• دوشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۲
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403073023019
  • خبرنگار : 50159

مدارس فوتبال و ویترینی که خاک می‌خورد

فوتبال پایه زنجان مسئول پای کار می‌خواهد

فوتبال پایه زنجان مسئول پای کار می‌خواهد
عکس تزئینی است

ایسنا/زنجان هفته تربیت‌بدنی فرصت بسیار مناسبی است تا زخم‌های کهنه ورزش زنجان دوباره سرباز بزند، تا شاید بهانه‌ای برای پرداختن به موضوعاتی باشد که در سایر ایام مجالی برای پرداختن به آن نیست.

یک ماه از فصل تابستان سپری شده است و مهرماه نیز آخرین ساعات حضورش را تجربه می‌کند. بی‌تردید فصل تابستان را باید ایام پیک ورزش‌ بویژه در سنین پایه قلمداد کرد؛ چرا که والدین به واسطه فارغ شدن دانش‌آموزان از مدرسه، ترجیح می‌دهند فرزندان خود را در طول سه ماه تابستان به کلاس‌های ورزشی بسپارند. هر چند کارشناسان حوزه ورزش بر این امر اعتقاد راسخ دارند که با توجه به سبک زندگی امروز، حضور در عرصه ورزش نباید محدود به فصل تابستان باشد.

نگاه به مقوله ورزش در تابستان به عنوان بخشی از اوقات فراغت دانش‌آموزان، همان آفتی است که منتج به بروز چاقی در اکثر دانش‌آموزان شده و آمار ریز و درشتی که در این زمینه از سوی متولیان امر اعلام می‌شود، حاکی از آن است که باید به فکر چاره‌ای برای برون‌رفت از این مشکل بود، حال آنکه برگزاری کلاس‌های تابستانی بویژه در حوزه ورزش نمی‌تواند مرهمی بر این زخم کاری که قادر است نسل آینده را با چالش جدی مواجه کند، باشد.

بی‌شک، فوتبال یکی از رشته‌های پرطرف‌دار در دنیا بوده و توانسته است جامعه آماری قابل توجهی را به خود اختصاص دهد. این موضوع در ایران و به تبع آن در زنجان نیز قابل لمس است. با وجود اینکه ویترین فوتبال زنجان خالی بوده و نماینده‌ای در رقابت‌های معتبر کشوری ندارد اما متولیان ورزش استان بویژه هیئت فوتبال تلاش کرده است تا چراغ این ورزش در زنجان با برگزاری رویدادهای داخلی و نیز دل‌خوش کردن به نمایندگان استان در لیگ مناطق و حذفی خاموش نشود.

فوتبال پایه زنجان مسئول پای کار می‌خواهد
عکس تزئینی است

وجود چند مدرسه فوتبال در زنجان، هر چند به لحاظ آماری نمی‌تواند بیانگر عملکرد قابل دفاع در این زمینه باشد اما مهم‌ترین پیام آن، این است که فوتبال زنجان در رده‌های سنی پایه تلاش می‌کند تا جای خالی ویترین خاک خورده خود را پر کند؛ هر چند تا زمانی که این ویترین خاک می‌خورد، نمی‌توان انتظار داشت که مدارس فوتبال بتواند همه مشکلات و کمبودهای فوتبال را به دوش کشیده و جوانان و علاقه‌مندان به این رشته پرطرف‌دار را به استادیوم‌ها بکشاند.

تجربه دهه‌های گذشته حاکی از آن است که مردم زنجان علاقه زیادی به تماشای فوتبال در استادیوم‌های ورزشی دارند و این حقیقت را می‌توان با استناد به اتفاقاتی که در سال‌های نه چندان دور رقم خورده است، درک کرد. روزهای طلایی فوتبال زنجان با حضور نمایندگانی از این استان در رقابت‌های لیگ دسته اول باشگاه‌های کشور طی دو دهه گذشته شکل گرفت اما به دلیل اینکه در آن زمان نگاه پایه‌ای به فوتبال زنجان وجود نداشت، باعث شد تا این موفقیت‌ها منقطع شود.

امروز که ویترین فوتبال زنجان خالی‌تر از همیشه شده و بدتر از آن، زیرساخت‌های این رشته نیز حتی قادر نیست رویدادهای استانی فوتبال را منطبق با استانداردهای امروز پشتیبانی کند، نگاه اهالی این رشته به مدارس فوتبال معطوف شده است؛ چرا که زنجانی‌ها نمی‌خواهند تجربه تلخ گذشته را که محصول تصمیمات ناکارآمد بود و باعث شد فوتبال زنجان علی‌رغم صرف هزینه‌های زیاد، نتواند روند حضور در جوار بزرگان را تداوم بخشد، تکرار کنند.

فوتبال پایه زنجان مسئول پای کار می‌خواهد
عکس تزئینی است

رئیس هیئت فوتبال استان زنجان چند صباح پیش در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها از وضعیت مطلوب مدارس فوتبال در زنجان و ابراز رضایت‌مندی والدین از این مدارس خبر داده بود، هر چند نادر بلباسی به این نکته نیز اشاره کرده بود که در این خصوص نمی‌توان رضایت صد درصدی را به دست آورد اما همه تلاش هیئت فوتبال استان، این است که این روند هر سال بهتر از گذشته بوده و بتوانیم خروجی لازم را با برگزاری رویدادهای مختلف در این سطح به دست آوریم.

بی‌تردید، امروز که ویترین فوتبال زنجان خالی بوده و متولیان این رشته بخش مهمی از نگاه خود را به مدارس فوتبال معطوف کرده‌اند، تحقق این امر در شرایطی امکان‌پذیر خواهد بود که نیم‌نگاهی نیز به دغدغه‌های این بخش داشته باشیم، جایی که مهدی رضایی با مدرک بین‌المللی A آسیا سال‌ها در زمینه فوتبال پایه زنجان فعالیت داشته و به صراحت اعلام می‌کند که مدارس فوتبال زنجان با مشکل جدی زمین با کیفیت و اجاره‌بهای بالای زمین در این شهر مواجه است.

فارغ از کمبود زمین و بالا بودن اجاره‌بها در زنجان، این مربی سازنده فوتبال به دغدغه جدی‌تری اشاره می‌کند و آن حضور بازیکنان بااستعداد زنجانی در تیم‌های خارج از استان به واسطه حمایت نشدن از سوی متولیان امر است که این خود می‌تواند خروجی مدارس فوتبال در زنجان را ابتر کند. این مشکلات به قدری بغرنج است که طبق اظهارات مدیر باشگاه شهباز طلایی زنجان، برخی از همین بازیکنان حاضرند در ازای پرداخت مبلغی، در تیم‌هایی خارج از استان بازی کنند.

امروز که دیگر خبری از نام‌هایی چون سایپای زنجان، شهاب زنجان، کاوه زنجان، سرب و روی زنجان و ... نیست، باید خانه فوتبال را در این شهر از پای‌بست مستحکم کرد و بی‌تردید پای‌بست فوتبال زنجان چیزی جز مدارس فوتبال نیست. مدارسی که امروز علی‌رغم رضایت‌مندی از کم و کیف برگزاری آن، نیاز به حمایت ویژه دارد تا در روزگاری که فوتبال زنجان با ویترین خاک خورده خود سر می‌کند، فوتبال پایه‌اش لنگ زند، به شرطی که برای فوتبال پایه زنجان مسئول پایه داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha