• یکشنبه / ۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403070806144
  • خبرنگار : 71129

وزیر خارجه آذربایجان: فضای جدیدی در قفقاز جنوبی ایجاد شده است

وزیر خارجه آذربایجان: فضای جدیدی در قفقاز جنوبی ایجاد شده است

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در جریان سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: پایان درگیری مسلحانه با ارمنستان و احیای حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، فضای جدیدی را در قفقاز جنوبی ایجاد کرده است. برای اولین بار پس از چندین دهه، ثبات در منطقه و صلح واقعی برقرار شده است.

به گزارش ایسنا، جیحون بایراموف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان همچنین گفت، با پایان دادن به اشغال نظامی، این باکو است که شرایط را برای دو طرف ایجاد کرد که در نهایت به دشمنی پایان داده و باعث روابط حسن همجواری شده است.

به نقل از پایگاه خبری آپا، این دیپلمات جمهوری آذربایجان در ادامه گفت: باکو هوشیاری سیاسی و تمایل خود را با ارائه صلح با شرایط برابر، بر اساس هنجارها و اصول قوانین بین‌الملل، بر مبنای احترام متقابل و رعایت حق حاکمیت و یکپارچگی قلمرو به ارمنستان نشان داده است.

در سال گذشته، باکو و ایروان پیشرفت قابل توجهی در روند عادی سازی از طریق مذاکرات مستقیم دوجانبه، به ویژه در زمینه تهیه پیش نویس توافق نامه دوجانبه، تحدید حدود و تعیین مرزهای دولتی و همچنین تدوین مجموعه‌ای از اقدامات اعتمادساز به ثبت رسانده‌اند.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: باکو با احساس مسئولیت قوی نه تنها برای امنیت و رفاه ملی خود، بلکه برای تضمین آینده‌ای بهتر برای کل منطقه به پیشبرد این روند ادامه خواهد داد. تعهد و عزم جمهوری آذربایجان برای رساندن این روند به نتیجه منطقی خود همچنان پابرجاست.

بایراموف ادامه داد: برای نهایی شدن روند عادی سازی، ارمنستان هنوز از طریق اجرای اصلاحات قانون اساسی از ادعاهای ارضی علیه جمهوری آذربایجان صرف نظر نکرده است. سهل انگاری ارمنستان در اجرای اصلاحات قانون اساسی همراه با افزایش چشمگیر بودجه نظامی، دستیابی به مقدار زیادی تسلیحات تهاجمی از تامین کنندگان قدیمی و جدید و تلاش برای حفظ روایت‌ها و ساختارهای منسوخ منازعه محور، روند عادی سازی را از مسیر خارج می‌کند.»

وی ادامه داد، اگر به رسمیت شناختن حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان در بلاتکلیفی قانونی و مشروط به سناریوهای حقوقی یا سیاسی داخلی باشد، برقراری صلح و روابط حسن همجواری نمی‌تواند پایدار باشد. «صلح نسبی» پس از اینهمه درد و رنج ناشی از انحصار طلبی و ادعاهای ارضی علیه همسایگان، گزینه مناسبی نیست.

این دیپلمات جمهوری آذربایجان همچنین گفت، با توجه به مسئولیت ارمنستان در رعایت الزامات بین‌الملل و تعهدات، جامعه بین‌الملل هم باید طرف‌ها را برای برقراری صلحی قابل قبول، غیرقابل بازگشت و هوشمندانه سوق دهد. چنین صلحی بایستی از هرگونه اختلاف و تفرقه که ممکن است توسط یکی از طرف‌ها ایجاد شود، جدا بماند. اقداماتی که در سایر نقاط جهان ویرانی به بار آورده است، نباید با حمایت بدخواهان به نابودی قفقاز جنوبی منجر شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha