• دوشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403073022976
  • خبرنگار : 50624

در وبینار ستفا جهاد دانشگاهی مطرح شد:

معرفی فرصت‌های تجاری محصولات دانش بنیان با ویتنام

معرفی فرصت‌های تجاری محصولات دانش بنیان با ویتنام

ایسنا/اصفهان رئیس شورای ایران در اتاق بازرگانی بین‌المللی کوالالامپور گفت: دو کشور ایران و ویتنام توافق‌نامه‌های متعددی را با یکدیگر امضا و تجارت دو میلیارد دلاری را هدف گذاری کردند، اما بالاترین سقف تبادلات تجاری ما در طی سال ۱۴۰۱، حدود ۹۵ میلیون دلار بوده است.

وبینار بین‌المللی «معرفی فرصت‌های تجاری محصولات دانش بنیان و فناور با کشور ویتنام»، شب گذشته توسط سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان (ستفا) جهاد دانشگاهی اصفهان برگزار شد. در این خصوص، هادی شهپر، رئیس شورای ایران در اتاق بازرگانی بین‌المللی کوالالامپور و عضو کمیسیون بین‌الملل خانه سمت ایران، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کشور ویتنام در حال حاضر از قدرتمندترین اقتصادهای جهان است. این کشور از سال ۲۰۰۰ تاکنون رشد اقتصادی بالای پنج درصد داشته که یک رکورد جهانی است. لازم به ذکر است که در سال ۲۰۲۱ عملاً رشد اقتصادی این کشور به ۸ درصد رسید.

او با اشاره به اینکه جذابیت تجاری کشور ویتنام به این دلیل است که حدود ۵۴۳ میلیارد دلار حجم تبادلات تجاری این کشور بوده است، اضافه کرد: اگر بخواهیم به اهمیت کشور ویتنام پی ببریم باید بگوییم که این رقم، معادل ۴۰ درصد از حجم تجارت ۱۵ کشور همسایه ایران است.  

رئیس شورای ایران در اتاق بازرگانی بین‌المللی کوالالامپور، با بیان اینکه دو کشور ایران و ویتنام توافق‌نامه‌های متعددی را با یکدیگر امضا و تجارت دو میلیارد دلاری را هدف گذاری کردند، افزود: سال گذشته، طی سفری که وزیر معاون وزیر امور خارجه ویتنام به ایران داشت و جلساتی را با مقامات دولتی و اتاق بازرگانی و معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری برگزار کرد، به یک سری توافقات دست پیدا کردند و توافقنامه‌هایی در حوزه‌های مختلف امضا کردند. هدف گذاری دو میلیارد دلاری نیز مربوط به همین جلسات است اما متاسفانه بالاترین سقف تبادلات تجاری ما در طی سال ۱۴۰۱، حدود ۹۵ میلیون دلار بوده است.

شهپر که معتقد است مشکلات متعددی سر راه تجارت میان ایران و ویتنام وجود داشته که منجر به عدم وصول به هدف تجارت دو میلیارد دلاری ایران شده، اظهار کرد: در این جلسه مطرح شد که مسائلی مانند تبادلات مالی و حمل و نقل و عدم شناخت ویتنامی‌ها نسبت به بازار ایران و و ایرانی‌ها نسبت به بازار ویتنام از جملهٔ این مسائلی هستند از وصول به اهداف تجاری ممانعت کردند.  

او خاطرنشان کرد: در وبینار امروز با آقای لانگ انگوین به عنوان نماینده وزارت بازرگانی کشور ویتنام در ایران تلاش شد که مسائل و مشکلاتی که در حوزه تبادلات تجاری بین ایران و ویتنام وجود دارد مطرح کنیم و ایشان به‌عنوان یک شخصیت مرجع در تجارت بین راه حل‌هایی را پیشنهاد دادند که می‌تواند تجارت را برای ایرانی‌ها تسهیل کند.

رئیس شورای ایران در اتاق بازرگانی بین المللی کوالالامپور بزرگترین مشکلاتی که مانع تجارت گستردهٔ ایران و ویتنام شدند را بحث حمل و نقل و تبادلات مالی دانست و اظهار کرد: برای رفع مشکل تبادلات مالی، پیشنهاد شد که از مراجع کشورهای سوم و کشورهای واسطه‌ای مثل عمان و عمارات متحده عربی استفاده کنیم. برای حل مشکلات حمل و نقل نیز مقرر شد که سفارت ویتنام و نماینده وزارت بازرگانی و صنعت این کشور مشتری‌های ویتنامی را برای صادرکنندگان ایرانی شناسایی و صلاحیت‌سنجی کند تا تجار ایرانی که صادرات خود را انجام دادند متضرر نشده و به مشکلات حقوقی نخورده و با افرادی که واجد صلاحیت نیستند، قرارداد نبندند.

شهپر با بیان اینکه در این جلسه، کالاهایی که برای صادرات و واردات دارای مزیت‌ رقابتی هستند، مشخص شدند، تصریح کرد: کالاهایی که مزیت رقابتی برای صادرات از ایران دارند محصولات دانش‌بنیان و فناورانه‌ای ما هستند که شامل محصولات حوزه‌های پزشکی، گیاهان دارویی، تجهیزات و ماشین‌آلات، قیر و مشتقات نفتی، پسته و زعفران می‌شود. محصولات ویتنامی که در کشور ایران مزیت رقابتی دارند نیز شامل میوه‌های استوایی که هم‌اکنون نیز وارد کشور می‌شود و قهوه روبوستا که تولیدکنندهٔ عمدهٔ آن در دنیا ویتنام است، می‌شود.  

او با اشاره به همزمانی روز ملی صادرات و روز برگزاری این وبینار، تأکید کرد: تلاش شد که در جلسه، فرصت‌های تجاری را برای علاقمندان به حضور و تجارت در بازارهای پر پتانسیل در کشور ویتنام و در منطقه جنوب شرق آسیا، شفاف کنیم.

رئیس شورای ایران در اتاق بازرگانی بین المللی کوالالامپور، خاطرنشان کرد: در این جلسه، مهندس محمود پوربافرانی، به عنوان سرپرست دفتر همکاری های علمی و ارتباطات بین الملل جهاد دانشگاهی نیز حضور یافتند و پتانسیل‌های جهاد دانشگاهی ایران در حوزه‌های فناورانه و پزشکی و خدمات سرطان سینه و تولید جنین و ... را تبیین کردند و مقرر شد که ما هماهنگی‌های لازم را از طریق ستفا اصفهان انجام داده و ارتباطی بین سفارت ویتنام و نماینده وزارت بازرگانی کشور ویتنام در ایران با جهاد دانشگاهی ایران برقرار کنیم.

این ظرفیت‌ها در جهاد دانشگاهی بسیار مورد استقبال نماینده ویتنام قرار گرفت و قرار شد که جلسه تخصصی با جهاد دانشگاهی برگزار کنند تا پتانسیل‌ها به طور دقیق بررسی شده و زمینه‌های حضور شرکت‌های دانش‌بنیانی که با جهاد دانشگاهی فعالیت می‌کنند در کشور ویتنام فراهم شود. هرچند که در سال گذشته توافق‌نامه‌ای در حوزه‌های فناوری بین مراکز نوآوری و فناوری ایران منعقد شده است، اما این امکان وجود دارد که مشابه این تفاهم‌نامه‌ از طریق ستفای اصفهان انجام شود.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha