عموم مردم عزیز ایران و علاقه‌مندان به دکتر پزشکیان تقاضامندیم اخبار صحیح را تنها از مجاری رسمی پیگیری کنند.

۱۲ روز تا انتخابات؛‌ سفرهای انتخاباتی/وعده‌های تکراری/حمایت‌ها و تخریب‌ها

امروز همچنین مسئولان ستادهای انتخابات استانی علیرضا زاکانی، از دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری منصوب شدند که اسامی کامل آنها را می توانید در این لینک بخوانید.

۱۲ روز تا انتخابات؛‌ سفرهای انتخاباتی/وعده‌های تکراری/حمایت‌ها و تخریب‌ها

محسن منصوری  در احکامی مسئولان ستاد انتخاباتی سعید جلیلی را منصوب کرد.

ستاد سعید جلیلی هم در واکنش به خبر انصراف وی از انتخابات، ضمن تکذیب این خبر تاکید کرد: به اطلاع عموم دوستداران دکتر سعید جلیلی می‌رسانیم که به منظور جلوگیری از تداوم دروغ‌پردازی‌ها علیه ایشان، مطابق حق قانونی این ستاد، پیگرد قانونی انتشار این شایعات در دستور کار قرار گرفته و تا رسیدگی کامل به جزئیات و چرایی شایعه‌سازی، با مراجع قانونی درارتباط خواهیم بود.

سعید جلیلی نیمه شب‌گذشته هم پس از حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری، شبکه اینترنتی اختصاصی خود در تلوبیون راه افتتاح کرد. شبکه اینترنتی ۲۴ ساعته تلوبیون با اینترنت رایگان برای کاربران، برای تمام نامزدها در دسترس است و پخش آن تا پایان مهلت تبلیغات ادامه دارد.

۱۲ روز تا انتخابات؛‌ سفرهای انتخاباتی/وعده‌های تکراری/حمایت‌ها و تخریب‌ها

ستاد انتخابات شورای وحدت حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی در اطلاعیه‌ای اسامی مسئولان ستادهای انتخابات استانی این کاندیدا را اعلام کرد که می توانید لیست کامل آن را در این لینک مرور کنید.

همچنین حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس خطاب به مردم نوشت: تصمیم با شماست.

۱۲ روز تا انتخابات؛‌ سفرهای انتخاباتی/وعده‌های تکراری/حمایت‌ها و تخریب‌ها

شخصیت‌ها چه گفتند؟

محمدرضا عارف طی اظهاراتی در دیدار با فعالان و صاحب‌نظران صنعت ارتباطات کشور، با اشاره به اهمیت نقش برجسته و مزیت نسبی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و سهم بالای این حوزه در اشتغالزایی و تولید ناخالص داخلی،‌ از پزشکیان خواست که در حوزه ICT یک برنامه جامع عملیاتی برای این صنعت ارائه شود تا وزیر مربوطه از دل این برنامه خارج شود.

۱۲ روز تا انتخابات؛‌ سفرهای انتخاباتی/وعده‌های تکراری/حمایت‌ها و تخریب‌ها

محمد صادق کوشکی با حضور در استودیو مثبت و منفی پلاس ایسنا، ضمن ارائه تحلیل خود از فضای انتخاباتی کشور خاطرنشان کرد:میزان مشارکت تا حد زیادی از حس و حال جامعه قابل لمس است. من واژه قابل لمس به کار می برم.چون بخشی از مشارکت پدیده ای کیفی و بخشی از آن پدیده کمی است. این حس و دریافت من است که این دوره خیلی نباید نگران مشارکت باشیم و مشارکت قابل قبولی خواهیم داشت.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه باید به رای مردم احترام گذاشت،‌افزود: نتیجه رای هر فرد و هر گروهی باشد  قابل احترام است. اینکه خود رایی و دیکتاتوری داشته باشیم که یا مردم باید به من رای دهند یا انتخابات مهندسی شده بود بچگانه است من فکرکنم همه می دانند چه جریانی بیشتر اینگونه رفتار کردند.

*‌ پرویز امینی نویسنده، استاد دانشگاه، تحلیل‌گر سیاسی هم در گفت و گویی با ایسنا چنین تحلیل کرد که بعد از سه انتخابات الان با یک فضای دیگر در مشارکت روبه‌رو هستیم که از دوگانه مشارکت - تحریم در این انتخابات عبور کردیم. این دوگانه اکنون به عنوان یک نیروی سیاسی و تعیین‌کننده و تقسیم‌کننده نیروهای اجتماعی و سیاسی حاضر نیست. گارد نیروهای اجتماعی و سیاسی هم به سمت مشارکت باز است.اما کم و کیف مشارکت در این وضعیت به مسائلی مربوط است.

وی همچنین افزود: در این دوره از انتخابات شخصیت شگفتی‌ساز ظهور نکرده است ولی اگر نامزدی بتواند خود را به زمینه اجتماعی لازم برساند و به عنوان یک کاراکتر پخته و کارآزموده و توانا شناخته شود، تمایل بیشتری به او ایجاد خواهد شد.

۱۲ روز تا انتخابات؛‌ سفرهای انتخاباتی/وعده‌های تکراری/حمایت‌ها و تخریب‌ها

*‌ امروز همچنین مسئولان دانشجویان ستاد انتخابات سعید جلیلی و مسعود پزشکیان  کاندیداهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری برای مناظره انتخاباتی دانشجویی به ایسنا آمدند و ضمن بیان رویکردها و برنامه‌های کاندیداهای مطلوب خود به مناظره نشستند.

در بخشی از این مناظره مسئول دانشجویان ستاد انتخاباتی سعید جلیلی ، اظهار کرد:  نامزدهای ریاست جمهوری باید به طور شفاف به نخبگان، تصویری از آینده و تحلیلی از گذشته ارائه دهند.  آقای جلیلی به طور شفاف نظرات خود را از جمله درباره دانشگاه ‌ها بیان کردند. ایشان معتقد به مسئله محوری دانشگاه‌ها هستند. حتی آقای جلیلی نیز به برخی از عملکرد های دولت شهید رئیسی انتقاد داشته‌اند اما گفتمان ایشان و رویکرد ایشان را تایید کرده‌اند. تا زمانی که نامزدهای انتخاباتی تصویر روشنی از میزان مشارکت مردم در دولت آینده ارائه ندهند، میزان مشارکت افزایش پیدا نخواهد کرد.

 در ادامه نیز مسئول دانشجویان ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان با ذکر این‌که «مسعود پزشکیان شخصیتی مشورت پذیر دارد»، گفت:  پزشکیان نقش ریاست‌جمهوری را سکانداری و تصمیم گیری در سطح کلان می‌دانند. کسی می‌تواند مسیر کشور را به سمت درستی حرکت دهد که مشورت پذیر باشد و نگاه انقلابی و ضد انقلابی و اصول گرایی و اصلاح طلبی نداشته باشد. وی صادق است و نشان داده که مشورت پذیر و قابل اعتماد است. ایشان برنامه مشخصی برای توسعه ، عدالت، رفاه و دیگر مسائل مهم کشور دارند. با توجه به آشنایی ایشان با نهج البلاغه قطعا به محورهای عدالت و اجرای آن آگاه است. 

۱۲ روز تا انتخابات؛‌ سفرهای انتخاباتی/وعده‌های تکراری/حمایت‌ها و تخریب‌ها

* غلامرضا ظریفیان در ارزیابی خود از ترکیب نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری می گوید:  کنار رفتن جلیلی، آرای او را به سبد قالیباف نمی‌ریزد و  به میزانی که مشارکت کم شود احتمال اینکه انتخابات به دور دوم برود، وجود دارد.

* فیض الله عرب سرخی عضو جبهه اصلاحات در تحیلی خود از فضای انتخاباتی کشور معتقد است که هر کسی در مناظره‌ها با خواست جامعه همراهی کند می‌تواند رای مردم را بگیرد.

۱۲ روز تا انتخابات؛‌ سفرهای انتخاباتی/وعده‌های تکراری/حمایت‌ها و تخریب‌ها

* حجت الاسلام جلالی عضو و رئیس دفتر جامعه روحانیت مبارز  با اشاره به انتصاب «مسعود زریبافان» به عنوان معاون امور استان‌های ستادهای پورمحمدی گفت:  حجت الاسلام پورمحمدی بارها اعلام کرده که در صورت پیروزی در دولت خود از توانمندی‌های همه جناح‌ها و احزاب و گروه‌های سیاسی استفاده خواهد کرد و پیوستن افرادی با گرایشات متفاوت سیاسی می‌تواند نشانه‌ای از توانایی برای اجماع‌سازی فراجناحی، در تشکیل دولتی فراگیر باشد.

۱۲ روز تا انتخابات؛‌ سفرهای انتخاباتی/وعده‌های تکراری/حمایت‌ها و تخریب‌ها

*‌ حشمت الله فلاحت‌پیشه نماینده ادوار مجلس درتحلیل خود از فعالیت انتخاباتی پزشکیان می گوید که دخالت در امور شخصی مردم پررنگ‌ترین بن‌بست پیش‌روی پزشکیان است.

*‌ این در حالیست که محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم با بررسی کاندیداهای موجود اعلام کرده است که دکتر مسعود پزشکیان را در این میان اصلح یافتم و به ایشان رای خواهم داد.

۱۲ روز تا انتخابات؛‌ سفرهای انتخاباتی/وعده‌های تکراری/حمایت‌ها و تخریب‌ها

احزاب و تشکل‌ها چه کرده‌اند؟

جبهه ایران اسلامی با صدور بیانیه ای از سعید جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: باعنایت به برگزاری زودهنگام انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری در پی شهادت رئیس جمهور انقلابی ، محبوب و مردمی سید محرومان و همراهان خدوم کشور عزیزمان در شرایط انتخاب خطیر و مهم دیگری قرار گرفته و در راستای تقویم نظام مقدس جمهوری اسلامی و تقویت مشارکت ملی جبهه ایران اسلامی بابهره گیری از توانمندی خود در سراسر کشور پس از بررسی شرایط اقتصادی و عمومی جامعه که نیاز به تداوم خط خدمت به ملت شریف ایران می باشد که پس از بررسی سوابق علمی اجرایی و توانمندی‌ نامزدهای مورد تایید شورای نگهبان با اکثریت آرا شورای مرکزی و دبیران استان‌ها نسبت به انتخاب کاندیدای اصلح مورد حمایت این جبهه اقدام نمود.

۱۲ روز تا انتخابات؛‌ سفرهای انتخاباتی/وعده‌های تکراری/حمایت‌ها و تخریب‌ها

در روزنامه ها و فضای مجازی چه خبر بود؟

وطن امروز با تیتر «فرمول وحدت»،‌ ابرار با تیتر «رای دهندگان در حل استیضاح»،‌ آرمان‌ملی با انتشار گزارشی از احتمال انصراف نامزدهای اصولگرا با تیتر «انتخاب سخت جلیلی و قالیباف»، آرمان‌امروز با تیتر «موج پزشکیان»، جوان با تیتر «ناگهان، مشاوران نامزدها»،‌ کیهان با دو تیتر «نامزدها باید از اقتصاد سردر بیاورند» و «اراده دولت را نمیتوان به مشاوران سپرد»، خراسان با تیتر «سرنوشت سازی مرددها»، مردم سالاری با تیتر «قهر کردن با صندوق انتخابات درست نیست»، همدلی با تیتر اراده اصلح ، جام‌جم با تیتر «مشارکت حداکثری، ایران مقتدر»، صنعت با تیتر «حمایت زنان از پزشکیان»، هم میهن با بررسی تاثیر حمایت رئیس دولت اصلاحات از مسعود پزشکیان بر معادلات انتخابات با تیتر «رای خاتمی»، رسالت با تیتر «توفیق سیاسی و اقتصادی،‌ثمره مشارکت مردمی»، ستاره صبح با تیتر «۱۱ راهبرد پزشکیان برای حکمرانی خوب»، شرق باتیتر «در ستایش تخصص سالاری »، همشهری با تیتر «نامزدها مراقب باشی، با هوادارانتان قضاوت می شوید»، اعتماد با تیتر «موج فراگیر حمایت از پزشکیان»، صبح نو با تیتر «دعوت به کارآمدی»، سازندگی با تیتر «ایران یک دولت ملی می خواهد»  درصفحات اول خود به بررسی موضوع انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهور پرداختند.

جزئیاتی از انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم 

بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که پیش از این مقرر بود در خردادماه سال ۱۴۰۴ برگزار شود، پس از شهادت رئیس‌جمهوری و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی، بصورت زودهنگام و هشتم تیرماه امسال برگزار خواهد شد.

در اولین جلسه سران قوا که بعد از ظهر ۳۱ اردیبهشت به میزبانی معاون اول رئیس جمهور و با حضور رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس شورای اسلامی در محل ساختمان دولت برگزار شد، زمانبندی فرایند انتخابات و روند برگزاری مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با توجه به توافق اولیه شورای نگهبان، انتخابات برای تعیین رئیس جمهور جدید در تاریخ ۸ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شود.

بر اساس تقویم مصوب انتخابات، زمان ثبت نام از داوطلبان در روزهای ۱۰ تا ۱۴ خرداد، بررسی صلاحیت ها در روزهای ۱۵ تا ۲۱ خرداد،‌ اعلام اسلامی داوطلبان نهایی در روز ۲۲ خرداد و انجام تبلیغات از ۲۳ خرداد تا ۶ تیر تعیین شد.

طبق ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری کاندیداها هنگام ثبت‌نام باید رجل مذهبی، سیاسی، ایرانی‌الاصل، دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی و مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند. حداقل سن کاندیداهای انتخابات باید ۴۰ سال تمام شمسی و حداکثر سن آنان نیز ۷۵ سال تمام شمسی در هنگام ثبت‌نام باشد. واجدان شرایط می‌توانند صرفاً با در اختیار داشتن کارت ملی و شناسنامه در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت کنند.

اخذ رأی در انتخابات ریاست جمهوری این دوره به صورت تعرفه کاغذی برگزار خواهد شد که در کنار آن دستگاه احراز هویت نیز وجود دارند و رای‌دهندگان با کارت ملی یا شناسنامه می‌توانند رای بدهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha