• چهارشنبه / ۲۳ آبان ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403082317037
  • خبرنگار : 30147

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان قطعات خودرو:

قیمت‌های دستوری یکی از مهم‌ترین مشکلات قطعه سازان است

قیمت‌های دستوری یکی از مهم‌ترین مشکلات قطعه سازان است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان قطعات خودرو خراسان رضوی قیمت‌های دستوری را یکی از مهم‌ترین مشکلات قطعه سازان دانست.

محمد مهدی شکورزاده در گفت و گو با ایسنا در خصوص وضعیت قطعات خودرو در کشور و جایگاه خراسان در این خصوص گفت: انجمن قطعه سازان خراسان رضوی ۹۵ عضو دارد که حدود ۱۵ تا ۱۷ درصد تولید قطعات خودروی کشور در ۹۱ شرکت انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰ درصد قطعات خودروی کشور در خراسان رضوی تولید می‌شود، افزود: گرچه زمانی میزان تولید ۲۲ درصد بود اما بنا به دلایلی کاهش یافت اما اکنون بازهم شاهد افزایش تولیدات هستیم.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان قطعات خودروی خراسان رضوی یکی از دلایل افزایش تولیدات را بالا بودن سطح تولید داخلی و به تبع نیاز به ارز کمتر دانست و گفت: نیاز به ارز کمتر و عملاً واردات کمتر نسبت به سایر قطعه سازان موجب شده که میزان تولید افزایش یابد.

میزان تولید خراسان رضوی به اندازه سایر استان‌ها

وی با اشاره به اینکه اگر آمار قطعه سازان شهر تهران و استان البرز را حذف کنیم میزان تولید خراسان رضوی به اندازه کل سایر استان‌هایی است که در کشور تولید قطعه دارند، اظهار کرد: قطعه‌سازی در خراسان رضوی یک صنعت قدیمی پابرجا و محکم با دانش قوی و تولیدکنندگان تراز اول سطح کشور است.

شکورزاده گفت: اکثر تولیدکنندگان خراسان رضوی در گذشته دانش فنی خود را از کشورهای اروپایی و شرکت‌های معتبر اروپایی و کره‌ای و یا شرکت‌های معتبر در سطح جهان کسب و خریداری کرده‌اند اما اکنون به دلیل تحریم‌ها ارتباطات کمتر شده است.

وی تعداد نیروی انسانی که در صنعت قطعه‌سازی خراسان رضوی فعالیت دارند را بالغ‌بر ۲۳ هزار نفر اعلام کرد و افزود: این تعداد نیرو به طور مستقیم در این صنعت مشغول فعالیت هستند البته تعداد بسیاری هم به صورت پیمانکاری همکاری دارند.

قیمت‌های دستوری یکی از مهم‌ترین مشکلات قطعه سازان است

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان قطعات خودروی خراسان رضوی با اعلام اینکه حدود ۱۵ هزار نفر هم به طور غیرمستقیم در این صنعت فعالیت دارند، در خصوص مشکلات پیش روی این صنعت، گفت: برخی مشکلات مربوط به تمامی صنایع و برخی هم صرفاً قطعه سازان را درگیر کرده است.

وی قیمت‌های دستوری را یکی از مهم‌ترین مشکلات قطعه سازان دانست که برای دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا ایجاد شده و مجبور هستند در بسیاری از موارد زیر قیمت تمام شده فروش داشته باشند.

قیمت‌های دستوری عامل ۲۵۰ همت ضرر شرکت‌های خودروسازی

شکورزاده با بیان اینکه قیمت‌های دستوری موجب شده که طی سال‌های گذشته ضرر و زیان بسیاری در شرکت‌های خودروسازی ثبت شود که حدود ۲۵۰ همت است، گفت: علاوه بر این منابع مالی خود خودروسازان کاهش شدیدی یافته و نقدینگی ندارند.

وی با اشاره به اینکه این عدم نقدینگی به واحدهای قطعه‌سازی که تأمین کننده هستند انتقال پیدا کرده است، افزود: صرف تعهداتی که خودروساز نسبت به قطعه سازان دارد عملاً تأثیراتی بر روی پرداخت‌هایشان می‌گذارد.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان قطعات خودروی خراسان رضوی با اعلام اینکه اکنون خودروسازان و قطعه سازان به لحاظ مالی تحت‌فشار زیادی هستند، اظهار کرد: این مشکل به دلیل تصمیماتی است که دولتی‌ها می‌گیرند و یا کسانی که درگیر تنظیم بازار و یا سیاست‌گذاری خودرو هستند.

وی گفت: حدود ۲۱ ارگان در بخش خودروسازی دخالت دارد که اعمال قدرت و یا سیاست‌گذاری می‌کند که هر کدام به تنهایی می‌توانند خودروسازی را منحل و یا رونق بدهند.

شکورزاده افزود: این معضل در صنعت خودروسازی موجب شده که صنعت قطعه‌سازی هم به تبع روز به روز ضعیف‌تر شود و از سویی رشد و بالندگی و به روز بودن تکنولوژی، مواد اولیه، توسعه و ظرفیتی که باید داشته باشد مدت‌هاست فراموش شده و توان انجام این کارها به شدت کاهش یافته است.

۹۰ درصد مشکلات به دلیل تصمیمات ارگان‌های دولتی است

وی بیان کرد: دهه ۷۰ و اواسط ۸۰ هر روز در صنعت قطعه سازی شاهد سرمایه‌گذاری بودیم، همچنین توسعه پیدا می‌کرد و نیروهای جدیدی گرفته می‌شدند، از سویی آموزش‌های دقیقی در سطح جهانی در استان برای قطعه سازان وجود داشت و نیروهای توانمندی تربیت شدند اما در اواخر دهه ۸۰ و ۹۰ مشکلات بیشتر شد.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان قطعات خودروی خراسان رضوی اظهار کرد: معتقدم فقط ۱۰ درصد مشکلات به دلیل تحریم‌ها است و ۹۰ درصد دیگر مسائل به دلیل تصمیمات ارگان‌های دولتی است که بر خودروسازی و قطعه‌سازی انتقال پیدا می‌کند.

قیمت‌های دستوری یکی از مهم‌ترین مشکلات قطعه سازان است

وی گفت: اگر این مشکلات رفع نشود در سراشیبی از بین رفتن قطعه‌سازی هستیم، متأسفانه قطعه سازان اکنون در حال تحمل فشار بسیار زیاد و کاهش نیرو هستند و ظرفیت تولید کاهش یافته است.

شکورزاده با بیان اینکه قطعه سازان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند، افزود: متأسفانه بسیاری از آنها از این صنعت خارج شده‌اند.

تصمیمات بانک مرکزی برای از بین بردن این صنعت کافی است

وی در ادامه به سایر مشکلات اشاره کرد و گفت: از جمله مشکلات دیگر در خصوص ضوابط و دستورالعمل‌های تخصیص ارز و انتقال ارز هستند که از سوی بانک مرکزی گرفته شده است، همین تصمیمات بانک مرکزی برای از بین بردن این صنعت کافی است و نیازی نیست که نیروی دیگری وارد شود.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان قطعات خودرو خراسان رضوی افزود: گرچه برای واردات برخی قطعات ثبت سفارش می‌کنیم اما به دلیل ضوابطی که در حال حاضر بر واردات حاکم است از زمان ثبت سفارش قطعه تا وقتی به کارخانه می‌رسد و تبدیل به محصول می‌شود ۲۲۰ روز زمان می‌برد.

وی تصریح کرد: چون بسیاری نمی‌توانند به یک‌باره خرید کنند مجبور هستند هرچند ماهی خرید را انجام دهند برای همین باید برنامه‌ریزی سال آینده را داشته باشند.

شکورزاده گفت: با این وضعیت عملاً امکان دارد طی این مدت در صنعت خودروسازی تغییر و تحولاتی اتفاق افتاده باشد، خودرو از چرخه تولید خارج شده و یا ارتقاء محصول داده باشند و یا با نوسانات ارز مواجه شوند.

وی افزود: در مجموع چون کالا ۲۲۰ روز قبل خریداری شده عملاً کالا با سفارشات چند ماه تا یک سال قبل ساخته می‌شود و این معضل بسیار جدی است.

با برخی دستورالعمل‌های خلق‌الساعه تولیدکنندگان را تنبیه می‌کنند

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان قطعات خودروی خراسان رضوی ادامه داد: همچنین سامانه جامع تجارت در عین حال که در اختیار وزارت صمت است و از سویی این وزارتخانه باید پشتیبان تولید و به نوعی خانه امن صنعتگران باشد، اما با این دستورالعمل‌های خلق‌الساعه انگار می‌خواهند تولیدکنندگان را تنبیه کنند.

وی خاطرنشان کرد: این سامانه مشکلات بسیار زیادی را برای تولیدکنندگان از جمله قطعه سازان ایجاد کرده است، اگر لازم به کار کارشناسی باشد باید به دقت تجزیه و تحلیل و مسائل و مشکلات بررسی شوند.

شکورزاده گفت: امیدواریم طرحی که وزیر اقتصاد اعلام کردند به عمل بپیوندد و خودرو در بورس عرضه شود، البته متأسفانه وزیر صمت در این مسئله مخالفت کرده‌اند.

وی افزود: هرچند اگر خودرو در بورس عرضه شود مشکلات بسیاری از صنعت خودروسازی رفع می‌شود، اما یکسری نفرات ذینفع در این هستند که خودرو به همین صورت و تحت‌فشار باشد و واردات حداکثری خودرو داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha