• دوشنبه / ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۹
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403070906861
  • خبرنگار : 50981

به نام دارو به کام اعتیاد؛

قرص‎های لاغری و چاقی معجزه نمی‎کنند

قرص‎های لاغری و چاقی معجزه نمی‎کنند

ایسنا/یزد مدیر نظارت بر امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با تاکید بر این که در مورد کاهش و افزایش وزن، معجزه‌ای در کار نیست، گفت: تبلیغات‌های فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای برای سودجویی است. مهم‌ترین روش لاغری یا چاقی افراد، اصلاح الگوی زندگی‌ شامل استفاده از غذای سالم و تحرک بدنی کافی است.

با توجه به شرایط زندگی امروزی و تغییر الگوی زندگی، ماشینی شدن کارها و کم شدن تحرکات بدنی و از سوی دیگر تغییر الگوی تغذیه مردم و سوق یافتن آن به سمت غذاهای پرکالری، افزایش وزن و چاقی یکی از بزرگترین مشکلات جوامع امروزیست؛ مشکلی که بسیاری را به طور روزافزونی متمایل به استفاده از داروهای لاغری و کاهش وزن کرده است.

هرچند موضوع سلامتی و تناسب اندام، مسئله بسیار حائز اهمیتی است اما بهره گرفتن از هر شیوه‌ای برای دستیابی به این هدف نیز منطقی نیست و بارها در اخبار و از نزدیکان خود شنیده‌ایم که برخی افراد به دلیل مصرف خودسرانه داروهای مختلف اعم از چاقی یا لاغری، گرفتار عوارض جبران ناپذیری شده‌اند و نه تنها به تناسب اندام مد نظرشان نرسیده بلکه متحمل هزینه‌های فراوانی برای درمان عواقب ناشی از مصرف این قرص‌ها و پودرها شده‌اند.

محققان و متخصصان یکی از اصلی‌ترین دلایل این تمایل شدید به مصرف داروهای چاقی و لاغری را تبلیغات گسترده و تضمینی سودجویان در فضاهای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای می‌دانند؛ تبلیغاتی که با ضمانت ۱۰۰ درصد به شما وعده کاهش وزن‌های عجیب و غریب در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون داشتن هیچ رژیم غذایی و حتی فعالیت بدنی را می‌دهد یا در مقابل به شما ضمانت می‌دهند که در زمانی کوتاه، افزایش وزن چشمگیری داشته باشید؛ موضوعی که در حالت طبیعی و از نظر علمی امکان پذیر نیست.

دکتر «مجید رجایی» مدیر نظارت بر امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در گفت وگو با ایسنا می‌گوید: در برخی از مراکز از جمله عطاری‌ها، ترکیباتی دست‌ساز به صورت کپسول‌های چاقی و لاغری تحت عناوین مختلف توزیع می‌شود که در صورت مصرف، ممکن است در روزهای اول اثرات رضایت‌بخشی به مصرف‌کننده نشان دهد، غافل از این که در طولانی مدت عواقب بسیار زیانباری را به دنبال خواهند داشت.

وی اظهار می‌کند: طبق آزمایشاتی که روی تعدادی از نمونه‌های دست‌ساز جمع‌آوری شده از مراکز مختلف انجام شده، ترکیبات مختلفی از جمله ترکیبات روانگردان، کورتیکواستروئیدها با مقدار بالا و همچنین مواد مخدر مشاهده شده است.

رجایی ضمن بیان این که افراد برای چاق شدن به فروشندگان داروهای گیاهی مراجعه می‌کنند در حالی که اکثر پودرهای چاق کننده حاوی کورتن هستند، تصریح می‌کند: وقتی کورتون به صورت طولانی مدت و بدون نظارت پزشک استفاده شود، باعث بروز فشار خون، افزایش قند خون، پوکی استخوان و سیاه شدن سر استخوان ران می‌شود.

وی اضافه می‌کند: افرادی که به دنبال کاهش وزن در کوتاه مدت نیز هستند، دچار مشکلات جدی مانند بیماری‌های عصبی، بروز کبد چرب و سنگ کیسه‌ی صفرا خواهند شد.

این مسئول با تاکید بر این که افراد برای لاغری و چاقی از مصرف دارو بدون تجویز پزشک جداً پرهیز کنند، عنوان می‌کند: در مورد کاهش و افزایش وزن، معجزه‌ای در کار نیست و مهم‌ترین روش برای این موضوع اصلاح الگوی زندگی است که شامل استفاده از غذای سالم و تحرک بدنی کافی است.

وی ضمن بیان این که استفاده از داروهای غیر مجاز لاغری و چاقی، عوارض جانبی را با خود به همراه دارد، خاطرنشان می‌کند: نکته حائز اهمیت این است که کاهش وزن بیش از چهار کیلوگرم در ماه یعنی بیش از یک کیلوگرم در هفته، می‌تواند باعث شکسته شدن عضلات بدن و از دست رفتن پروتئین‌های موجود در بدن شود.

دکتر رجایی در پایان یادآور می‌شود: مردم برای لاغری و چاقی به دنبال راه میانبر نباشند و از کارشناسان تغذیه، مشاوره و کمک بگیرند و به هیچ عنوان ترکیبات دست‌ساز از جمله کپسول، قرص، شربت یا سایر اشکال دارویی که فاقد هر گونه علائم مشخص و مجوز از وزارت بهداست و درمان و آموزش پزشکی است را استفاده نکنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha