غلامرضا خارکوهی به مناسبت ماه محرم در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به تعمیق فرهنگ امام حسین(ع) در زندگی شخصی و اجتماعی امام خمینی(ره) اظهار کرد: امام خمینی(ره) از کودکی در خانواده ای رشد و نمو پیدا کرد که همواره نام امام حسین(ع) در زندگی شان می درخشید و در مراسم و مجالس سیدالشهدا شرکت میکردند و خود حتی بانی اینگونه مجالس عزاداری بودند به طوری که این رویه تا آخرین روزهای حیات امام خمینی(ره) تداوم داشت.
وی ادامه داد: روضه خوان امام رحمه الله علیه در اواخر عمرش پیرمرد مخلصی همچون حاج آقا کوسلی بود که روضه های امام حسین(ع) را کوتاه و گویا و مستند و بدور از تحریفات و خارج از پیرایه های دروغین در حسینیه جماران می خواند و اشک امام و مردم را در میآورد. بطوری که لذت این روضه ها در دهه ۶۰ برای بنده و بسیاری از همسالانم که آن را از تلویزیون می دیدیم هنوز در روح و جانمان ماندگار است.
این تاریخ نگار گلستانی به تشریح دیدگاههای امام خمینی(ره) درباره قیام کربلا و اهمیت سنت عزاداری امام حسین(ع) پرداخت و افزود: قیام امام حسین(ع) مبنای اندیشههای انقلابی امام خمینی(ره) بوده و ایشان چهره واقعی قیام کربلا را به جهانیان نشان داد.
قیام امام حسین(ع) مبنای قیام امام خمینی(ره) بود
خارکوهی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) به عنوان یک عالم و مرجع بزرگ اسلامی، و هم به عنوان یک رهبر محبوب مردمی در طول سال های حیاتش همواره توجه خاصی به قیام کربلا داشت، گفت: رهبر کبیر انقلاب علاوه بر برپایی سنت عزاداری اباعبدالله، بارها در کتاب ها ، سخنرانی ها و پیام های خود به تشریح فلسفه واقعی قیام امام حسین(ع) پرداخته و مردم را به زنده نگه داشتن این سنت مذهبی و شیعی تشویق و ترغیب میکرد.
وی تصریح کرد: حضرت امام خمینی(ره) حتی قیام خود را علیه رژیم پهلوی بر اساس آموزه های حسینی آغاز کرد و استمرار بخشید لذا قیام امام حسین(ع) مبنای اندیشههای انقلابی امام خمینی(ره) بود. مخصوصا مقاومت هشت ساله دوران دفاع مقدس ملت ایران منبعث از مقاومت عاشورا بود به همین جهت او انقلاب اسلامی را پرتوی از قیام عاشورا می دانست.
این پژوهشگر گلستانی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) اعتقاد و ارادت ویژه ای به اهل بیت پیامبر(ص) بخصوص امام حسین(ع) داشت، گفت: در آثار امام خمینی (ره) مخصوصا در کتاب های صحیفه امام شرح چهل حدیث، استفتائات، ولایت فقیه، آداب الصلوات، تقریرات فلسفه و کتاب البیع بیش از صد بار نام امام حسین(ع) و مشتقاتش تکرار شده است.
وی ادامه داد: از نظر امام خمینی(ره) قیام کربلا با آنکه با عده بسیار کمی انجام شد و همه آنها مظلومانه به شهادت رسیدند اما توانستند امپراتوری بزرگ یزید را شکست داده و از بین ببرند لذا مجالس عزای امام حسین(ع) موجب زنده نگه داشتن این قیام در میان مردم و ترویج فداکاریهای او موجب مقاومت ملت در برابر حاکمان ستمگر میشود.
خارکوهی گفت: از نظر امام خمینی(ره) قیام امام حسین(ع) قیامی با اعتقادات محکم به مکتب اسلام و برای مبارزه با ظلم و ستم یزید بود تا بساط حاکمیت یزید ستمگر را برچیند و دین اسلام را از شرّ نااهلان نجات داده و خود حکومت اسلامی واقعی را تأسیس کرده و آموزههای راستین قرآن و پیامبر و امیرالمومنین را محقق نماید.
