به گزارش ایسنا، یزدانی در نشست خبری با تاکید بر اینکه در شرف یک تحول بزرگ در عرصه آموزش هستیم، اظهار کرد: دهها نشست مختلف در این زمینه برگزار شده و در شرف یک تحول بزرگ در زمینه آموزش هستیم. این موضوعی است که خیلی رسانهای نشده و در سطح آموزش و پرورش هم خیلی بازتاب پیدا نکرده است. دسترسی به آموزش حق همه کودکان است و هیچکس کودکی نباید از تحصیل محروم شود و این باید خط قرمز ما باشد.
وی با اشاره به اینکه ۹۰۰ هزار نفر بازمانده از تحصیل داریم، افزود: در حال حاضر بین کودکان ۶ تا ۱۸ سال در کشور ۹۰۰ هزار نفر بازمانده از تحصیل هستند. این نسبت در تحصیلات ابتدایی ۹۸ درصد، متوسطه اول ۹۰ درصد و متوسطه دوم حدود ۸۰ درصد است. در حالی که یک مورد آن هم باید برای ما فاجعه دیده شود.
مشاور آموزشی رئیس جمهور ادامه داد: در حال حاضر نهضت مدرسهسازی شکل گرفته تا دسترسی فیزیکی به مدرسه محقق شود. جنبه مهم دیگر که به موازات نهضت اول در حال پیگیری است و جلسات هفتگی در مورد آن داریم اصلاحات کیفی است که هر هفته در شورای عالی آموزش و پرورش در حال پیگیری است. در واقع آموزش فرآیندی است که افراد برای زندگی آماده شوند.
یزدانی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما بچهها بچگی نمیکنند و درس میخوانند به این امید که شاید تحصیلات سبب شود، بتوانند در آینده زندگی کنند؛ در حالی که کشورهای توسعه یافته تلاش می کنند تحصیلات بخشی از زندگی باشد. در واقع من معتقدم که بچههای ما ادامه تحصیل میدهند چون میترسند وارد زندگی شوند. باید به این موضوعات فکر شود و الان در حال فکر کردن به آن هستیم و اصلاحات آموزش و پرورش در حال انجام است.
رئیس مرکز تحقیقات آموزش پزشکی با اشاره به شاخص سالهای توقع تحصیلات یا سالهایی که انتظار میرود یک فرد تحصیل کند، گفت: هر چه جامعه توسعه یافتهتر باشد، میزان سالهای این شاخص بیشتر میشود. هر چه جلوتر میرود ما افراد جامعه مان را از زندگی دور میکنیم. تحصیلات بخش جدایی ناپذیر زندگی باید باشد و بخشی از زندگی باشد. ما فرض میکنیم تحصیلات فرد را برای زندگی آماده میکند ولی آیا در حال حاضر فرزندان ما مهارتهای فردی و شهروندی را آموزش میبینند؟ توسعه عاطفی اجتماعی و مهارتهای خاص در آن شکل میگیرد؟ آیا بچههای ما نقادانه فکر میکنند، مسئولانه عمل میکنند؟ از معیشت خود بر میآیند؟
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش ما انباشته از محفوضات ولی بدون معنی است. دید دولت چهاردهم این است که با اصلاحات همهجانبه هم دسترسی اثر بخش و معنی دار ایجاد شود، گفت: در نظر داریم که آموزش معکوس را در مدارس کشور نهادینه کنیم؛ به این معنی که دانش آموزان محتوای چند رسانه ای آموزش را در بستر شاد بیاموزند؛ اما در کلاس های درس به تعامل و پرسش و پاسخ بپردازند.
انتهای پیام
نظرات