• یکشنبه / ۱۳ آبان ۱۴۰۳ / ۰۸:۱۴
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403081309109
  • خبرنگار : 51008

گزارش ایسنا به بهانه روز دانش‌آموز

تاثیر استفاده از هوش مصنوعی در مدارس به چه شکل است؟

تاثیر استفاده از هوش مصنوعی در مدارس به چه شکل است؟

ایسنا/خراسان جنوبی هوش مصنوعی یکی از دستاوردهای ناب و کارآمد بشر امروز است که روز به روز به تکنولوژی‌های مربوط به آن افزوده می‌شود اما علاوه بر موضوع مزایا و معایب خود، وضعیت آن در مدارس و نحوه ارتباط گیری معلمان جهت انتشار و آموزش آن در مدارس استان، دغدغه‌ای برای والدین به حساب آمده است.

با توجه به سوق یافتن جامعه امروز جهان به سوی مدرنیته شدن و استفاده گسترده از هوش مصنوعی در زندگی و کسب‌وکار، بدون اینکه اقدامی انجام بدهیم، این علم نوین و خاص پا به مدارس ما گذاشته است که همراه خود مزایا و معایبی را همراه کرده است.

هوش مصنوعی به عنوان یکی از مهم‌ترین تکنولوژی‌هایی است که به سرعت زیادی درحال توسعه و رشد در تمامی زمینه‌ها از جمله حیطه‌های آموزشی است و با توجه به اینکه آینده کشورمان را نسل جوان و نوجوان امروز رقم می‌زنند، باید توجه ویژه‌ای به این قشر کرده و با سرعت پیشرفت تکنولوژی این قشر ما امکان آسیب دیدن به وسیله این موضوع بیش‌تر است. 

خبرنگار ایسنا به میان دانش‌آموزان رفته و درخصوص اینکه چه میزان معلمان و کادر مدارس تجربه‌های خود و همچنین میزان اطلاع‌رسانی و آموزش علوم نوین از جمله هوش مصنوعی را به اشتراک گذاشته‌اند، پرسیده است.

 صادق نوغابی دانش‌آموز پایه نهم از صمیمت و اشتراک گذاشتن تجارب معلمان نسبت به خود و دیگر همکلاسی‌هایش احساس رضایت می‌کند و می‌گوید: معلمان مدرسه ما گاهی اوقات سر کلاس درس و یا سر صف تجارب و مسائلی که ما به‌عنوان یک دانش‌آموز باید بدانیم را با ما به اشتراک می‌گذارند و همچنین اگر یک فردی علاقه‌مند به توضیح بیش‌تر در خصوص این موضع باشد، با آرامش کامل به صورت اختصاصی و خصوصی مشاوره می‌دهند و در خصوص هوش مصنوعی معلمانمان به صورتی که همه بچه‌ها یک آگاهی نسبی از آن داشته باشند، توضیح داده‌اند اما به صورت اختصاصی در ساعات رسمی مدرسه آموزشی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: همچنین اگر برای ما مشکلی در هر زمینه‌ای از جمله مسائل غیر درسی پیش بیاید، معلمانمان بدون اینکه با کسی در میان بگذارند، مشاوره می‌دهند و تا حل کامل مشکل‌مان پیگیری کرده و تجارب بسیار خوب و جالبی در این زمینه با ما به اشتراک می‌گذارند که موجب دلگرمی تمام ما دانش‌آموزان است.

امیرحسین فنودی دانش‌آموز پایه نهم با اشاره به اقداماتی که در زمینه آموزش علوم نوین از جمله هوش مصنوعی و اشتراک تجارب خود در این زمینه، می‌گوید: مدرسه ما در زمینه آموزش علوم مختلف بسیار فعال است و با توجه به اینکه آموزش خاص رسمی در زمینه هوش مصنوعی در مدرسه‌هایمان نیست اما تا جای ممکن درخصوص این موضوع اطلاعات و آگاهی‌های لازم را از جانب خودشان با دانش‌آموزان به اشتراک می‌گذارند. 

سپهر سورگی دانش‌آموز پایه نهم در خصوص آموزش‌های تخصصی هوش مصنوعی می‌گوید: معلم کار و فناوری ما در وقت‌های اضافه کلاس در خصوص آموزش‌هایی مانند پایتون و برنامه‌ریزی صحبت کرده و با توجه به تجارب خود به ما دانش‌آموزان توصیه می‌کند که نسبت به فراگیری علوم نوین و همچنین کار با هوش مصنوعی جدی باشیم و در کنار درس به فراگیری این حوزه کارآمد بپردازیم.

تاثیر استفاده از هوش مصنوعی در مدارس به چه شکل است؟

امکان فراگیری هوش مصنوعی برای دانش‌آموزان علاقه‌مند

مجید بهدانی رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان بیرجند نیز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه چه تعداد کارگاه آموزش هوش مصنوعی برای معلمان به شکل دوره‌های ضمن خدمت با اساتید متخصص در این زمینه برگزار شده است، گفت: در سال جاری دو کارگاه هوش مصنوعی به صورت اختصاصی برای معلمان شهرستان بیرجند به خصوص دبیران درس تفکر و سواد رسانه برگزار شده است و همچنین در سال گذشته کارگاه‌هایی تحت عنوان هوش مصنوعی در مدارس غیر دولتی امام حسین(ع) برای معلمین برگزار گردیده است.

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان بیرجند افزود: در سال گذشته امکان فراگیری هوش مصنوعی برای دانش‌آموزان علاقه‌مند به این رشته در پژوهش‌سرای دانش‌آموزی جابر بن حیان ما فراهم بوده است اما در سال جاری به شکل نوین با تجهیز کارگروهی در پژوه‌سرای دانش‌آموزی جابرن حیان این نوع آموزش را ارتقا داده و شرایط شرکت برای دانش‌آموزانی که از سوی مدرسه اقدام می‌کنند بسیار ساده‌تر شده است زیرا این تجهیزات و شرایط آموزش در پژوهش‌سراهای محلی نیز فراهم شده است.

بهدانی از وابستگی دانش‌آموزان نسبت به فضای مجازی ابراز تاسف کرده و می‌گوید علوم نوین همچون هوش مصنوعی مزایای فراوانی دارند. او ولی آنچه که موجب ایجاد دغدغه و مشکلی در روند تحصیلی آنان کرده است را اینگونه بیان می‌کند: امروزه یکی از دغدغه‌های دانش‌آموزان درس خواندن همراه با فضای آرام و آرامش فکری است که متاسفانه به دلیل وابستگی شدید فرزندان به فضای مجازی، گوشی همراه و شبکه‌های اجتماعی، تمرکز و آرامش فکری ندارند و اگر دانش‌آموزان امروز همانند دانش‌آموزان نسل گذشته بیشتر اهل کتاب و مطالعه مستمر آن باشند، قطعا شخصیت آرام و بدور از استرس و نگرانی را تجربه خواهند کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha