• چهارشنبه / ۱ اسفند ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۴
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1403120100043
  • خبرنگار : 71567

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی:

فقط ۲۸ درصد رشته‌های علوم انسانی در آزمون استخدامی فراخوان می‌شوند/۷۲ درصد رشته‌ها امتداد شغلی ندارند

فقط ۲۸ درصد رشته‌های علوم انسانی در آزمون استخدامی فراخوان می‌شوند/۷۲ درصد رشته‌ها امتداد شغلی ندارند

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با بیان اینکه سالیانه فقط ۲۸ درصد رشته‌های علوم انسانی در آزمون استخدامی سازمان‌ها فراخوان می‌شوند، گفت: ۷۲ درصد رشته‌های حوزه علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر امتداد شغلی ندارند. در واقع برای مشاغلی که در نظام دولتی تعریف نشده است، هزینه می‌کنیم.

سعیدرضا عاملی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب به ضرورت روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور اشاره و اظهار کرد: یکی از ضرورت‌هایی که اقتضا می‌کند روزآمدسازی صورت بگیرد، تحولات جدید در حوزه فناوری است. در واقع انتقال از فناوری‌های آنالوگ به فناوری‌های دیجیتال تغییر بزرگی است که این تغییر عرصه علوم جدیدی را باز کرد. بر این اساس فناوری‌های دیجیتال، فناوری هستند که با منطق داده‌ای و الگوریتم‌های داده‌ای طراحی می‌شوند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران درباره اهمیت فناوری‌های جدید گفت: این فناوری‌های داده‌بنیان پایه بسیاری از علوم جدید از جمله هوش مصنوعی، کوانتوم، فناوری‌هایی در قالب متاورس، واقعیت مجازی، واقعیت گسترده و در قالب فناوری‌های تک‌نگارانه عرصه بزرگی از مدیریت روابط انسانی را شکل داده است. این موارد پیامدهایی هستند که از انتقال فناوری‌های آنالوگ به فناوری‌های دیجیتال صورت گرفت.

عاملی افزود: هوش مصنوعی یک فرافناوری محسوب می‌شود که دامنه اثرگذار آن همه عرصه صنعتی، کشاورزی و خدمات و همچنین همه قلمروهای مرتبط با روابط انسانی را شامل می‌شود. امروز از حوزه‌های روابط انسانی گرفته تا حوزه پزشکی، سلامت، نانوتکنولوژی و بایوتکنولوژی تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار گرفته‌اند. لذا تحولات علمی یکی از دلایلی است که اقتضا می‌کند که نقشه علمی کشور روزآمد شود.

وی در ادامه درباره دلیل ضرورت روزآمدسازی نقشه علمی کشور گفت: دلیل دوم که ضرورت روزآمدسازی را فراهم می‌کند، این است که نقشه علمی زمان‌بندی داشته است؛ چرا که اولویت‌های کشور و چالش‌هایی که امروز سر راه کشور وجود دارد نیز تغییر می‌کند. تحولات علمی و هم اقتضائات زمانی که در کشور وجود دارد، منشاء این تحول در فناوری می‌شود.

به گفته عاملی؛ نکته دیگری هم که روزآمدسازی نقشه ضرورت می‌یابد، هدف گذاری‌های جدید است که می تواند اقدامات موثر و متناسب با نیاز را فراهم کند. سیاست‌های کلی علم و فناوری که توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است نیز اقتضا می کند که سند نقشه جامع علمی کشور متناسب با آن اهداف بازطراحی و روزآمد شود. سیاست های کلی ناظر بر برنامه هفتم توسعه نیز منبع دیگری است که ضرورت متناسب سازی سند نقشه با برنامه ۵ ساله را تامین می‌کند.

وی افزود: به نظر من باید هدف اصلی سند روزآمد شده نقشه جامع علمی کشور را پیشرفت جمهوری اسلامی ایران و تامین سلامت و تعالی زندگی مردم قرار داد. پیشرفت جمهوری اسلامی ایران باید به عنوان یک هدف متعالی و ناظر بر حل نیازهای اساسی جامعه مانند ناترازی آب و انرژی و تامین سلامت و آموزش باشد و علم و فناوری این مسائل را حل کند.

رئیس شورای تحول علوم انسانی گفت: با مطالعات تطبیقی که صورت می‌گیرد ما متوجه می‌شویم با چه چالش هایی مواجه هستیم. اولویت اول کشور مسئله اقتصاد است. در حوزه اقتصاد بحث افزایش تولید و رسیدن به رشد ۸ درصد هدف مهمی است که باید به آن برسیم. این رشد ۸ درصدی، مستلزم رشد در همه توانایی هاست از جمله توانایی منابع انسانی پیشرفت گرا و دارای ظرفیت حل مسائل و چالش ها می باشد. لذا باید با نگاه به اهداف و اقدامات برنامه ظرفیت های جدید در سند نقشه جامع علمی کشور فراهم شود.

عاملی بیان کرد: ما بر روی سند ملی تحول علوم انسانی، اجتماعی و هنر نیز کار می‌کنیم در این رابطه ۴۳ پروژه خرد و کلان تعریف کردیم که داریم با ظرفیت‌های دانشگاهی کشور پیش می‌بریم. 

وی درباره ایجاد اشتغال در حوزه علوم انسانی نیز گفت: برای اشتغال حوزه علوم انسانی اولین کاری که کردیم از سازمان امور استخدامی خواستیم که گزارشی از آزمون‌های استخدامی که هر سال برای استخدام در نهادهای دولتی برگزار می‌شود، تهیه کند. تا ببینیم چند درصد از رشته‌های علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر کد اشتغال پیدا کرده و در آزمون ها فراخوان می‌‎‌شوند.

رئیس شورای تحول علوم انسانی اظهار کرد: مطالعه‌ای که سازمان انجام داد این بود که فقط ۲۸ درصد این رشته‌ها کد رشته‌ای دارند و در آزمون‌ها فراخوان می‌شوند.۷۲ درصد رشته‌های حوزه علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر امتداد شغلی ندارند. در واقع برای مشاغلی که در نظام دولتی تعریف نشده است، هزینه می‌کنیم. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
دیروز ۱۴:۱۷

خدا خیر ببینین بالاخره یکی پیدا شد یه حرف حقی زد

avatar
دیروز ۱۶:۰۰

لطف کنید بیشتر رشته های بدردنخور وبلا استفاده حدف کنید الان ما فارغ التحصیلان باید چه کار کنیم هر جا میریم شرایط برا ما گذاشتن یا با شرایط سنی روبه رو میشیم اگه ما را هم مثل این دو سال استخدام میکردن الان کمبود معلم نداشتن

avatar
دیروز ۲۰:۰۳

بانک ها ، ثبت احوال ، قوه قضا، اداره آب ، اداره گاز و..... هر ارگانی که شما برید نگاه کنید اکثریت با فارغ التحصیلان رشته انسانی هست نزدیک 90 درصد معلمان با بدنه آموزش و پرورش از رشته انسانی هستند . به رشته انسانی ظلم نشده و نمیشه