• دوشنبه / ۷ آبان ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۰
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403080705017
  • خبرنگار : 50175

عضو پارک علم و فناوری لرستان:

آشنایی باغداران با انواع خاک ضروری است

آشنایی باغداران با انواع خاک ضروری است

ایسنا/لرستان عضو پارک علم و فناوری لرستان گفت: آشنایی باغداران با انواع خاک ضروری است.

علی حسین بیرانوند در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: خاک یک عامل حیاتی برای رشد گیاه است. چه درختچه‌ها، گل‌ها، درختان یا محصولات میوه و سبزیجات بکارید، برای رشد مؤثر گیاهان و محصولات، به خاک مناسب نیاز دارید. خاک ها دارای خواص مختلفی هستند که می‌توانند رشد گیاهان شما را تقویت کنند یا بر رشد آن‌ها تأثیر بگذارند.

وی خاطرنشان کرد: خاڪ اسیدی خاک‌هایی هستند ڪه PH پایین‌تر از ۶ دارند و در ترڪیب آن‌ها از ڪودهای حیوانی و خاک‌برگ ...استفاده شده است.

عضو پارک علم و فناوری لرستان با اشاره به خاک‌برگ، اضافه کرد: بقایای گیاهان ڪه از روی هم انباشتن و تجزیه برگ‌ها در شرایط بخصوص حاصل می‌شود. خاک‌برگ انواع مختلفی دارد ڪه از نظر خواص فیزیڪی و شیمیایی باهم اختلاف دارند و بستگی به نوع گیاهی دارد ڪه از برگ آن جهت تهیه خاک‌برگ استفاده می‌شود.

بیرانوند بیان کرد: خاک‌برگ معمولی ڪه از تجزیه برگ‌های مختلف گیاهان حاصل می‌شود و برای این کار در فصل پاییز ڪه برگ درختان می‌ریزد آن‌ها را جمع‌آوری ڪرده و در گودالی به عمق‌های مختلف ریخته و بعد از مدتی در اثر تخمیر پوسیده شده و به خاک‌برگ تبدیل می‌شوند.

وی ادامه داد: برای اینڪه تخمیر سریع‌تر انجام پذیرد روی آن‌ها را با خاڪ پوشانده و هرچند روز یک‌بار خاڪ را آبیاری می‌کنند و به هم می‌زنند و بعد از چندین ماه تا یک سال این برگ‌ها پوسیده می‌شود. سپس آن‌ها را سرند ڪرده و به‌صورت خاڪ نرم قهوه‌ای در می‌آید و با سایر خاک‌ها مخلوط می‌کنند و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عضو پارک علم و فناوری لرستان تصریح کرد: خاڪ قلیایی خاڪی است ڪه PH آن بالای ۷ است. در بیشتر خاک‌های ایران به دلیل عناصر معدنی و شیمیایی موجود، PH خاک‌ها بالای ۷ هستند.

بیرانوند خاڪ آهڪی به خاک‌هایی گفته می‌شود ڪه دارای آهڪ (caco۲) و از نظر ڪلسیم غنی باشد. بیشتر خاک‌های رسی با مقدار آهڪ بیشتر از ۱۵%, خاک‌های آهڪی گفته می‌شوند. حضور آهڪ برای تعدادی از گیاهان لازم و ضروری است. در بعضی موارد خاک‌هایی ڪه ڪمبود ڪلسیم دارند را می‌توان با خاک‌های آهڪی اصلاح ڪرد.

وی یادآور شد: خاڪ باغچه؛ شامل خاڪ رس و ماسه و ڪود دامی... بوده ڪه برای ڪشت اڪثر گیاهان باغچه‌ای مناسب است. خاڪ باغچه نیاز دارد ڪه هر ساله با ڪودهای آلی و شیمیایی تقویت شود.

عضو پارک علم و فناوری لرستان با اشاره به خاک رسی، افزود: این نوع خاک‌ها از نظر ڪشاورزی مناسب نیستند زیرا به دلیل سنگینی این نوع خاڪ، گیاهان به‌خوبی نمی‌توانند در این خاڪ ریشه‌زایی ڪنند و جهت اصلاح این نوع خاک‌ها از موادی مانند ڪود دامی، پرلیت یا ماسه، خاک‌برگ، ڪمپوست... استفاده می‌شود.

بیرانوند اظهار کرد: خاڪ هوموس شبیه به خاڪ جنگلی است ڪه در اثر تجزیه ڪامل آثار و بقایای گیاهان مختلف مانده در سطح جنگل یا در زیرخاک تولید می‌شود. این خاڪ بسیار حائز اهمیت بوده و منبع بسیار غنی بوده ڪه جهت ڪشت بسیاری از گیاهان مناسب است.

وی خاطرنشان کرد: خاڪ لوم مخلوطی از خاڪ رس، خاڪ ماسه‌ای، خاک‌برگ و مواد آلی است. خاڪی ڪه از طغیان آب در ڪنار رودخانه ها باقی میماند را نیز خاڪ لوم میگویند ڪه از نظر مواد غذایی بسیار غنی بوده و جزو بهترین خاک‌های ڪشاورزی بشمار می‌رود و جهت ڪشت اغلب گیاهان بسیار مناسب است.

عضو پارک علم و فناوری لرستان بیان کرد: خاک‌های شنی یا ماسه‌ای خاک‌هایی بوده ڪه از نظر بافت دارای مقدار زیادی شن و ماسه هستند. نفوذپذیری این خاک‌ها زیاد است.

بیرانوند ادامه داد: این نوع خاڪ از نظر مواد تغذیه‌ای فقیر است و برای اصلاح این نوع خاک‌ها می‌توان از خاڪ رس، ڪود آلی و خاک‌برگ استفاده کرد. در طبیعت، در بیشتر بستر گیاهان ماسه وجود دارد و سبب زهڪشی و تنفس گیاه در دوران رشد می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha