فرخ میرشاهزاده کارشناس گردشگری در گفتوگو با ایسنا با اشاره به موضوع معنا و رسالت بومگردی و نقش آن در صنعت گردشگری، اظهار کرد: واژه بومگردی واژه جدیدی است که یک دهه است در صنعت گردشگری مورد توجه واقع شده و مخاطبین خاص خود را دارد و مترادف اکولوژها در سطح بینالمللی است که با محیط سازگاری و همخوانی دارد.
وی با بیان اینکه غالب ساختاری آنها از مصالح بومآورد تهیه شده است، عنوان کرد: از وقتی که این واژه وارد ساختار کشور ما شد شناخت معینی در خصوص آن وجود نداشت.
این کارشناس گردشگری با بیان اینکه ملاک اولیه بومگردی این است که ساختار آن با ساختار محیط و بوم همسان باشد، تصریح کرد: در کشور ما به دلیل عدم درک مفهوم صحیح بومگردی گاهی شاهد هستیم در مرکز شهر و در همان ساختار شهری مراکزی با عنوان بومگردی ایجاد شدهاند، در حالی که حتی سازه و مصالح بومگردی باید از بومآوردهای منطقه باشد.
میرشاهزاده با بیان اینکه بومگردی صرفا منحصر در سازه و ساختمان نیست، تصریح کرد: هدف از ایجاد بومگردی این است که مردم محلی به ماندگاری در محیط و حفاظت از دارایی منطقهای خود ترغیب شوند و جاذبه محلی و صنایع دستی منطقه را توسعه دهند.
وی با تاکید براینکه اقامتگاههای بومگردی باید تداعیگر فرهنگ و نگاه اجتماعی منطقه باشند نه اینکه با وسایل لوکس و مدرن، رفاهیاتی را برای حضور مسافران فراهم آورند، ابراز کرد: مقصد گردشگرپذیر باید در قالب ساختار خدماتی با فرهنگ و اجتماع زیستبوم باشد.
این کارشناس گردشگری معتقد است: در کشور ما به دلیل عجله و شتابی که در پیادهکردن این رویداد صورت گرفت تطابق صحیح و منسجمی بر معنا و مفهوم بومگردی انجام نشده و هدف موضوع به درستی محقق نشده است.
میر شاهزاده با بیان اینکه متأسفانه امروز شاهد حفظ اصالت بوم که مهمترین رویکرد و محور بومگردی است، نیستیم و روح این پدیده در اتفاقات امروز جاری و ساری نیست خاطرنشان کرد: امروز بومگردیها به اقامتگاههایی تبدیل شدهاند که کمتر مورد نظارت هستند، این اماکن با قیمتهای غیرمتعارف پذیرای میهمانان غیرمتعارف هستند که تنها هدف از بهرهوری در فضای بومگردی را دور شدن فضای اجتماع میدانند.
وی در ادامه به نقش عنصر خلاقیت در روند بومگردی اشاره و تشریح کرد: نقش خلاقیت در روند ایجاد و راهاندازی بومگردی بسیار مهم است و توسعه بازار و رونق اقتصادی آن باید تمایلات گردشگر را در تأمین رفاه، خلاقیت و درک فرهنگ منطقه توأم باهم داشته باشد.
وی افزود: وجود خلاقیت میتواند مزیت رقابتی محسوب شود و در کلیه تأسیسات گردشگری، خدمتی متنوع منظور گردد و سرگرمی و جذابیتهای مضاعف برای مخاطب ایجاد کرده و امتیازی برای بومگردیها باشد.
این کارشناس حوزه گردشگری با بیان اینکه داشتن اینترنت در بومگردی که نیاز جاری همه افراد است، فراهم کردن رسانه و تلویزیون در فضای عمومی بومگردی نیز میتواند در افزایش رفاه و راحتی گردشگر مؤثر باشد، تصریح کرد: همچنین استفاده از ابزارهای نویی که تسهیلگر خدمات هستند و ابزارهایی که کاهش منابع انرژی را به دنبال دارند میتوانند در زمینه تقویت فضای بومگردی برای صاحبان این حرفه مؤثر و مهم واقع شوند.
وی با بیان اینکه تبلیغات موضوع مهمی در فضای بومگردی است که صاحبان بومگردی نباید در این خصوص منتظر عملکرد مسئولین باشند، افزود: تکیه مراکز خدماتی باید بر توان خود باشد و حتما در این زمینه اقدامات مؤثری داشته باشند و توسعه کسب و کار را مقدم بر حمایت مسئولین قرار دهند.
میر شاهزاده با بیان اینکه آگاهسازی مناسب و تولید محتوا از مهمترین مباحثی است که در فرهنگ گردشگری مغفول مانده است، اظهار کرد: نتیجه درستی از حمایتهای دولتی در این خصوص فراهم نشده است در حالی که تبیین ظرفیت و پتانسیل یک مجموعه بومگردی پیش از نیاز ابراز نیاز مصرفکننده میتواند در جذب گردشگر و رونق فضای بومگردی و گردشگری مؤثر واقع شود.
انتهای پیام
نظرات