مصیبت سلب حکومت از حضرت علی(ع) بزرگتر از مصیبت عاشورا بود
این تاریخ نگار ادامه داد: البته امام خمینی(ره) معتقد است بالاترین مصیبتی که بر اسلام وارد شده، مصیبت سلب حکومت از حضرت علی(ع) بوده و عزای او از عزای کربلا بالاتر است. چون اعظمِ مصیبتها این مصیبت است و مخالفان با سلب حکومت از امام علی، نگذاشتند که مردم اسلام ناب محمدی را بفهمند.
وی با اشاره به تفسیر هوشمندانه امام خمینی (ره) از عبارت معروف «کلُّ یومٍ عاشورا و کلُّ ارضٍ کربلا» گفت: امام خمینی(ره) در یکی از سخنرانیهایش تصریح میند که برخی این عبارت بزرگ را اشتباه فهمیدهاند و خیال میکنند این یعنی هر روز باید گریه کرد! لکن محتوایش غیر از این است منظور از آن این است که بدانیم کربلا چه کرد، ارض کربلا در روز عاشورا چه نقشی را بازی کرد؟ همه زمین ها باید آن طور باشند.
خارکوهی ادامه داد: نقش کربلا این بود که سیدالشهدا با چند نفر معدود آمدند به کربلا و ایستادند در مقابل ظلم یزید و دولت جبار او. در مقابل امپراتور زمان ایستادند و فداکاری کردند و کشته شدند، لکن ظلم را قبول نکردند و شکست دادند یزید را . همه جا باید این طور باشد. هر روز هم باید این طور باشد. همه روز، باید ملت ما این معنا را به یاد داشته باشد که امروز روز عاشوراست و ما باید در مقابل ظلم بایستیم و همین جا هم کربلاست و باید نقش کربلا را ما پیاده کنیم، انحصار به یک زمین خاص نداشته و انحصار به یک افراد خاصی ندارد.
تاریخنگار گلستانی خاطرنشان کرد: قضیه کربلا منحصر به یک جمعیت هفتاد و چند نفری و یک زمین کربلا نبوده؛ همه زمین ها باید این نقشه را اجرا کنند و همه روزها، غفلت نکنند، تکلیف همگانی مقابله با ستم است، ملت ها باید غفلت نکنند از اینکه همیشه باید مقابل ظلم بایستند.
این تاریخ نگار با اشاره به القائات دشمن به جوانان، علیه مجالس گریه و عزاداری امام حسین(ع) گفت: امام خمینی (ره) بر استمرار این مجالس تاکید نموده که اینها شعائر مذهبی و سیاسی ماست و باید حفظ شود. اینها نمیدانند که روضه خوانی عواطف مردم را چنان تهییج میکند که برای همه چیز حاضرند. چون وقتی مردم دیدند سیدالشهدا جوان هایش را در راه خدا داد و آن طور قطعه قطعه شدند، حس شهادت طلبی برای مردم به آسانی درک میشود و جوانانشان را برای دفاع از اسلام تقدیم راه خدا میکنند.
دشمنان اسلام از گریه کردن بر مصائب عاشورا در هراسند
خارکوهی با اشاره به این که ذکر مصائب عاشورا موجب بیداری و ظلم ستیزی جامعه می شود، گفت: امام خمینی(ره) معتقد است، دشمنان میبینند که مجالس روضه، ذکر مصائب مظلوم و ذکر جنایات ظالم در هر عصری مظلومان را مقابل ظالمان و طاغوت ها قرار میدهد لذا کسانی که تزریق میکنند به شما «ملت گریه»، اینها خیانت میکنند. چون اربابهایشان از این گریهها میترسند.
وی با بیان اینکه گریه بر امام حسین(ع) جنبه سیاسی و جنبه اجتماعی دارد، گفت: پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود: أنَا مِنْ حُسَینٍ یعنی دیانت را امام حسین(ع) نگه میدارد و فداکاری او دیانت اسلام را نگه داشته است لذا ما هم باید نگهش بداریم.
این تاریخ نگار خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سالهای اخیر آثار خوبی در این زمینه به چاپ رسیده است، مخصوصا «کتاب قیام عاشورا در کلام و پیام امام خمینی» به حجم ۱۲۰ صفحه که توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام تدوین شده و تاکنون پانزده بار جمعاً در شمارگان بیش از چهل هزار نسخه منتشر شده و بهترین مرجع برای آشنایی نسل جوان، پژوهشگران، دانشگاهیان، هیأتها، مداحان و خطیبان با دیدگاههای عاشورایی امام خمینی (ره) است.
انتهای پیام
نظرات