• دوشنبه / ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۲
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403070906907
  • خبرنگار : 50184

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری کرمانشاه:

کرمانشاه هیچ جاذبه شهری برای گردشگران ندارد

کرمانشاه هیچ جاذبه شهری برای گردشگران ندارد

ایسنا/کرمانشاه رئیس انجمن راهنمایان گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه ماندگاری گردشگران در کرمانشاه پایین است، عنوان کرد: متاسفانه غیر از اماکن تاریخی، هیچ جاذبه شهری در کرمانشاه برای ماندگاری گردشگران وجود ندارد.

احسان امیری به مناسبت هفته گردشگری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به دلایل عدم رونق گردشگری در کرمانشاه، اظهارکرد: هرچند در استان ما جاذبه‌های گردشگری متعددی در حوزه‌های تاریخی، طبیعی و میراث ناملموس وجود دارد، اما هر گردشگر فقط یک بار کرمانشاه را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کند و برای بار دوم تمایل چندانی برای سفر به این استان ندارد.

وی یکی از مهمترین دلایل عدم سفر چند باره گردشگران به کرمانشاه را نداشتن زیرساخت‌های مناسب عنوان کرد و گفت: طی چندسال گذشته وضعیت حمل و نقل هوایی کرمانشاه مناسب نبوده و از طرفی پروازهایی که در کرمانشاه صورت می‌گیرد عموما به سمت تهران و مشهد است و همین مسئله باعث شده تا اکثر نقاط کشور به پرواز به سمت کرمانشاه دسترسی نداشته باشند.

این فعال گردشگری افزود: در حال حاضر عملا گردشگران استان‌های جنوبی و شمالی کشور برای سفر به کرمانشاه پروازی در اختیار ندارند. در حوزه حمل و نقل ریلی نیز وضعیت همینگونه است، ضمن اینکه سرعت قطار در کرمانشاه بسیار پایین و کوپه‌های آن فرسوده هستند.

وی گفت: علاوه بر اینها، عدم تنوع جاذبه‌های گردشگری در شهر کرمانشاه باعث شده تا ماندگاری گردشگر در این شهر چندان طولانی نباشد. ما در این شهر هیچ جاذبه‌ای برای نگه داشت گردشگران نداریم، نه تله کابینی و نه شهربازی در شانی. در واقع عملا جاذبه‌ای جز تاق بستان، بازار سنتی و تکایا در کرمانشاه برای ماندگاری گردشگران نداریم که این چند جاذبه را هم می‌توان در عرض یکی دو ساعت بازدید کرد.

وی یکی دیگر از مشکلات حوزه گردشگری کرمانشاه را عدم رویدادسازی و برگزاری فستیوال‌ها دانست و افزود: کرمانشاه از چندسال قبل به عنوان شهر خوراک معرفی شده، اما طی این چندسال چند اِلمان مربوط به خوراک یا چند رویداد و جشنواره خوراک که در سطح کشوری مطرح باشد در این استان برگزار شده است؟ برنامه‌هایی هم که تاکنون برگزار شده بیشتر در سطح محلی بوده‌اند و کار شاخصی در این زمینه صورت نگرفته است.

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری کرمانشاه تصریح کرد: خورشت خلال، دنده کباب، نان‌ها و شیرینی‌های محلی کرمانشاه هرکدام این قابلیت را دارند که یک رویداد ملی برای آنها برگزار کنیم.

وی یادآور شد: زمانی که جشنواره انار در اورامانات برگزار می‌شد، هزاران گردشگران را به سمت استان ما سوق می‌داد که متاسفانه بنا به دلایلی متوقف شد، اما می‌توان این جشنواره را در چارچوب قانونی و با رعایت کامل مسائل شرعی برگزار کرد.

به گفته رئیس انجمن راهنمایان گردشگری استان، تنبور، دف نوازی، جشن نوروز و ... از دیگر ظرفیت‌های کرمانشاه برای رویدادسازی هستند.

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری استان با بیان اینکه از ظرفیت‌های گردشگری کرمانشاه به خوبی استفاده نشده، عنوان کرد: در فصل زمستان در دو نقطه شرقی و غربی استان یعنی سنقر در شرق و سومار در غرب اختلاف دمایی حدودا ۴۰ درجه‌ای وجود دارد، اما تاکنون هیچ استفاده‌ای از این فرصت و ظرفیت گردشگری نشده است.

 این فعال گردشگری ادامه داد: با وجود اینکه در کرمانشاه منابع آبی زیادی وجود دارد، اما متاسفانه تاکنون گردشگری آبی در استان راه اندازی نشده و بهره‌ای از این ظرفیت برای جذب گردشگران بویژه در ایام گرم سال نبرده‌ایم و همین مسئله هم باعث شده تا گردشگران استان ما به یکی از استان‌های همجوار مسافرت کنند.

وی  به عدم معرفی مناسب جاذبه‌های کرمانشاه هم اشاره و تاکید کرد: ما هیچ محتوای تبلیغی یا کلیپی، هیچ مستندی با حضور یکی از مستندسازان برتر کشور، فیلم چند دقیقه‌ای با کیفیتی و ... برای معرفی استان تهیه نکرده‌ایم که یک شناخت از استان را به گردشگران داخلی و خارجی بدهد.

وی در ادامه یکی دیگر از مشکلات کنونی حوزه گردشگری استان را همسو نبودن دستگاه‌های مرتبط با حوزه گردشگری عنوان کرد و گفت: هرچند دستگاه‌های مختلفی باید نسبت به حوزه گردشگری ورود داشته باشند، اما شهرداری و میراث فرهنگی دو دستگاه اصلی هستند که در حال حاضر چندان باهم همسو نیستند و موازی کاری‌هایی بین آنها دیده می‌شود و همین مسائل باعث شده تا کرمانشاه در بن بست گردشگری قرار بگیرد.

امیری ادامه داد: این دو دستگاه به جای اینکه باهم تعامل داشته باشند، ارتباط چندانی با یکدیگر ندارند و هرکدام راه خود را می‌رود، درحالی که اگر باهم همکاری داشته باشند، می‌توانند به عنوان دو دستگاه اصلی مطالبه‌گرانه از سایر دستگاه‌ها هم بخواهند که پای کار بیایند تا گردشگری کرمانشاه با حضور همه دستگاه‌های ذیربط و با برنامه ریزی درست، رونق بگیرد.

وی تاکید کرد: متاسفانه میراث فرهنگی استان به عنوان متولی حوزه گردشگری هنوز نتوانسته یک برنامه جامع و آینده نگرانه را برای حوزه گردشگری استان پیاده سازی کند. شهرداری نیز در بحث زیباسازی شهر، ساخت المان‌ها، ساماندهی سرویس‌های بهداشتی و... ضعیف عمل کرده است و در مجموع  همه این عوامل سبب شده تا کرمانشاه از فرصت گردشگری بهره چندانی نبرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha