• سه‌شنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403071007853
  • خبرنگار : 50986

گردشگری تجربه‌محور پاسخگوی نیازهای امروز و آینده گردشگران

گردشگری تجربه‌محور پاسخگوی نیازهای امروز و آینده گردشگران

ایسنا/اصفهان «کارگاه عملی یک‌روزه گردشگری تجربه‌محور و طراحی تورهای خلاق» از سوی اندیشکده «گردشگری و صنایع خلاق» جهاددانشگاهی واحد اصفهان برگزار شد.

مجید فرهادی، کارشناس و پژوهشگر حوزه گردشگری، در این کارگاه که به همت اندیشکده گردشگری و صنایع خلاق جهاد دانشگاهی اصفهان و با همکاری شهرداری این شهر در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی شهردرای اصفهان برگزار شد، گفت: در جهاد دانشگاهی واحد اصفهان اندیشکده گردشگری و صنایع خلاق جهت پاسخ‌گویی به سوالات و چالش‌های گردشگری تأسیس شد. ساختار این اندیشکده به‌گونه‌ای طراحی شده که بتوانیم از همه ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی ذیلِ اندیشکده بهره ببریم. گردشگری تجربه محور شکل گرفت تا به نیازهای کنونی و آینده گردشگران پاسخ دهد. گردشگری بومی و کلاسیک با چالش‌هایی مواجه شد و این چالش‌ها سبب شد تا به سراغ گردشگری تجربه محوری بروند که پاسخ‌گوی آن نیازها است.

مدرس «کارگاه علمی گردشگری تجربه محور و طراحی تورهای خلاق»، ویژگی‌های گردشگری تجربه‌محور را چنین تشریح کرد: گردشگری تجربه محور یک فرآیند است که از قبل از سفر شروع می‌شود و در راستای ویژگی‌های فردی و انگیزه گردشگر اتفاق می‌افتد که در تلاش است تجربه‌ای متفاوت را رقم بزند. گردشگری خلاق به‌صورت عمیق در چشم‌اندازهای یک مقصد وارد می‌شود و شخص را درگیر فعالیت‌هایی به‌غیر از فعالیت‌های روتین زندگی کند.

فرهادی، گردشگری خلاق را نیازمند طراحی خلاقانۀ یک تور دانست و بیان کرد: برای خلق تجربۀ خلاق باید تور گردشگری خلاق طراحی شود و برای انجام این کار باید شاخص‌هایی را رعایت کنیم. در ابتدا باید درک کنیم که مخاطبان ما متفاوت هستند پس باید اتفاقی متفاوت را رقم بزنیم. برای محقق شدن این اتفاق باید به ویژگی‌های شخصی فرد مانند جنسیت، علایق، رشته تحصیلی و... توجه کنیم؛ سپس متوجه شویم که گردشگر با چه انتظاری به تور گردشگری وارد می‌شود و انگیزه حضور آن در تور گردشگری چیست.

این پژوهشگر، تور خلاق را نیازمند داشتن چند شاخصه دانست و افزود: تور خلاق چند شاخصه دارد؛ اولین شاخصه آن مشارکت است یعنی گردشگر در تجربه‌ای که کسب می‌کند مشارکت داشته باشد. به‌عنوان مثال اگر تور آشپزی برگزار می‌کنید گردشگر در این تور آشپزی کند. این اتفاق سبب می‌شود تا او علاوه بر تجربه در آن اتفاق مشارکت هم داشته باشد. دومین شاخصه، درگیر کردن حواس پنج گانه گردشگر است. فعالیتی که در تور خلاق طراحی می‌کنید باید همه حواس گردشگر را درگیر کند، به‌عنوان مثال یک غذای سنتی، بویایی گردشگر را در گیر می‌کند. البته برای این کار نباید چهارچوب گذاشت بلکه باید اجازه ایجاد برخی تغیرات را به او بدیم، به‌عنوان مثال برای همان غذای سنتی مقدار مواد اولیه را باید به سلیقه خود گردشگر گذاشت.

او در توضیح شاخصه‌های دیگرِ تور خلاق گفت: سومین شاخصه، احساسات است، چراکه هرچه انسان در برابر یک مسئله احساسی شود خاطرات او ماندگارتر می‌شود. چهارمین شاخصه نیز فرهنگ است. فرهنگ وجه تمایز ما نسبت به دیگران است و هرچه تور خلاق بر اساس فرهنگ باشد کسی نمی‌تواند آن را کپی کند.

فرهادی ادامه داد: پنجم شاخصۀ تور خلاق، تازگی است. به میزانی که یک تور برای گردشگر جدید باشد آن فضا و اتفاق برای او ماندگار خواهد شد. برای رقم زدن تازگی می‌توان از آیتم‌های فرهنگی استفاده کرد چرا که فرهنگ وجه تمایز انسان‌ها با یکدیگر است. ششم معناگرایی است. یعنی گردشگر به سبب شرکت در تور گردشگری اتفاقات متفاتی را تجربه می‌کند و می‌آموزد که سبب کشف استعدادهای او می‌شود.

این کارشناس و فعال گردشگری در انتها به تورهای گردشگری خلاقی که در ذهن مخاطب ماندگار شده است چنین اشاره کرد: باید از فعالیت‌های خلاق که براساس آن می‌توان تور خلاق را برگزار کرد استفاده کنید. برای مثال تور نقاشی، خوراک شناسی و.... برگزار کنید. تور خلاق موسیقی در ایرلند شمالی پس از آموزش موسیقی به گردشگران و معرفی هنرمندان موسیقی از گردشگران برای اجرای موسیقی دعوت می‌کند. در شانگهای چین یک موزه خوراک شناسی وجود دارد و گردشگر در این موزه علاوه بر شناخت آموزش می‌بیند که چگونه یک غذای چینی بپزد.

گردشگری تجربه‌محور پاسخگوی نیازهای امروز و آینده گردشگران

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha