• شنبه / ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۵
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403072821029
  • خبرنگار : 50055

دوست‌یابی کودکان و نکاتی مهمی که والدین باید بدانید

دوست‌یابی کودکان و نکاتی مهمی که والدین باید بدانید

ایسنا/گلستان تجربه دوست یابی در مدرسه یکی از بهترین اتفاق‌هایی است که در دوران تحصیل هر فرد رخ می‌دهد. حضور کودکان در محیط مدرسه به خصوص اگر به تازگی وارد آن شده باشند، بدون داشتن یک یا چند دوست عرصه را بر آنها تنگ می‌کند. همین مسئله است که باعث ایجاد نوعی دلتنگی و ناراحتی در آنها می‌شود. ادامه این روند قطعا به صورت مستقیم روی کیفیت تحصیل دانش‌آموزان اثر می‌گذارد.

رابطه دوستی به بچه‌ها کمک می‌کند تا از لحاظ عاطفی و اخلاقی رشد کنند و سطح مهارت‌های اجتماعی خود را بالا ببرند. بچه‌ها در فضای دوستی و رفاقت نه‌تنها معاشرت با دیگران را بهتر یاد می‌گیرند، بلکه در نتیجه این روابط می‌توانند احساساتشان را بهتر کنترل کنند و راه‌هایی سازنده برای ابراز آن‌ها بیابند. دوست‌یابی بخشی حیاتی از فرآیند «بزرگ شدن» است. 

رابطه دوستی به بچه‌ها کمک می‌کند عزت‌نفس و اعتماد به‌ نفسشان را بالا ببرند. دوستی سالم همچنین می‌تواند سدی باشد در برابر زورگویی و قلدری دیگران. دوستی مهارت‌های مهم زندگی، مثل همکاری با دیگران، را به کودک یاد می‌دهد. کودکانی که روابط دوستانه قوی دارند، یاد می‌گیرند که چطور باید تعارض‌ها را حل کنند و در جامعه برای خودشان چهره‌ای شایسته بسازند.

از مهم‌ترین روابطی که کودک برقرار می‌کند می توان به رابطه دوستانه اشاره کرد. هر چند این روابط در سنین پایین چندان با ثبات به نظر نمی‌رسند و صرفا کودکان نسبت به هم رابطه هم بازی بودن دارند، با این حال توانایی دوست یابی و منزوی نبودن کودک به رشد عاطفی و اجتماعی اش کمک زیادی می کند. مهارت دوستیابی کودکان یکی از آموزش‌های مهمی است که والدین و معلمان نباید نسبت به آن بی‌تفاوت باشند.

خبرنگار ایسنا با «عباس مظفری»  رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش گلستان در مورد اهمیت دوست‌یابی در کودکان و اثراتی که در سلامت روان و آینده کودکان دارد گفت‌وگویی صمیمانه داشته که در ادامه می‌خوانید.

دوست یابی کودکان و نکاتی مهمی که والدین باید بدانید

عباس مظفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای گلستان با اشاره به نخستین تجربه‌های دوست‌یابی کودک گفت: به طور معمول تا سن ۶ سالگی مهم‌ترین افرادی که می‌توانند نقش دوست و همدم را برای کودک ایفا کنند والدین علی الخصوص مادر است البته برخی کودکان قبل از ۶ سالگی دوره‌های پیش از دبستان را تجربه می‌کنند که در اینجا با کودکان دیگر و همسالان خود آشنا می‌شوند و تجربه‌هایی از دوست‌یابی را خواهند داشت.

باج دادن برای حفظ رابطه دوستی در کودکان

وی با اشاره به اینکه روابط اجتماعی ضعیف اثر منفی در سلامت روان کودکان دارد، افزود: کودکانی که تجربه روابط اجتماعی ضعیف دارند در پیدا کردن دوست دچار مشکل شده و یا کاملاً پیرو همکلاسی‌های خود می‌شوند، باید توجه داشت پیروی بیش از اندازه سبب می‌شود کودک برای حفظ روابط خود مجبور به باج دادن شود که این موضوع رفته رفته باعث ایجاد احساس ضعف در وی خواهد شد.

 رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش گلستان با اشاره به اهمیت تجربیات دوران ابتدایی در سنین بالاتر تصریح کرد: در پایان دوره ابتدایی زمانی که کودک وارد متوسطه اول و دبیرستان می‌شود داشتن دوست نقش تعیین‌کننده‌ای برای فرد خواهد داشت، به طور مثال کودکانی که مسائلی نظیر سوء استفاده، زورگویی، منزوی شدن را در دوران ابتدایی تجربه می‌کنند در دوره متوسطه اول مستعد آسیب‌پذیری می‌شوند.

 این روانشناس گلستانی ادامه داد: در دوره ابتدایی این کودکان که به خاطر حفظ روابط با همکلاسی‌ها مجبور به باج دادن بودند در دوره متوسطه مجبور خواهند شد مطابق افکار و اعتقادات دیگران رفتار کنند و می‌پذیرند که هر چه آن‌ها می‌گویند درست است و رفته رفته چنین رفتارهایی در فرد نهادینه و در سنین بالاتر سبب باج‌های عقیدتی، فکری و فرهنگی خواهد شد.

وی رفتارها و تجربیات غلط را منبعث از روابط اجتماعی ضعیف دانست و اظهار کرد: رفتارها و تجربیات غلط از جمله مصرف سیگار، مواد مخدر و درگیری با سلاح سرد متأثر از روابط اجتماعی ضعیف است که تا دانشگاه نیز می‌تواند ادامه دار باشد.

دوست یابی کودکان و نکاتی مهمی که والدین باید بدانید

دوستان خوب حریم شخصی یکدیگر را نمی‌شکنند

 رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش گلستان با اشاره به اهمیت داشتن ملاک درست در دوست‌یابی بیان کرد: دوست خوب به لحاظ سنی و فرهنگی به تو نزدیک است، برای حریم شما ارزش قائل است، به شما و اطرافیانتان بی‌احترامی نمی‌کند و مهم‌ترین نکته اینکه ارتباط خوبی با خانواده شما دارد.

وی در ادامه به نقش والدین برای آماده کردن و گذر فرزندان به دوره نوجوانی و بزرگسالی اشاره کرد و افزود: شاید والدین هرگز نتوانند به طور کامل نقش دوست را برای فرزندشان ایفا کنند اما می‌توانند رابطه دوستانه‌ای با آن‌ها داشته باشند، بهتر است به مناسبت ورود افراد به دنیای نوجوانی و بزرگسالی که عموماً برای دختران ۱۳ سالگی و پسران ۱۵ سالگی است یک مراسم ویژه و اختصاصی توسط پدر یا مادر برای آگاه کردن نسبت به شرایط و پیشامدهای جدید در حوزه روابط اجتماعی انجام گیرد.

مظفری با تأکید اینکه اگر پدر یا مادر رابطه دوستانه‌ای با فرزندان برقرار نکنند فرزند صبر نخواهد کرد که این اتفاق بیفتد، گفت: فرزند در سنین نوجوانی به انسان گرسنه‌ای می‌ماند که طلب غذا می‌کند و اگر به موقع به او رسیدگی نشود، غذای ناسالم نیز جلوی او قرار دهید استقبال خواهد کرد و ممکن است از طریق دوستانش حرف‌ها و مطالبی را یاد بگیرد که به ضرر او تمام شود.

این روانشناس گلستانی ضمن توصیه به خانواده‌ها در جهت ایجاد فرصت‌های دوستی سالم برای فرزندان بیان کرد: با توجه مشغله والدین به خصوص در شهرها امروزه فرزندان از بسیاری از فرصت‌ها و مهارت‌های اجتماعی محروم‌اند بنابراین باید توجه شود که والدین می‌توانند از طریق تقویت روابط اجتماعی با دوستان و آشنایان، قرار دادن فرزندان در محافل اجتماعی از جمله مساجد، برنامه‌های بسیج و مشارکت آن‌ها در فعالیت‌های فرهنگی و امور عام‌المنفعه فرصت ارتباط دوستانه سالم را برای فرزندانشان فراهم کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha